زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به جشنواره هنر مقاومت به بهانه روز مقاومت اسلامی

  • کد خبر: ۳۸۷۰۳
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
نگاهی به جشنواره هنر مقاومت به بهانه روز مقاومت اسلامی
محافظت از جان و مال مردم و جنگیدن با دشمن و مقاومت کردن در مقابل هجوم بیگانگان «هنر مقاومت» است.

امیرمنصوررحیمیان | شهرآرانیوز- کشتی‌های قدیمی، یک دکل بلند داشتند که ستون بادبان‌ها بود و کلی طناب و پارچه از آن آویخته بود.


بالای این دکل هم کسی را به عنوان دیده‌بان می‌گذاشتند که اطراف را با چشمان تیزبینش می‌جورید و هر اتفاقی که می‌افتاد را به ناخدا گزارش می‌کرد. قصدم از تعریف این مطالب این بود که هنرمندان و به خصوص هنرمندان متعهد را به مثابه همان آدم بالای دکل می‌بینم که در دریای متلاطم ما را به پیش و پس آگاهی می‌دهد. فرهنگ‌سازی وظیفه هنر است و به نظرم هرکاری که به بهترین نحو انجام شود، خود هنر است. دایره این گفتار آن‌قدر وسیع است که در این مقال نمی‌گنجد. ولی دوست دارم این‌بار را به «هنر مقاومت» ربطش بدهم. زیرا ۲۳ مرداد روز «مقاومت اسلامی» است. محافظت از جان و مال مردم و جنگیدن با دشمن و مقاومت کردن در مقابل هجوم بیگانگان «هنر مقاومت» است.

 

همان‌طوری که به هنری که در خدمت این هدف بزرگ، نقش می‌زند بر جان و فرهنگ‌سازی می‌کند با نفسش هم می‌شود هنر مقاومت گفت. اسم دو پهلویی که به خوبی ذهن را به چالش می‌کشد و آدم را در برزخ انتخاب، بین این دو معنی نگه می‌دارد.


به هرحال جنگیدن فقط در جبهه‌ها و تیر و گرز و سنان نیست. گاهی مواقع باید قبل از رفتن به جنگ رو در رو، بستر فرهنگی کار را فراهم آورد.

بدون شک با فرهنگ‌سازی و نشان دادن روح مقاومت به آدم‌های شبیه به ایشان؛ این‌کار اصحاب هنر است که به عنوان پیش قراولان جامعه، همیشه در حال حرکت هستند. به هر صورت، اگر بخواهم نمونه‌ای فرهنگی و در خور توجه از این اتفاق را مثال بزنم، جشنواره هنر مقاومت یکی از نمونه‌های شاخص آن است. این رویداد در حالی شروع شد، که نقش مقاومت بیش‌تر از پیش در زندگی آدم‌های خاورمیانه و کشور‌های اسلامی رشد نمود دارد.


جشنواره‌ای بین‌المللی با بینش به مطالبی که عرض شد و اسلحه‌هایی به شکل قلم و دوربین و قلم‌مو. جشنواره‌ای که به‌منظور اتحاد بین کشور‌های اسلامی برگزار شده است و یکی از رویکرد‌های مبنایی جمهوری اسلامی ایران در اعتلای فرهنگ مقاومت است.

چند سالی است که هنرمندان در زمینه‌های نقاشی، فیلم، عکس، پوستر، تبلیغات شهری، تصویرسازی، کارتون، طراحی صنعتی، تایپوگرافی، پرچم، کتیبه و دیگر اشکال هنری جمع می‌شوند وبه خلق اثر می‌پردازند و این اتفاق را به سبک و سیاق خودشان برگزار می‌کنند.


اتفاقی که فقط مربوط به یک روز خاص نیست و فرهنگ مقاومت در بین آدم‌های آزاداندیش جهان است.

درکشور ما هم به عنوان خاستگاه هنر مقاومت، این جشنواره چندین دوره است که برگزار می‌شود و چتری حمایتی بر سر هنرمندانی که در این جهت حرکت می‌کنند باز کرده است.

 

این رویداد بین‌المللی علاوه بر تفکری که پشت موضوعات مطرح شده‌اش دارد، پویشی برای فهماندن و درک طرز فکر آدم‌هایی است که در خارج از این مرز‌ها زندگی می‌کنند و به انقلاب و آرمان‌های آزادی بخشش ایمان دارند.
جشنواره‌ای که به عنوان یکی از شاخص‌ترین همایش‌های مقاومت اسلامی شناخته شده است و نگاهش به اهدافی بلندتر و بزرگ‌تر از اسمش است.

هنرمندان به عنوان تولیدکنندگان اصلی‌ترین بخش این جشنواره و حرکت‌هایی از این دست، در کنار رسانه‌ها و دیگر اصحاب وسایل ارتباط جمعی با همکاری نهاد‌های مسئول وظیفه رساندن این پیام و دریافت بازخورد‌ها را دارند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->