سرخط خبرها

با رعایت قوانین بهداشتی عزاداری می‌کنیم

  • کد خبر: ۴۰۰۷۶
  • ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
با رعایت قوانین بهداشتی عزاداری می‌کنیم
«مرتضی دوراندیشان» راننده تاکسی است و سال‌ها در خط ویژه راه‌آهن مشغول به کار است. او عضو شورای محله گاز و از اعضای هیئت ابوالفضلی نوغان است. با توجه به هم‌زمانی ایام با دهه اول محرم وقت را غنیمت شمردیم و در حاشیه یکی از جلسه‌های اولیه شب‌های دهه اول محرم همراه با او شدیم.
مغربی | شهرآرانیوز؛ «مرتضی دوراندیشان» راننده تاکسی است و سال‌ها در خط ویژه راه‌آهن مشغول به کار است. او عضو شورای محله گاز و از اعضای هیئت ابوالفضلی نوغان است. می‌گوید دعای خیر مردم و عنایت ارباب همه هیئتی‌ها تابه‌حال بار‌ها شامل حالم شده و ده‌ها سفر به عتبات عالیات و مکه مکرمه مشرف شده‌ام.
 
با توجه به هم‌زمانی ایام با دهه اول محرم وقت را غنیمت شمردیم و در حاشیه یکی از جلسه‌های اولیه شب‌های دهه اول محرم همراه با او شدیم. او از قدیمی‌های این هیئت، برنامه‌های مذهبی و آیینی آن‌ها سخن گفت. در ادامه به شیوع کرونا و تأثیر آن بر برنامه‌های امسال پرداختیم. مختصری از این گفتگو را باهم مرور می‌کنیم.
 
نیک اندیشان درباره معرفی اولیه‌ای از این هیئت قدیمی می‌گوید: هیئت ابوالفضلی نوغان در سال ۱۳۳۰ از سوی جمعی از بزرگواران ازجمله سیدمیرحسن سیدکاظمی معروف به میرحسن پاسبان، کربلایی علی پاک‌دل، عابدزاده، ضیافتی، کربلایی رضا خوش‌رو، برادران حق‌شناس، برادران غرابی و... تأسیس شده است. از پیش‌کسوتان این هیئت تاکنون حدود ۶۰ نفر مرحوم شده‌اند و از بزرگان اولیه آقایان ضیافتی، هادی غرابیان و ضرابی در قید حیات هستند.
 
وی ادامه می‌دهد: جان دادن در هیئت مذهبی و برنامه‌های محرم آرزوی همه ماست. به یاد دارم که مؤسس هیئت که فردی فوق‌العاده کوشا برای دستگاه اباعبدا... بودند دقیق در روز تاسوعا به رحمت ایزدی پیوستند و بر سر سفره پربرکت حضرت عباس (ع) میهمان شدند. هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم که چه تشییع جنازه باشکوهی در همان روز تاسوعا در همین هیئت و دیگر هیئت‌های نوغان برای او انجام شد و مردم با چه شکوهمندی ویژه‌ای او را تا خانه ابدی همراهی کردند.
 
نیک اندیشان به نوحه‌خوانان این جمع پرسابقه مذهبی اشاره می‌کنند و می‌گویند: نوحه‌خوانان این هیئت مرحوم حاج حسین دیانی، حاج حسین بوجار، حاج مهدی خوش‌رو، مرحوم محمد حیدری فرد بودند و الان هم این وظیفه بر عهده مهدی الماسی معروف به مهدی حلب است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های متعارف هیئت در سال‌های پیشین می‌گوید: برنامه‌های اصلی ما در دهه اول محرم است و مراسم عزاداری برپا می‌کنیم. همچنین در ماه مبارک رمضان برنامه آموزش و تلاوت قرآن مجید داریم. با توجه به اینکه افتخار داریم که زیر پرچم حضرت ابوالفضل العباس (ع) حضور داریم در شب میلاد او هم مرامی پرشور و نو با حضور همه عاشقان برگزار می‌کنیم. امسال در دهه اول محرم در خیابان کامیاب ۳۶، چهارراه اول در خدمت همه علاقه‌مندان و سوگواران خاندان اهل‌بیت (ع) هستیم و طبق برنامه سنوات پیشین برای عرض تسلیت به ساحت مقدس رضوی برای آستان‌بوسی به حرم منور ایشان رهسپار می‌شویم.
 
عضو شورای مذهبی هیئت‌های مشهد با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه معیار در مقابله با بیماری اخیر نظرات ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان است توضیح می‌دهد: دستورالعملی برای همه هیئت‌های مذهبی فرستاده شده است و تأکید جدی شده که برنامه‌ها تنها در فضای باز و بدون ازدحام برگزار شود.

از این پیر غلام اباعبدا... درباره مشخصات هیئت نمونه می‌پرسیم و وی پاسخ می‌دهد: باید برنامه‌های منظمی در طول سال برای مخاطبانشان داشته باشند. داشتن سخنران ثابت و امکانات مستقل هم از دیگر ویژگی‌هاست. هیئت نمونه برای جذب جوانان باید برنامه داشته باشد و در هر مناسبتی اعم از شهادت‌ها و تولد‌ها حضور پرشور و تأثیرگذاری داشته باشد. رسیدگی به احوال محرومان محل و مواردی ازاین‌دست در جنب برنامه‌های دینی هم می‌تواند به کیفیت ارزشی و اجتماعی هیئت بیفزاید.
 
عضو هیئت ابوالفضلی نوغان به برگزاری آنلاین برنامه‌های مذهبی در دوران کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: باید از همه ظرفیت‌ها ازجمله برگزاری آنلاین مراسم مذهبی بهره برد. به شرطی که امکاناتش وجود داشته باشد. به نظرم اگر بخشی از برنامه‌ها به این سمت‌وسو برود از شیوع و فراگیری بیشتر بیماری کرونا جلوگیری خواهد شد. وی بار دیگر با تأکید بر رعایت موازین بهداشتی بیان می‌کند: باید منظم‌ترین برنامه‌ها را امسال از جهت رعایت مفاد بهداشتی اجرا کنیم تا جوابی باشد به کسانی که به بهانه کرونا می‌خواستند اصل و اساس عزاداری اباعبدا... (ع) را زیر سؤال ببرند.
 
همان‌طوری که در روز عید غدیر با رعایت همه قرارداد‌ها برنامه‌های خوبی برگزار شد. باید در این محرم هم کارنامه مناسبی از عزاداری با رعایت موازین اعلام شده از خود به‌جا گذاریم. از او در پایان می‌خواهم بیتی در رثای حسینی برایم بخواند و نیک اندیشان با صدایی محزون می‌خواند:... او کشتی نجات و کشتی‌شکسته ماییم/مولا به کام غرقاب ما را نمی‌گذارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->