آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

باور قلبی آیت الله تسخیری به وحدت اسلامی

  • کد خبر: ۳۹۶۱۹
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
باور قلبی آیت الله تسخیری به وحدت اسلامی
رحلت آیت الله تسخیری، از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام او از موسسان گفتگوی بین ادیان و بین مذاهب، در ۲۸ مرداد، علاقمندان به مسائل جهان اسلام را در اندوه فرو برد.

به گزارش شهرآرانیوز، خبر رحلت آیت الله تسخیری در روز گذشته علاقه مندان به مسائل جهان اسلام را در اندوه فرو برد. شخصیتی که رهبر معظم انقلاب او را زبان گویای اسلام و تشیع و شخصیتی نستوه و خستگی‌ناپذیر توصیف کردند که کارنامه او در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است و عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ی ایشان حتی بر ناتوانیهای جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمده و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ی لازم و مفید استمرار می‌بخشید.
به این مناسبت با حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد حوزه گفتگوی مذاهب درباره ابعاد شخصیتی آن مرحوم گفتگویی صورت پذیرفته شده است.

درباره ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله تسخیری دیدگاه خود را بیان فرمایید.
آیت الله تسخیری چهره شناخته شده و محبوبی در جهان اسلام است، از این جهت که بنده در سفرهای گوناگون به اقصی نقاط جهان اعم از  کشورهای اروپایی تا آفریقایی، پاکستان تا روسیه و ... با این موضوع مواجه می شدم که همگان احوال ایت الله تسخیری را می پرسیدند و به ایشان سلام می رساندند لذا می توان گفت ایت الله تسخیری چهره شناخته شده یک عالم برجسته‌ ایرانی در بیرون از مرزهای کشور هم بود و انصافاً توانسته بود این چهره بسیار خوبی از خود به عنوان یک عالم شیعی به دنیا و فرقه های مختلف اسلامی معرفی کند.

ایشان چه نقش و سهمی در ایده وحدت اسلامی و تقریب مذاهب داشتند و تلاش های شان چه دستاوردهایی را برای جهان اسلام و تشیع به دنبال داشت؟
بی تردید در یک جمله می توان گفت آیت الله تسخیری چهره بین‌المللی ایران بود. چهره فرامرزی ایران اما نکته خیلی مهم دیگری که در خصوص آیت الله تسخیری قابل ذکراست و باید به عنوان یک الگو از ایشان در خود نهادینه کنیم،  تلاش فراوان برای ترویج فرهنگ گفتگو در میان ادیان و مذاهب اسلامی و در حوزه دین بود. آیت الله تسخیری تلاش کرد تا با گفتگو با رهبران ادیان های مختلف به ویژه علمای بزرگ اهل سنت فضایی را فراهم کند که زمینه های وحدت اسلامی را رقم بزند لذا ایشان در بین سایر علما به دلیل چنین تلاشی از  جایگاه بالاتری برخوردار است.

اندیشه و میراث علمی و فرهنگی ایشان دارای چه آموزه های است؟
آیت الله تسخیری جایگاه بسیار ویژه بین علمای اهل سنت، پیروان ادیان و مذاهب دیگر حتی در بین یهودیان و مسیحیان  داشت، این جایگاه ناشی از  مهارت ایشان در ارائه یک فرهنگ گفتگوی بین الادیانی بود.
آیت الله تسخیری فرهنگ گفتگو را فاخرانه اجرا می‌کرد و به صورت قلبی به موضوع وحدت اعتقاد داشت و جدای از این، خوانشی  که آیت الله تسخیری از وحدت قائل بود خوانشی بود که امروز می تواند در بسیاری از حوزه ها  گره‌گشا باشد.
مقالات و آثاری که از ایشان به یادگار مانده در راستای تحقق عملی و نظری وحدت بود. ایشان در بحث وحدت در دو بعد موفق بود و راز موفقیت آیت الله تسخیری وحدت در حوزه نظر و تقریب بود، یعنی در حوزه تئوری، تقریب حرف و اندیشه داشت یا به نوعی می توان گفت ایشان سرآمد تقریب نظری، و وحدت عملی بود.
بی تردید ایت الله تسخیری نه تنها در عمل  از تقريب سخن گفت، بلکه در عمل هم به تقریب پاییند بود پس ایشان جزء افرادی نبود که فقط وارد مراحل عملیاتی شود بدون اینکه بک گراند نظری داشته باشد، بلکه کاملا به مثابه یک اندیشمند به مباحث ورود می کرد اما مثل انديشمندانی نبود که فقط حرف بزند بلکه در سایه عمل هم ورود کرده بود.

به نظر جنابعالی بعد از این ضایعه با الهام از کدام بخش از سیره ایشان می توان راه آن مرحوم را ادامه داد؟
ویژگی بسیار مهم ایت الله تسخیری شخصیت مردم دار بودن و  با همه بودن ایشان بسیار برجسته بود، به همین دلیل محبوب قلوب داخل و خارج بودند، و همه ایشان را دوس داشتند، کسی را پیدا نمی کنید که از آقای تسخیری ناراحتی به دل داشته باشد، ضمن اینکه به سپردن کار به جوانان اهمیت بسیاری می داد، این مساله ناشی از روحیه بلند، تواضع  سعه صدر آیت الله تسخیری می دهد، ویژگی منحصر به فردی بود که این مرد بزرگ را از سایرین متفاوت می کند.

 

منبع: خبرگزاری رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->