واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱فروردین۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

اداره کشور مبتنی بر مالیات باشد، نه فروش دارایی یا چاپ پول

  • کد خبر: ۴۳۱۸۲
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
اداره کشور مبتنی بر مالیات باشد، نه فروش دارایی یا چاپ پول
کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت نابسامان بازار گفت: ریشه این مشکلات این است که تامین هزینه های کشور به جای مالیات بر اساس فروش دارایی و چاپ پول صورت می گیرد.

طنین همتی| شهرآرانیوز، تنهایی مقدم در این باره اظهار کرد: نظام حکمرانی اقتصاد کشور دچار مشکلات زیر بنایی است که نیاز به اصلاح دارد و تا مادامی که این مشکلات رفع نشود وضع موجود ادامه خواهد داشت.
این نظام معیوب هر دفعه یک قسمتی از بازار اعم از مسکن طلاو سکه و دلار را تحت تاثیر قرار می دهد که البته در حال حاضر شاهدیم که جمیع همه اینها جمع است. یک زمانی نوبتی بود اما در حال حاضر همه این بازار ها وضعیت آشفته ای دارند.


وی با تاکید بر اینکه دولت باید مبتنی بر مالیات اداره شود نه مبتنی بر فروش دارایی ویا افزایش نقدینگی تاکید کرد: دولت به شدت ابتکار عمل خود را از دست داده است و اصلی ترین ایده ای که داشت این بود که از طریق روابط خارجی اقتصاد را سروسامان دهد و از آنجایی که این ایده مبنائا غلط بود نتوانست این کا را بکند و در کنار این موضوع به نظر می رسد مجلس هم اقداماتش را با محافظه کاری انجام می دهد و لذاست که می بینیم در عمل اراده‌ای برای حل ریشه ای مسائل وجود ندارد.


این کارشناس اقتصادی یادآورشد: ما سالیان سال است کشور را با فروش دارایی های سرمایه ای مثل نفت اداره می کنیم در حالیکه اگر اداره کشور بر اساس مالیات می بود دولت مجبور می شد برای دریافت مالیات بیشتر اقدامات اصلاحی را در راستای افزایش تولید انجام دهد.


وی تصریح کرد: چاپ پول هم یکی دیگر از منابع اداره کشور است. وقتی نقدینگی در کشور زیاد شود اما از آن طرف به تناسب این افزایش نقدینگی، تولید کشور رشد نکند، مسلما تورم خواهیم داشت. در هر صورت چه با دریافت مالیات و چه با چاپ پول، هزینه های کشور تامین می شود اما در روش تامین هزینه ها با مالیات هم عادلانه تر است و کارایی بیشتری دارد لیکن تامین هزینه با چاپ هم تبعیض ایجاد می کند و هم ناکاراست.
وی افزود: تورم برای مردم رفتار سازی می کند و باعث سوق دادن هرچه بیشتر مردم به سمت دلالی و واسطه گری و دوری از تولید می شود. چرا که گرانی ناشی از تورم رانتی را ایجاد می کند که افراد ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در تولید، دلالی کنند تا بتوانند از این رانت استفاده نمایند و این مساله به شدت کارایی را در اقتصاد کاهش می دهد.


تنهایی مقدم ادامه داد: از طرف دیگر تورم خود باعث بی عدالتی می شود به این معنا که آنهایی که دارایی دارند به واسطه تورم دارایی شان باارزش تر شود و قشر فقیر جامعه چون دارایی ندارند تنها هزینه های شان افزایش می یابد. به عبارت دیگر تورم یعنی انتقال ثروت از جیب فقرا به جیب ثروتمندان..


وی تاکید کرد: بر اساس آنچه گفته شد اصل تورم در کشور را خود دولت ایجاد می کند. دولت باید با یک سری قاعده گذاری هایی در بلند مدت مثل تعیین مالیات درامدزایی کند و در کوتاه مدت هم باید کاری کند که این پول هایی که در بازار جاری کرده به سمت تولید سوق دهد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه اضافه کرد:جامعه به جای سرمایه گذاری به سمت واسطه گری رفته ، فردی که زمین و مسکن خرید و فروش می کند اسم آن سرمایه گذاری در بخش مسکن نیست بلکه دارد دلالی مسکن می کند. برای جلوگیری از چنین رفتارهایی می توان با وضع مالیات بر خانه های خالی و یا بر فروش مکرر خرید و فروش زمین و مسکن چنین سرمایه هایی را از این بخش خارج نمود.


وی افزود: این مالیات باید بربازار سکه، طلا و دلار هم وضع شود و دولت باید با انواع مالیات ها جلوی دلالی و سرمایه گذاری ها بروی کالای مصرفی را بگیرد و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند اما متاسفانه الان جوی حاکم است که کسی پولش را بروی تولید سرمایه گذاری نمی کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->