همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد
سرخط خبرها

اگر ترمز عمل نکرد چگونه خودرو را متوقف کنیم؟

  • کد خبر: ۴۲۶۰۸
  • ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
اگر ترمز عمل نکرد چگونه خودرو را متوقف کنیم؟
تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می‌خواهید وارد فرعی شوید، پدال ترمز را فشار می‌دهید و ناگهان متوجه می‌شوید ترمز ندارید!
به گزارش شهرآرانیوز، قبل از آنکه بتوانید دلایل بریدن ترمز را متوجه شوید، باید با نحوه کار کردن ترمز آشنا شوید. در خودروها، پدال ترمز به پیستون‌ها متصل هستند و پیستون‌ها به ترمزها. ترمز‌های دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، البته در بیشتر خودرو‌های امروزی ترمز‌های عقب هم دیسکی هستند.


تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می‌خواهید وارد فرعی شوید، پدال ترمز را فشار می‌دهید و ناگهان متوجه می‌شوید ترمز ندارید! ترمز‌ها با استفاده از نیروی اصطکاک خودرو را متوقف می‌کنند. در اینجا ترمز‌ها کاملا متفاوت از موتور هستند که باید دائما برای نرم کار کردن روغن کاری شده باشند. در ترمز‌های جلو، اصطکاک، کالیپر‌های ترمز و لنت‌ها را متوقف می‌کند. در ترمز‌های عقب اصطکاک بر کاسه‌ها و کفشک‌ها تاثیر می‌گذارد. عوامل مختلفی می‌توانند در کار اصطکاک مداخله کنند و باعث عملکرد غیر طبیعی ترمز‌ها شوند:

*چربی یا روغن در ترمز‌ها باعث نقص در عملکرد ترمز می‌شوند، چون باعث اختلال در اصطکاک می‌شوند. در صورتی که روغن نشت کند، ممکن است علامت خراب بودن یک واشر باشد.


* زمانی که ترمز‌ها بیش از حد داغ می‌شوند، در فلز دیسک یا کاسه ترمز نقاط سختی به وجود می‌آید که به نقاط داغ معروفند. نقاط داغ در مقابل اصطکاک کفشک‌های ترمز و لنت‌ها مقاومت می‌کنند. چون کفشک‌ها و لنت‌ها چیزی برای گرفتن ندارند، بنابراین اصطکاکی هم وجود ندارد. نتیجتا، نیروی ترمز از دست می‌رود.


*ترمز‌هایی که جیغ می‌کشند، نشانگر این هستند که لنت‌های ترمز ضخامت خود را از دست داده‌اند. در زمانی که ترمز صدای سایش مانند ایجاد می‌کند، یعنی دیسک در حال ساییده شدن با لنت است و هزینه تعمیر آن از تعویض لنت بسیار بیشتر است.


نحوه رانندگی یا به عبارت دیگر ترمز گرفتن شما در عملکرد ترمز شما تاثیر مستقیم دارد. برخی از رانندگان دائما پایشان بر روی پدال ترمز است و یا ترمز‌های شدید می‌گیرند. به دلیل اینکه گرمای شدید تولید شده در اثر ترمز‎های مکرر، لنت‌ها و کفشک‌ها را سخت و غیر موثر می‌کند. مواد به کار رفته در ترمز باید مقداری انعطاف پذیر باشند تا بتوانند به طور کامل دیسک یا کاسه را در بربگیرند.
 

ترمز‌ها به دلیل وجود یک سیستم بر پایه هیدرولیک کار می‌کنند. روغن ترمز از پدال شروع به حرکت کرده و در کل سیستم ترمز جاری است. این حرکت روغن است که در برابر مکانیزم توقف خودرو فشار وارد می‌آورد؛ بنابراین وقتی که جریان روغن تضعیف می‌شود، مشکلات سیستم ترمز شروع می‌شوند. اگر ترمز کار نکند، امکان دارد خودرو به یک سمت کشیده شود. این وضعیت می‌تواند منجر به خسارات کوچک تا تصادفات شدید گردد. در صورتی که نشت مایع ترمز وجود داشته باشد، ترمز‌ها به خوبی تنظیم نشده باشند یا ترمز‌ها قفل شده باشند، شاید احساس کشیده شدن به یک سمت را داشته باشید. محتمل‌ترین خطر در بریدن ترمز‌ها امکان زخمی شدن و یا حتی مرگ است؛ بنابراین بستن کمربند ایمنی و استفاده از صندلی کودک همیشه الزامی است. باید حواستان به عابران پیاده در اطراف مسیر باشد. مورد دیگر خسارات مالی ناشی از نقص ترمز است، که شامل خسارات وارده به خود خودرو، درختان، تیر‌های برق، علائم راهنمایی و ... می‌شود. خسارات وارده به اموال عمومی و شخصی باید جبران شود که این می‌تواند در صورتی که بیمه نباشید هزینه سنگینی را برای شما به بار بیاورد.


از دست دادن کامل ترمز در خودرو‌های جدید بسیار نادر است، اما امکانش وجود دارد. دلیل اصلی آن می‌تواند نقص ناشی از خط تولید باشد، بنابراین به آگهی‌های فراخوان خودرو‌ها دقت کنید. از دست دادن کامل نیروی ترمز می‌تواند ناشی از نشت کامل روغن ترمز نیز باشد. خوشبختانه اغلب ما زود متوجه این موضوع می‌شویم و چاره‌ای برایش پیدا می‌کنیم. یکی از دلایل از دست رفتن موقت نیروی ترمز پدیده هیدروپلنینگ است. این پدیده زمانی رخ میدهد که ترمز‌ها خیس هستند، معمولا وقتی که از داخل یک چاله آب عمیق رد می‌شوید. اگر چنین چیزی را تجربه کردید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر مستقیم نگه دارید و ماشین را به این ور و آن ور نکشانید. بدین طریق خودرو، سرعتش کاهش می‌یابد و شما مجددا می‌توانید کنترل خودرو را بدست بگیرید.


شاید مهمترین کاری که یک راننده هنگام بریدن ترمز باید انجام دهد، حفظ آرامش خود است. وحشت کردن کمکی به شما نمی‌کند. قدم بعدی، برداشتن پایتان از پدال گاز است. به جریان ترافیک و رفت و آمد عابر‌ها و هر مانع دیگری توجه کنید، و به دنبال جایی برای کنار کشیدن باشید. سپس از دنده معکوس استفاده کنید، به این کار استفاده از ترمز موتور نیز می‌گویند. همینطور که خودرو سرعتش را کم می‌کند شما دنده‌ها را معکوس کنید. به دنده پایین‌تر شیفت کنید. اگر خودروی شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگراتومبیل شما دنده دستی است، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و پس از کمی حرکت و کم شدن سرعت، در دنده ۲ قرار دهید. دقت کنید که بطور ناگهانی به دنده پایین (۱ و ۲) شیفت نکنید، چون ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید.
 

از ترمز دستی استفاده کنید: سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت خودرو را کاهش دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. دقت کنید که به ناگهان ترمز دستی را تا انتها نکشید. چون چرخ‌های عقب خودرو قفل می‌کند و ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید. اگر احساس کردید که چرخ‌های عقب قفل شده و صدا می‌دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ‌ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت خودروی شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.


چشمان خود را به جاده بدوزید: به چیز‌هایی که در جلوی شماست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید.

به دیگر راننده‌ها هشدار دهید: چراغ‌های خطر (فلاشرها) خودرو را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و به دیگر رانندگان اطلاع دهید که در چه شرایطی هستید. چون آن‌ها ممکن است متوجه شرایط شما نشوند. شیشه‌ها را پایین داده و با سر و صدا به عابران پیاده و دیگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهید. اگرچه که با پایین دادن شیشه‌ها، اصطکاک هوا هم به توقف خودری شما کمک می‌کند.


از اصطکاک جاده استفاده کنید: اگر جاده پیش روی شما، دارای حاشیه خطوط لرزاننده است (مثل حاشیه‌های این شکلی (||||||||)، بر روی آن‌ها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس می‌باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش یابد. البته این کار در سرعت بالا ممکن است موجب واژگونی خودرو شود. پس دقت کنید.


از موانع محیطی استفاده کنید: اگر هیچکدام از روش‌های بالا مؤثر واقع نشد، و یا اگر مجبور بودید به سرعت توقف کنید، باید از موانع طبیعی بهره بگیرید. این کار به هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست و کنترل خودرو را به شدت کاهش می‌دهد. ولی اگر مجبور هستید، به عنوان آخرین راه حل از آن استفاده کنید.


وقتی سرعت خودرو به حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت رسید، می‌توانید از ترمز دستی استفاده کنید. چون سیستم ترمز دستی مستقل از ترمز‌های معمولی کار می‌کنند. به عنوان آخرین راه چاره ماشین را در دنده عقب قرار دهید، این کار موتور ماشین را نابود خواهد کرد، بنابراین هیچ وقت به عنوان اولین راه حل از آن استفاده نکنید. اگر موفق به توقف کامل شدید، ماشین را به کناری بکشید و فلاشر‌ها را روشن کنید.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->