روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برای ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی چه مدارکی نیاز است؟

  • کد خبر: ۳۹۶۸۷
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
برای ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی چه مدارکی نیاز است؟
در حال حاضر تعداد دانش آموزان اتباع خارجی در ایران ۵۶۰ هزار نفر اعلام شده است و تعداد بیشتر دانش‌آموزان خارجی در ایران، افغان هستند. چند روز قبل هم مجوز ثبت نام از دانش‌آموزان مهاجر با مدارک اقامتی مختلف صادر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مدارک معتبری که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در شیوه‌نامه امسال عنوان شده، عبارت است از گذرنامه دارای پروانه اقامت معتبر، کارت هویت ۱۳-۱۲ ویژه اتباع خارجی (صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور)، کارت‌های آمایش ۱۴- ۱۳، برگ تردد بین‌شهری (معادل کارت آمایش)، دفترچه پناهندگی معتبر صادره از ناجا، دفترچه اقامت معتبر صادره از ناجا و دارندگان مدرک اقامتی ویژه (صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور) است.

 

همچنین در این شیوه‌نامه تاکید شده است: ثبت‌نام از فرزندان لازم التعلیم حاصل از ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی فاقد مدرک معتبر از طریق قانون تابعیت انجام می‌شود و ثبت‌نام دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته باشند، پس از تعیین تکلیف در کارگروه اتباع خارجی استان و از طریق صدور برگ تردد بین‌شهری انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: جزییات ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ابلاغ شد


بر اساس این شیوه‌نامه، ثبت‌نام از دانش آموزان دارای مدارک در خارج از محل صدور مدارک شناسایی نیز در صورت داشتن عذر موجه و پس از موافقت استان مقصد و اطلاع استان مبدأ از طریق صدور معرفی‌نامه توسط استان مقصد و ارائه مدرک شناسایی به مدرسه محل تحصیل بلامانع است.

دسترسی دانش‌آموزان تبعه خارجی به آموزش‌های مجازی

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایرنا درباره شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی اظهارداشت: ایران تنها کشوری است که بدون دریافت کمک مالی بیش از نیم میلیون نفر از اتباع خارجی را تحت آموزش قرار داده است.

 

وی افزود: در بازدید از مدارس دیده‌ام که دانش‌آموزان اتباع خارجی در کنار دانش آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند و از همان خدمات دانش آموزان کشور برخوردار هستند.

 

وزیر آموزش و پرورش درباره تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: تحصیل در شرایط کرونا هم برای دانش‌آموزان تبعه خارجی تفاوتی ندارد، سیاست ما در قبال اتباع خارجی و دانش آموزان ایرانی یکسان است.

 

حاجی میرزایی یادآور شد: توصیه می‌شود که کمیساریای پناهندگان کمک کند و برای بخشی از اتباع که به ابزار هوشمند از جمله تبلت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند، با تامین این ابزار امکان ادامه تحصیل آنها را فراهم کند.

 

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش دسترسی دانش آموزان اتباع خارجی را در شبکه شاد مهیا کرده است.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره وضعیت دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی جدید


۵۰۰ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی نیازمند ابزارهای هوشمند آموزشی

ایرنا در ادامه نوشته است که با توجه به نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش نسبت به تحصیل و زندگی اتباع خارجی، در حال حاضر شرایطی مهیا شده تا دانش‌آموزان اتباع خارجی هم بتوانند با خیالی آسوده در کنار سایر دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل خود ادامه دهند.

 

اما امسال شرایط بازگشایی مدارس و تحصیل دانش‌آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته است. تمامی مدارس و مراکز آموزشی کشور از اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و آموزش ها در بستر فضای مجازی تداوم یافت.

 

آموزش و پرورش در این شرایط امکان دسترسی تمام دانش‌آموزان از جمله اتباع خارجی را به بستر شاد مهیا کرده تا آنها نیز در این سامانه آموزش و یادگیری را ادامه دهند.

 

آموزش و پرورش در مرداد امسال، پس از تهیه اطلس شناسایی وضعیت دانش‌آموزان اعلام کرد که بسیاری از دانش آموزان تبعه خارجی به دلیل دسترسی نداشتن به ابزار هوشمند ارتباطی مانند تبلت و گوشی تلفن همراه از اتصال به شبکه شاد محروم بودند.

 

در این راستا رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: چهار میلیون و ۷۱۸ هزار دانش آموز به شبکه شاد وصل نشده‌اند که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر از میان دانش آموزان تبعه هستند که به دلیل نداشتن ابزار هوشمند ارتباطی مانند تبلت و گوشی تلفن همراه از اتصال به شبکه شاد و بهره مندی از محتوای آموزشی در شبکه محروم هستند.

 

وی افزود: امیدواریم سازمان‌های بین المللی و کمیساریای مربوط به پناهندگان، وظایف خود را در قبال دانش آموزان اتباع به درستی ایفا کنند.

 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره شرایط آموزشی دانش آموزان تبعه ایران گفت: تا جایی که به آموزش و پرورش مربوط می شود، بحث ثبت نام و در اختیار قراردادن فرصت های آموزشی از طریق فضای حضوری برای این عزیزان فراهم شده است اما دانش آموزان در شرایط فعلی نیازمند بسترهای فناوری و امکانات و تجهیزاتی هستند که در اختیار آموزش و پرورش نیست.

 

حکیم زاده خاطرنشان کرد: هموطنان، دستگاه‌ها و سازمان‌ها می‌توانند در یک پویش ملی، مسوولیت اجتماعی خود را با تهیه ابزار تحصیل برای این دانش آموزان ادا کنند.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->