آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

دریافت پول به بهانه فوق برنامه!

  • کد خبر: ۳۸۵۰۴
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
دریافت پول به بهانه فوق برنامه!
برخی مدارس نمونه دولتی، همچنان برای ثبت‌نام مبالغ سنگینی مطالبه می‌کنند
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در این روز‌ها که اوج ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید است، گویا معضل همیشگی دریافت وجه برای ثبت نام دانش آموزان هنوز دست از سر اولیا برنداشته است؛ موضوعی که بار‌ها به شکل‌های مختلف به آن پرداخته ایم و با وجود تأکیدات برخی مسئولان هنوز شاید شاهد تخطی از اصل سی ام قانون اساسی، مبنی بر فراهم کردن تحصیل رایگان برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه هستیم. طی روز‌های اخیر پیام‌های فراوانی از تخلفات زمان ثبت نام مدارس به دستمان رسیده است؛ پیام‌هایی که اغلب خواهان رسیدگی به مشکلات اولیا با مدارس بر سر نحوه ثبت نام شده اند. در میان انبوهی از تماس‌ها و پیام ها، تماس یکی از این اولیا با روزنامه شهرآرا حاکی از اجرای روشی به ظاهر قانونی برای دریافت وجه در راستای تصویب یک مصوبه در آموزش وپرورش استان است.


مطالبه ۳ میلیونی برای مدرسه نمونه دولتی!

این شهروند با اشاره به اینکه فرزندش در آزمون مدارس نمونه دولتی برگزیده شده و واجد شرایط برای ثبت نام در این مدارس است به ما اعلام کرد که اخیرا برای ثبت نام به مدرسه نمونه دولتی مراجعه کردیم که در کمال تعجب مسئولان مدرسه ۳ میلیون تومان برای شهریه ثبت نام طلب کردند. آن‌ها در جواب به اعتراض درباره دریافت وجه در مدرسه نمونه دولتی این موضوع را براساس مصوبه اداره کل آموزش وپرورش استان اعلام کردند و گفتند که «طبق این مصوبه، مدارس نمونه دولتی می‌توانند تا ۴۰ درصد از شهریه مدارس غیرانتفاعی را برای ثبت نام دانش آموزان دریافت کنند.» این مصوبه غیرمرسوم که کانال و بهانه‌ای به ظاهر قانونی برای دریافت وجه از اولیاست بهانه‌ای شد تا دغدغه‌های اولیای دانش آموزان را با معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش استان در میان بگذاریم.


حداکثر ۴۰ درصد

رضا صابری تولایی در واکنش به این مصوبه می‌گوید: مدارس خاص، از جمله مدارس نمونه دولتی، طبق مصوبه شورای آموزش وپرورش استان این اجازه را دارند که حداکثر ۴۰ درصد از شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی را به عنوان حق ثبت نام از دانش آموزان دریافت کنند. تولایی می‌افزاید: در این مصوبه حداکثر ۴۰‌درصد ذکر شده است و به این معنی نیست که رقم دریافتی حتما باید ۴۰ درصد مبلغ یاد شده باشد و بسیاری از مدارس نمونه دولتی حداقل این مبلغ را دریافت کرده اند. وی در پاسخ به این سؤال که مبنای الزام قانونی برای دریافت وجه در مدارس نمونه دولتی چیست، می‌گوید: مگر مدارس تیزهوشان که مصوبه کشوری برای دریافت وجه از دانش آموزان دارد دولتی نیست؟ آن‌ها هم دولتی هستند! این مبالغ برای ارائه خدمات فوق برنامه و امکانات بیشتری که مدارس نمونه دولتی دارند دریافت می‌شود تا در این قالب به ارائه خدمات آموزشی بهتر به دانش آموزان بپردازند.


بهانه فوق برنامه!

به گفته معاون آموزش وپرورش استان نرخ مدارس غیردولتی در مناطق مختلف استان و نواحی شهر متفاوت است؛ به همین علت معیار دریافت وجه را مصوبه ثبت نام مدارس غیرانتفاعی قرار داده ایم تا این وجه متناسب با شرایط منطقه و امکانات موجود دریافت شود، پس براساس این مصوبه، به عنوان مثال نرخ دریافتی در بجستان به مراتب از ناحیه ۴ مشهد کمتر است.
تولایی با تأکید بر اینکه اساسا هرگونه دریافت وجه برای ثبت نام خلاف قانون است می‌گوید: این موضوع برای مدارسی که خدمات فوق برنامه و فعالیت‌های اضافه بر جدول مصوبه ارائه می‌دهند متفاوت است، زیرا این مدارس خاص در کنار کلاس تحصیلی کلاس‌های فوق برنامه برای دانش آموزان ارائه می‌دهند و اگر وجهی دریافت می‌شود به این منظور است.


فوق برنامه در ایام کرونا؟!

در حالی که در بسیاری از مدارس، کلاس‌های فوق برنامه به ابزاری برای دریافت وجه‌های مازاد از دانش آموزان تبدیل شده است، براساس گفته‌های مسئولان آموزش وپرورش کشور مدارس در سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا به صورت غیرحضوری ارائه خدمات آموزشی خواهند داد. پس در شرایطی که مدارس نمی‌توانند به دلیل شیوع کرونا، کلاس‌های درسی عادی خود را برگزار کنند، دریافت مبلغ برای ارائه خدمات فوق برنامه نمی‌تواند بهانه‌ای پذیرفتنی باشد، آن هم از کانالی قانونی که اولیا در هر حال مجبور به پرداخت آن باشند؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر مرسوم شده و همه پیگیری‌های و مطالبه گری‌ها از آموزش وپرورش برای دریافت این مبالغ در مدارس دولتی و غیردولتی به این جمله ختم می‌شود که وجوه اضافی دریافتی برای کلاس‌های فوق برنامه است.


فوق برنامه بدون فهرست

این همه در حالی است که در تماس مجدد خبرنگار ما با اولیای این دانش آموزان، آن‌ها ضمن تأیید پرداخت مبالغ اضافه‌تر در قالب فوق برنامه، هیچ فهرستی از کلاس‌های فوق برنامه مدرسه فرزند خود در سال آینده دریافت نکرده اند، اما همچنان مسئولان آموزش وپرورش استان مدعی ارائه خدمات جانبی در این مدارس هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->