سرخط خبرها

تاکید سفیر افغانستان در ایران برای پیگیری پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی

  • کد خبر: ۴۰۰۵۲
  • ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
سفیر افغانستان در ایران که به کرمان سفر کرده است با اشاره به پیگیری پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران اظهارداشت: گفت‌وگو‌های بین‌افغانی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد، از موضع‌گیری ایران در رابطه با صلح افغانستان تشکر می‌کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، سفیر افغانستان در ایران گفت: پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران را دنبال می‌کنیم و اولین گروه از این تیم به ایران رسیده و تلاش می‌کنیم بعد از تهران، مشهد و زاهدان یک پایگاه تثبیت هویت در کرمان نیز ایجاد کنیم.
 
«عبدالغفور لیوال» که پیش از ظهر امروز یکم شهریورماه در نشست توسعه همکاری‌های اقتصادی استان کرمان و کشور افغانستان سخن می‌گفت با ابراز خوشنودی از دومین حضورش در استان کرمان گفت: در صدد هستیم تجارت و مناسبات اقتصادی دو کشور را براساس هدایت رییس جمهور افغانستان نهادینه و قانونمند کنیم و این اقدام ممکن نیست مگر یک نهاد معتبر برای مدیریت روابط اقتصادی هر دو کشور ایجاد شود.
 
وی افزود: اتاق مشترک ایران و افغانستان این نهاد معتبر است که در بخش ترانزیت، صنعت، بازرگانی و ... در تبادل تجارب اقتصادی بین دو کشور فعالیت کند.

شناخت ایران از ظرفیت‌های افغانستان بسیار محدود است

لیوال با اشاره به لزوم شناخت ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایهگذاری ایران و افغانستان، تصریح کرد: شاید افغان‌ها شناخت پراکنده‌ای از ظرفیت‌های اقتصادی ایران داشته باشند و این به خاطر حضور بیش از ۳ میلیون مهاجر بیش از چهار دهه در ایران و فعالیت‌های اقتصادی خودشان باشد گرچه شاید این شناخت آکادمیک و علمی نباشد که باید این جنبه را پیش برد.
 
وی بیان کرد: شناخت ایران از ظرفیت‌های افغانستان بسیار محدود است و دلیل آن، عدم حضور تجار ایرانی و متاسفانه جنگ‌های متمادی و بلندمدت در افغانستان است که هرگز این فرصت را مهیا نکرده تا فعالان اقتصادی آن طور که شاید و باید از ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان شناخت داشته باشند.
 
سفیر افغانستان در ایران گفت: باید کار مشترک را با ایجاد زمینه‌های بهتر برای شناخت ظرفیت‌ها آغاز کرد و در گام دوم در قوانین و دستورالعمل‌های موجود دو کشور تسهیل صورت بگیرد تا راه و امکان سرمایهگذاری در هر دو کشور را باز کرد.
 
وی اظهار کرد: رفع تعرفه‌های تجاری بر صادرات افغانستان، زمینه ایجاد بالانس و تعادل واردات و صادرات دو کشور را ایجاد می‌کند.
 
لیوال تصریح کرد: در زمانی صادرات ایران به افغانستان تا ۳ میلیارد دلار بالا رفت و هرچند این عدد در نوسان است، اما صادرات افغانستان حداکثر تا ۱۰ میلیون دلار بوده، در حالی که در سه بخش تولید، ترانزیت و انتقال تولیدات امکان افزایش سرمایهگذاری دو کشور وجود دارد.

استاندار کرمان قول همکاری همه جانبه را برای حل مشکلات داده است

وی بیان کرد: بعضا قوانین و دستورالعمل‌های بسیار سختگیرانه مانع سرمایه‌گذاری است که امروز ملاقات خوبی با استاندار و مسئولان کرمان داشتیم که وعده رفع این موارد را دادند و همکاری همه جانبه همه ما را می‌طلبد.
 
سفیر افغانستان در ایران گفت: امکان تولیدات کشاورزی و دامداری برای امنیت غذایی دو کشور، معدن، تولید گوشت، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، توریسم سلامت، تربیت دانشجویان و ... از جمله زمینه‌ها و ظرفیت‌های روابط تجاری کرمان و افغانستان است.
 
وی اظهار کرد: عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی موجب شده کالا‌های افغانی با تعرفه تجاری پایین یا حتی رایگان صادر شود و ایران می‌تواند با استفاده از بندر چابهار و سایر بنادر برای صدور محصولات افغانی به دنیا از جمله به هند اقدام کند.
 
لیوال تصریح کرد: با افتتاح اتاق بازرگانی مشترک کرمان و افغانستان اقدام خوبی در راستای حل مشکلات خواهد بود و ۲۰ شهرک صنعتی در افغانستان داریم که این شهرک‌ها می‌توانند از تجارب خوب ایران برای توسعه استفاده کنند.
 
وی بیان کرد: اطمینان می‌دهم که همیشه همکار شما خواهیم بود و بهتر شدن مناسبات هر دو کشور را در راس کار خود داریم.

گفت‌وگو‌های بین‌افغانی به زودی آغاز می‌شود

سفیر افغانستان در ایران در ادامه گفت: ما به طرف صلح می‌رویم و گفتگو‌های بین الافغانی خیلی زود آغاز می‌شود و ایجاد اجماع منطقه‌ای به خاطر صلح یکی از اولویت‌های دیپلماسی افغانستان است و جمهوری اسلامی در خط مقدم این اولویت قرار دارد.
 
لیوال با اشاره به اینکه ایران یکی از کشور‌های منطقه است که در راستای حفظ افغانستان و نظام این کشور با ما هماهنگ است و از این موضع‌گیری ایران تشکر می‌کنیم تصریح کرد: پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران را دنبال می‌کنیم و اولین اعضای این تیم به ایران رسیده و تلاش می‌کنیم بعد از تهران، مشهد و زاهدان یک پایگاه تثبیت هویت در کرمان نیز ایجاد کنیم.

کنسولگری افغانستان در کرمان تاسیس می‌شود

سفیر افغانستان در ایران درباره ایجاد کنسولگری افغانستان در کرمان بیان کرد: بهترین گزینه برای ایجاد یک کنسولگری دیگر در ایران، استان کرمان است و در صورت ابراز آمادگی وزارت امور خارجه ایران، کنسولگری را تاسیس خواهیم کرد.
 
لیوال در پایان خواستار رفع ممنوعیت استفاده اتباع افغانی از وانت بار‌ها شد و اظهار کرد: برخی از افراد با از دست دادن این خودروها، کسب حلال خود را از دست داده و شرمنده خانواده خود می‌شوند.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->