کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

نگاهی به نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی

  • کد خبر: ۳۸۷۱۸
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
نگاهی به نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی
خلاصه قصه نمایش‌نامه بدین شکل است که ناصرالدین‌شاه ترور شده و در بلبشوی پس از مرگش، ٢بیوه او تصمیم به برگزاری ٢نوع مراسم برای مرگش می‌گیرند. یکی می‌خواهد مراسم عزا برای شاه راه بیندازد و دیگری قصد دارد مضحکه‌ای برای او به پا کند.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز- دوره قاجار و به‌خصوص عهد ناصرالدین شاه همیشه برای سینما و تلویزیون و تئاتر ایران جذاب بوده است و نگاه به این دوره، چه از منظر تاریخی و جدی و چه برای روایت یک درام خانوادگی بی‌ربط به اوضاع سیاسی، تماشاچی را راضی می‌کرده است، اما نگاه کمدی به این دوره که در یکی‌دو فیلم و چند سریال هم دیده‌ایم، همیشه راهگشاترین شکل نگاه بوده است؛ چیزی که در نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی دقیقا اجرا شده است. خلاصه قصه نمایش‌نامه بدین شکل است که ناصرالدین‌شاه ترور شده و در بلبشوی پس از مرگش، ٢بیوه او تصمیم به برگزاری ٢نوع مراسم برای مرگش می‌گیرند. یکی می‌خواهد مراسم عزا برای شاه راه بیندازد و دیگری قصد دارد مضحکه‌ای برای او به پا کند. لازم به توضیح نیست که پایه کمیک اثر در همین‌جا، یعنی تضاد بین ٢مراسم، گذاشته می‌شود. بخشی از بار کمدی کار را شخصیت‌پردازی خاص آدم‌های آن دوره و استفاده از لحن و زبان رایج آن روزگار و اشعار کوچه‌بازاری بر عهده دارد و بخش مهم‌تری از آن با استفاده از ساحت نمایش ایرانی اتفاق می‌افتد؛ جایی که برای مخاطب عامی که تا حالا از نمایش خنده‌دار ایرانی چیزی ندیده است، می‌تواند بسیار جذاب باشد و در عین خندیدن با سنت قوی نمایش ایرانی و گوشه و کنایه زدن‌های سیاسی و بازی با کلمات و طعنه‌های کلامی و شخصیت‌پردازی ساده، اما نمادینش آشنا شود. فارغ از بخش کمدی کار، حرفی که اثر به دنبال آن است هم برای مخاطب امروز تازگی دارد و آن هم استفاده از نمادگرایی نه‌چندان عریان در طول اثر است.
 
 
نگاهی به نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی

از فکر اصلی اثر، یعنی تقابل مضحکه و مراسم عزا، دوگانه خنده و گریه بر مرگ شاه فقید تا تقابل شخصیت‌های اصلی که ٢بیوه شاه‌بابا هستند که یکی سنتی است و با لهجه حرف می‌زند و دیگری ظاهری مدرن دارد و بر این ژست مدرن بودن هم تأکید دارد و واکنش‌های توده مردم به مرگ شاه که در عین عزاداری، شادی نهفته دارند و در عین شادمانگی‌شان عزا بر آنان چیره می‌شود، همه و همه دوگانه‌های نمادینی از وضعیت ایرانی دوره‌قاجار است که بین سنت و مدرنیته و خنده و گریه و رفتار متظاهرانه و غیرریاکارانه همواره در حال جابه‌جایی است.
 
 
نگاهی به نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسین کیانی
 

طراحی صحنه کار مانند همه نمایش‌های شرقی و البته نمایش‌های سنتی ایرانی ساده و به دور از جزئی‌پردازی و بسیار نمادین است. حسین کیانی به‌عنوان یک کارگردان پرسابقه و صاحب‌نگاه، با درک درست از تاریخ و البته فهم خوب از کمدی و نمایش‌های ایرانی، تاریخ پرحاشیه آن دوره را با ریتمی جذاب و لحنی شوخ و زبانی زنده و گرفتن بازی‌های خیره‌کننده، به نمایشی تبدیل کرده است که با تماشای آن هم می‌خندیم و هم حسرت می‌خوریم، هم کمی از تاریخ می‌آموزیم و هم کمی نمایش ملی و سنتی را بهتر می‌فهمیم. تماشای فیلم‌تئاتر «مضحکه شبیه قتل» در روز‌هایی که حال خوشی ندارید، توصیه می‌شود!
 
 
 
تیزر نمایش «مضحکه شبیه قتل»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->