برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کدام مهاجرت؟

  • کد خبر: ۳۹۵۶۳
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کدام مهاجرت؟
عباس عبدی - رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
یکی از پدیده‌های رایج در تاریخ بشر مهاجرت است. علل آن بسیار متنوع و البته مهم است. در قدیم مهاجرت‌ها بیشتر در قالب‌های دسته‌جمعی رخ می‌داد، ولی اکنون مهاجرت‌های فردی و خانوادگی گسترش یافته است. مهاجرت از روستا به روستا، از روستا به شهر، از شهر به شهر، از یک منطقه شهری به منطقه دیگر شهر و بالاخره از یک کشور به کشور دیگر مصادیق و شکل‌های گوناگون مهاجرت هستند. انگیزه‌های مهاجرت نیز متنوع است؛ از مشکلات امنیتی گرفته تا فقدان درآمد، خلاصی از فضای اجتماعی و فرهنگی و تبعیض‌های قومی و مذهبی و نژادی و...

اخیرا رصدخانه مهاجرت ایران ذیل پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف، سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۳۹۹ را در ۳۴۰صفحه منتشر کرده است که مطالعه جزئیات آن اهمیت دارد. مسئله مهاجرت برای ایران بسیار مهم است و نیازمند یک پژوهشکده جامع برای رصد مستمر و پژوهش درباره ابعاد گوناگون این مسئله است. ایران در ۴دهه گذشته و در مقاطعی، از حیث تعداد کمیت مهاجر و پناهنده‌پذیری در رتبه اول جهانی بود. مهاجران افغانستانی و عراقی تا حدود ۴ میلیون نفر هم می‌رسیدند. همچنین از حیث مهاجرت نیروی جوان و متخصص از کشور در وضعیت نامناسبی قرار داشت. هرچند به‌طور معمول مهاجرات را با عدد و رقم و کمیت توضیح می‌دهند، ولی مسئله مهم‌تر، کیفیت افراد مهاجر است.
 
برای نمونه اگر یک خانوار فقیر و بدون شغل از یک کشور به کشور دیگر مهاجرت کنند، در اصل کشور مهاجرفرست به‌نوعی بهره‌مند شده است، زیرا از زیر بار ایجاد شغل و تأمین بهداشت و غذا و مسکن و آموزش آنان خلاص شده است و کشور مهاجرپذیر باید این هزینه را متحمل شود و البته ممکن است از اشتغال این مهاجران نیز بهره‌مند شود. ولی هنگامی که یک پزشک فوق‌تخصص و جراح با سرمایه انسانی و مادی مهاجرت می‌کند، کشور مهاجرفرست زیان‌کننده اصلی است و کشور مهاجرپذیر بهره‌برداری مفت‌ومجانی می‌کند. ارزش مادی این فرد میلیون‌ها دلار است و یک شغل و خدمت باارزش را بی‌هیچ هزینه‌ای در آن کشور راه‌اندازی می‌کند؛ بنابراین نباید فریب آمار کمی مهاجرت را بخوریم.

درباره مهاجرت بسیار می‌توان نوشت. شخصا نیز در سال۱۳۷۱ یعنی ۲۸سال پیش مطالعه‌ای با عنوان «علل گرایش نیرو‌های متخصص به مهاجرت از کشور» انجام دادم که مقاله آن در کتاب «چهار پژوهش در جامعه‌شناسی فرهنگ» منتشر شده است. در آنجا توضیح داده‌ام که مسئله مهم‌تر از خروج این نیرو‌ها از کشور، علل و عوامل این مهاجرت است که وجود این عوامل نیرو‌های باقی‌مانده در داخل کشور را نیز ناکارآمد می‌کند.

در واقع مهاجرت از کشور بخش کوچکی از این کوه یخ است که در بالای آب دیده می‌شود. بخش اصلی آن زیر آب است. برای فهم بهتر ماجرا بد نیست که سرنوشت برخی محلات و شهر‌هایی که از آن‌ها مهاجرت شده است، ارزیابی شود. این پدیده در ایالات‌متحده مکرر رخ داده است.
 
یکی از مهم‌ترین آن‌ها شهر دیترویت است که یکی از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی آن کشور بود، ولی به‌علل گوناگون کم‌کم به حاشیه رفت، به‌طوری‌که بیش از دوسوم جعمیت خود را از دست داد و ۷ سال پیش نیز ورشکسته اعلام شد. علت هم در ناتوانی صنعت این شهر برای تطبیق خود با پیشرفت زمانه بود. یکی از نمونه‌های جالب داخلی برای توجه به سرنوشت منطقه مهاجرفرست، منطقه ۱۲ تهران است که زمانی جزو بهترین مناطق تهران بود، ولی اکنون برخی محلات این منطقه به‌دلیل مهاجرت ساکنان آن دچار پسرفت شده اند و ارزش زمین و مسکن آنجا کاهش یافته و روند جمعیت آن روبه‌کاهش است. امنیت و فضای اجتماعی و فرهنگی برخی محلات آنجا نامناسب تلقی می‌شود و اگر شهرداری و دولت فکری به‌حال بهبود این منطقه و علت گرایش به مهاجرت از آنجا نکنند، این فرایند تشدید و تبعات منفی آن بیشتر می‌شود. مشابه همین روند و تحولات را می‌توان در کل کشور و نسبت به سایر کشور‌ها دید؛ بنابراین گفتگو درباره مهاجرت باید به موضوعی ملی تبدیل شود. در عین حال منافع مهمی هم در برخی شکل‌های مهاجرت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->