با مبلغ ۲ میلیارد در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟ خبر خوش برای زوج‌های جوان | صف وام ازدواج کوتاه می‌شود؟ معرفی ۱۰ ماشین خارجی که در سامانه فروش عرضه می‌شوند | ژاپنی‌ها در دوره جدید واردات خودرو یکه‌تازی می‌کنند + تصاویر چطور بهترین لاستیک را انتخاب کنیم و چقدر بابتش پول بدهیم؟ قیمت افغانی امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای دهه شصتی‌ها + شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام هفته آینده، نتیجه قرعه‌کشی خودرو‌های برقی اعلام می‌شود سومین سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر‌های بسیار خوب دولت برای بورسی‌ها | ۴ تصمیم مهم برای نجات بازار سرمایه (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای دارندگان حواله پژو پارس؛ طرح تبدیل حواله به این ۳ خودرو آغاز شد + اسامی خودروها، مبلغ و زمان تحویل (۸ خرداد ۱۴۰۳) چراغ سبز بورس بالاخره روشن شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ خرداد ۱۴۰۳)  آخرین جزئیات از تعیین تکلیف اعطای سهام عدالت به جاماندگان (۸ خرداد ۱۴۰۳) بانک‌ مرکزی نرخ سود بانکی را اعلام کرد | اخطار جدی به بانک‌هایی که از بخش‌نامه جدید پیروی نکنند یک دلار آمریکا وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد نرخ طلا در بازار امروز مشهد (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) بایدونبایدهای عرضه نان اینترنتی در مشهد | نباید قیمت نان در بستر آنلاین افزایش یابد طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در صف بررسی در مجمع تشخیص! پیش‌بینی برداشت ۴۰۰ هزار تن جو از اراضی خراسان‌رضوی نرخ روز دام زنده در بازار امروز مشهد (۸ خرداد ۱۴۰۳) | پیش‌بینی نرخ گوشت قرمز در بازار تشکیل ۴ پرونده تعزیراتی برای هیئت‌مدیره اتحادیه نانوایان مشهد بررسی وضعیت رهن و اجاره در شهرک شهید رجایی مشهد (۸ خرداد ۱۴۰۳) دلار بازار آزاد به کانال ۵۸ هزار تومان صعود کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) قابلیت پیمایش هر خودروی برقی در هر بار شارژ چند کیلومتر است؟ اجاره‌بها زیر سقف قانون پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا سه‌شنبه (۸ خرداد ۱۴۰۳) بازار طلا روند صعودی را آغاز کرده است؟
سرخط خبرها

چه کسانی در روز‌های قرمز بورس ضرر نکردند؟

  • کد خبر: ۳۹۷۶۹
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
چه کسانی در روز‌های قرمز بورس ضرر نکردند؟
این هفته اگر سراغ دوست یا آشنایی رفته باشید که در بورس سرمایه‌گذاری کرده باشد، می‌دانید که یک چشمش اشک بوده و یک چشمش خون.
ایمان فروزان‌نیا | شهرآرانیوز؛ این هفته اگر سراغ دوست یا آشنایی رفته باشید که در بورس سرمایه‌گذاری کرده باشد، می‌دانید که یک چشمش اشک بوده و یک چشمش خون. شاخص بورس و بسیاری از سهم‌های این بازار در هفته گذشته کاهش قیمت بی‌سابقه‌ای را شاهد بودند. البته بی‌سابقه در چند ماه اخیر، وگرنه بازار بورس هم مثل هر بازار مالی دیگری بالا و پایین‌های خودش را داشته و دارد. بیشتر افرادی هم که ناراحت و سرخورده هستند، از این نکته غافل‌اند و تصورشان از بورس بر اساس همین یکی‌دو سال گذشته ساخته شده است. این تصور غلط رفتار‌های غلطی را به دنبال دارد که به پایین آمدن ارزش سهم‌های مختلف در بورس دامن می‌زند.
بگذارید مقصران ریزش اخیر بورس را به شما معرفی کنم. مقصر اول دولت است که تکلیفش برای عرضه سهم‌های پالایشگاهی در بورس مشخص نیست.
 
مردم منتظر بودند تا سهام شرکت‌های بزرگ پالایشگاهی (شبندر، شپنا، شتران) در غالب صندوق دارا دوم یا سوم در بورس عرضه شود، ولی برخلاف این تصور، خبر رسید که این سهام‌ها قرار است به نحو دیگری (بلوکی) در بازار معامله شوند و در صندوق‌های دولتی نخواهند بود. همین موضوع باعث افت قیمت این سهام‌ها شد و مردم را به صف فروش سهمشان کشاند که بر شاخص بورس هم تأثیر منفی داشت. دلیل دیگر پایین آمدن شاخص بورس، کاهش قیمت دلار است که از ۲۵ هزار تومان به کانال ۲۲ هزار تومان برگشت، اما این عوامل جرقه‌های اصلاح شاخص اخیر هستند و به‌تن‌هایی نمی‌توانستند بازار بورس را این‌طور قرمز و نزولی کنند. مقصر اصلی وضعیت این روز‌های بورس سهام‌داران آماتوری هستند که با اصلاح شاخص می‌خواهند یکهو کل پولشان را از این بازار خارج کنند. هرروزی هم که ارزش سرمایه‌شان کم می‌شود، برای فروش سهم‌هایشان تلاش بیشتری می‌کنند و همین موضوع باعث نزولی‌تر شدن بازار می‌شود.

روزی که سهام‌داران خرد می‌ترسند و شروع به فروختن سهم‌هایشان می‌کنند، آغاز جشن صاحبان عمده سرمایه است. این افراد هرروز بخش کمی از سهام‌های مردم هراسان را در کف قیمت می‌خرند. این موضوع باعث پایین آمدن روزانه قیمت سهم می‌شود. این کاهش قیمت تا زمانی که فروشنده‌ها صف بسته‌اند، ادامه پیدا می‌کند. صاحبان سرمایه در این مدت به‌صورت پلکانی سهم‌های زیادی را جمع می‌کنند و آن‌قدر این را کار را ادامه می‌دهند تا فروشنده‌ها کم شوند. با کم شدن فروشنده و متعادل شدن بازار، ارزش سهام بالا می‌رود. با وضعیت اقتصادی فعلی و تورم موجود، بالا رفتن ارزش یک سهم در درازمدت ردخور ندارد. صاحبان سرمایه وقتی سود منطقی کسب کنند، آرام‌آرام سهم‌هایشان را می‌فروشند، آن هم در روز‌هایی که خریداران از فروشنده‌ها بیشترند. با این کار ارزش سهامشان هم افت نمی‌کند. بعد از مدتی سرمایه‌شان نقد و البته نسبت به زمان شروع سرمایه‌گذاری چندبرابر می‌شود و می‌نشینند یک کنار و منتظر روزی می‌شوند که دوباره سهام‌داران خرد بترسند و دوباره این داستان را تکرار کنند. سهام‌داران خردی در بازار سرمایه ضرر نمی‌کنند که الگوی رفتارشان الگوی رفتار صاحبان سرمایه باشد. در روز‌های نزولی سهم بخرند و در روز‌های متعادل بازار یا صعودی بفروشند.

ماجرای بورس یک درس مهم دیگر هم دارد که اگر به آن توجه شود، جلو بسیاری از ضرر‌های احتمالی در آینده را خواهد گرفت. در این یک هفته که برخی افراد ۴۰ درصد از کل سرمایه‌شان را از دست دادند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضرر‌های کمی (بین ۱ تا ۱۰ درصد) را شاهد بودند. این دوباره ثابت می‌کند که مطمئن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری افراد آماتور که سرمایه کمی دارند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صاحبان این صندوق‌ها بورس و سهم‌های آن را می‌شناسند، از طریق سرمایه‌های اندک مردم، ابزار مالی قدرتمندی ساخته‌اند و کلی فن بلدند که آن‌ها را از ضرر‌های هنگفت در روز‌های ریزش بازار مصون می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->