اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار ارز تحت تأثیر بی‌اعتمادی مردم از بورس

  • کد خبر: ۴۰۳۳۹
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
بازار ارز تحت تأثیر بی‌اعتمادی مردم از بورس
کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد: پول‌های خارج‌شده از بازار سرمایه به‌احتمال زیاد و با شدت خیلی زیاد به بازار ارز سرازیر می‌شود.
طنین همتی | شهرآرانیوز، دکترعقیلی، اقتصاددان، درباره اینکه آیا در آینده شاهد کاهش نرخ ارز هستیم، تصریح کرد: با اتفاقاتی که این روز‌ها در بازار سرمایه افتاده و منجر به سلب اعتماد مردم شده و با رقم‌های زیاد پولی که از این بازار خارج شده است، به‌یقین سرمایه‌ها به‌سراغ بازاری دیگر خواهد رفت و مسلما سرازیرشدن این سرمایه‌ها به بازار ارز دور از ذهن نیست.

وی گفت: اگر امروز معاملات را دیده باشید، شاخص به یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسیده است و احتمالا فردا هم وارد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار می‌شود و شاخص ۵۳ هزار منفی می‌شود و ۱۳ هزار میلیارد تومان پول از این بازار خارج خواهد شد.

وی افزود: این حجم که در واقع سرمایه خرد سهام‌دار است، حریف خرید خودرو و ملک و... نمی‌شود و در وهله اول اولین جایی که این پول به‌دنبال حفظ ارزشش است، تبدیل آن به ارز است.
 

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: باتوجه‌به دستورالعمل جدید درباره طلا که خریدار در سقف خریدی مشخص باید کد ملی بدهد، احتمالا تقاضای اسکناس در روز‌های آینده افزایش می‌یابد.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید در بازار سرمایه وقتی درخواست وجه می‌کنید، ۳ روز زمان می‌برد تا این مبلغ به حساب فرد بیاید و مسلما در روز‌های آینده شاهد ورود حجم خیلی زیادی پول به بازار ارز هستیم.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکاری که می‌شود مطرح کرد، این است که اعتماد مردم جلب شود، تأکید کرد: با وجود تمام اتفاقاتی که در بازار شاهد هستیم و صحبت‌های ضدونقیض مسئولان، نقش دولت در این آشفتگی بی‌تأثیر نیست.

عقیلی اضافه کرد: تا الان بازار به‌اصطلاح بازار اصلاحی بود و بر اساس ابزار‌های تکنیکال اگر بازار از یک میلیون و ۶۲۰ هزار واحد افت کند، دیگر به آن اصلاح گفته نمی‌شود و به آن ریزش گفته می‌شود. با حدود یک‌چهارم این ۱۱۰ میلیارد تومانی که از اول سال وارد بازار سرمایه شد و مردم مدت کوتاهی طعم لذتش را چشیدند، می‌شد کار‌هایی انجام داد که در آن سود باشد، ولی بر اثر بی‌اعتمادی از بین رفت.

این کارشناس حوزه اقتصاد ادامه داد: در هفته گذشته با حمایت و با ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌توانستند صف فروش سهم‌ها را جمع کنند، اما اکنون با ۲۰ هزار میلیارد تومان هم نمی‌توان این صف فروش را جمع کرد، به این دلیل که مردم دیگر اطمینان ندارند و این حمایتی که گفته می‌شود، فقط فرصت فروش برای فروشندگان وحشت‌زده است که اعتمادی ندارند.

وی اضافه کرد: نمادی مثل خودرو که صف خرید ۱۰ میلیاردی داشت، امروز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در صف فروش آن هستند و حقوقی این سهم هم فقط ۳ میلیون سهم را در صف فروش جمع کرده است. اگر این خط حمایتی نتواند به‌موقع کمک کند، این بازار به شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم خواهد رسید.

عقیلی گفت: مشکل اصلی کشور ما اکنون کسری بودجه است و دولت هیچ درآمدی از نفت ندارد و درآمد‌های مالیاتی هم به‌عبارتی فشل است و از طرف دیگر دولت این بازاری که مردم به آن اطمینان کرده و پولشان را آورده بودند، از بین برد تا حتی به سمت اورق سلف نفتی برود. امیدواریم این اتفاقات به سمت ناملایمتی اجتماعی پیش نرود.

به گفته این کارشناس، اکنون فروشندگان بازار سرمایه ۲ گروه هستند: عده‌ای که سود کردند و الان سودشان مثل یک یخ در هوای گرم تابستان آب می‌شود و از بین می‌رود و به سمت صف فروش سهام خود می‌روند و عده‌ای هم در اصل سرمایه ضرر کردند که ما بیشتر برای این‌ها ناراحتیم که سرمایه خردشان را در این بازار سرمایه‌گذاری کردند و متأسفانه بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چیزی که بازار سرمایه را مطمئن نگه می‌دارد، ورود پول است، افزود: اینکه حقوقی بیاید سهم‌ها را بخرد، بازار برنمی‌گردد و مردم فروشنده می‌شوند و از احساس خطر برای ضرر در اصل سرمایه‌شان اقدام به فروش می‌کنند.

وی اضافه کرد: قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست. وقتی که پول از بازار سرمایه خارج شود، مسلما به سمتی می‌رود که ارزش پول حفظ شود و این باعث می‌شود تقاضا در بازار افزایش یابد. مردمی ما که وارد بورس شدند، نیامدند سود کنند، آمدند ارزش دارایی‌شان را حفظ کنند و وقتی این بی‌اعتمادی در این بازار به وجود آمد، بلافاصله این دارایی را به دارایی دیگر از جمله ارز تبدیل می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->