نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

آواز خوانی نوازنده کرد بر مزار سهراب محمدی + ویدئو

  • کد خبر: ۳۸۹۴۴
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
آواز خوانی نوازنده کرد بر مزار سهراب محمدی + ویدئو
خواننده و نوازنده شناخته شده سازهای کوبه‌ای چند روز بعد از مرگ سهراب محمدی، هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی شمال خراسان فیلمی از اجرای یک قطعه آوازی بر سر مزار این هنرمند را منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، زکریا یوسفی خواننده و نوازنده کردتبار سازهای کوبه‌ای طی روزهای گذشته با حضور بر مزار سهراب محمدی فقید و نامدار موسیقی شمال خراسان یک قطعه آوازی را منتشر کرده که به گفته او در برگیرنده فضای احساسی و قدرشناسانه‌ای بوده که همواره در زمان حیات مرحوم سهراب محمدی مورد توجه‌اش بوده است.

او در یادداشتی در این باره توضیح داد: «موسیقی ِ شمال خراسان، در سطوح گوناگون و در پرده‌های راز آمیز از تاریخ و فرهنگ گذشتگان سخن می‌گوید. نغمه‌هایی از زبان سازهای آن خطه بر می‌خیزد که همه اسراری از رخدادها و رویدادهای گذشته تاریخ این سرزمین را به زبان موسیقی در خود تکرار می‌کند و حتی به مراتب دلنشین‌تر و رساتر از تمام نوشته‌های مکتوب گذشتگان است. در این شرایط مفاهیم ِ متفاوت آوازها، علاوه براینکه تعلق آن را به مراسم و شرایط مختلف نشان می‌دهد، گویای مدوّن بودن این موسیقی نیز هست.

نمونه‌ای از شاخصه‌های هنر این سرزمین بخشی‌ها و عاشیق‌ها هستند که بازماندگان حقیقی‌ِ خنیاگران ایران باستان هستند. در این چارچوب امتیاز ویژه و وجه تمایز در موسیقی شمال خراسان، روایتگر بودن آن‌ها، تعدد و گستردگی مقامات، گوناگونی ریتم‌های آن با دورهای مختلف و مترهای آزاد که اشعاری با مضامین فراق یار و غمِ هجران را بسیار پر رنگ‌تر از سایر موارد قابل مشاهده می‌کند.

مردمان خراسان شمالی از جمله کرمانج‌های این سرزمین، به نوعی اهل فرهنگ و عرفان راستین‌اند و از گذشته‌ها تا کنون بزرگانی را در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر و موسیقی به دنیا معرف کرده‌اند. در این چارچوب نوازندگی دوتار در این سرزمین سرآمد بوده و اقوام مختلف کرد، ترک و ترکمن، وامدار این فرهنگ هستند و موسیقی کرمانجی و ترکمنی، ریشه‌های موضوعی و معنوی همراه با داستان‌های اساطیری، را همپوشانی می‌کنند.

یکی از نمادهای حقیقی ِ آواز و دوتار و آخرین نسل از بخشی‌های کرمانج شمال خراسان استاد «سهراب محمدی» از دیار آشخانه بود که متاسفانه روز چهارشنبه بیست و دوم مرداد ماه درگذشت.

او از جمله هنرمندانی بود که زمزمه‌ها و زخمه‌هایش به حق رمز آلود بود. او با آوازهایش گویای تاریخ این سرزمین بود و فراز و نشیب زمانه را متذکر می‌شد که چه روزگارانی سپری شده است. ایشان نیز مانند بسیاری از بزرگان هنر و موسیقی ِاین سرزمین خوش درخشیدند و برگی بر برگ‌های موسیقی ِ ایران و شمال خراسان افزودند. یاد و نامشان همیشه جاودان»

خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->