تا حدود ۱۵ سال پیش اگر قصد گشتوگذار در اینترنت را داشتیم، بهترین و تقریبا تنها گزینه، استفاده از مرورگر اینترنتاکسپلورر بود. این نرمافزار در آن سالها تقریبا بدون رقیب بود و تمام بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار داشت.
اما این یکهتازی ادامهدار نبود و با ورود رقبای تازهنفس با ایدههایی بهتر و بهروزتر، اینترنتاکسپلورر کمکم نفوذ خود بین کاربران را از دست داد تا جایی که بالأخره به طور کامل به یک پروژه شکستخورده تبدیل شد و مایکروسافت اعلام کرد تا سال ۲۰۲۱، پس از ۲۵ سال، به طور رسمی به پشتیبانی از این نرمافزار پایان خواهد داد. البته این اولین مورد از شکست و نابودی برنامههایی نیست که زمانی در حوزه خود حرف اول را میزدند. نمونههای مشهورتری از این اتفاق را میتوان در سرنوشت برنامههایی مثل یاهومسنجر هم دید یا شرکتهای فناوری بزرگی مثل نوکیا که زمانی بخش بزرگی از بازار تلفن همراه دنیا را در اختیار داشتند، اما بهروز نشدن و عقب ماندن از قافله تغییرات در نهایت باعث شد این روزها دیگر جایی در بازار و بین کاربران نداشته باشند.
شکست برنامهها و شرکتهایی که روزگاری بزرگترینهای بازار خود بودند، این درس را برای بسیاری از استارت آپها و کسبوکارهای نوپا دارد که حتی اگر به غولی مثل مایکروسافت هم تبدیل شوند، در صورت بهروز نبودن در بازار رقابتی و تولید محصولات ضعیف، بازار از آنها عبور خواهد کرد و در نهایت شکست خواهند خورد.
در واقع، مهمترین نقطه قوت کسبوکارهای نوین ایدههای تازه آنها و استفاده از خلاقیت و نوآوری در ارائه خدمات مختلف است، اما همزمان با شما، بسیاری از کسبوکارهای دیگر هم در حال پیدا کردن راههای نوآورانه در تولید محصولات یا ارائه خدماتشان هستند.
پس هرقدر هم که بزرگ و موفق باشید، لحظهای که از نوآوری دست بکشید و به تکرار روشهای گذشته روی بیاورید، در واقع، آغازی بر پایان کسبوکار شما خواهد بود.