صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟
سرخط خبرها

حال و هوای محرم در تلویزیون

  • کد خبر: ۴۳۴۷
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
حال و هوای محرم در تلویزیون
پنج سریال محرمی در دو ماه محرم و صفر از رسانه ملی پخش می‌شود

نگار راد| مناسبت‌های مذهبی و غیرمذهبی در طول سال، فرصتی را برای تلویزیون فراهم می‌کند تا مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند. ماه محرم نیز از آن زمان‌هایی است که صداوسیما با تدارک ویژه‌برنامه‌های مختلف و سریال‌های متناسب با حال‌وهوای این ایام، برای جذب حداکثری تماشاگران تلاش می‌کند، از این‌رو شبکه‌های مختلف سیما از ماه‌ها قبل، برنامه‌ریزی برای ساخت برنامه‌های متنوع را در دستورکار قرار می‌دهند تا در جذب مخاطب بیشتر، از یکدیگر پیشی بگیرند. هرچند در سال‌های اخیر تلویزیون فرصت‌هایش را یکی پس از دیگری سوزانده‌ است و دیگر از سریال‌های درخورتوجهی چون «شب دهم»، «سفر سبز» و «مختارنامه» که در ایام محرم روی آنتن می‌رفت خبری نیست، امسال نیز تلویزیون برای ایام محرم و صفر، چند سریال و ویژه‌برنامه مختلف را تدارک دیده‌ است؛ سریال‌هایی که در روزهای بی‌برنامگی تلویزیون، شاید بتوانند مخاطب را کمی با خود همراه کنند. در نوشتار پیش‌رو قصد داریم سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های محرم98 را معرفی کنیم.


برنامه نامشخص شبکه یک
اول قرار بود پخش سریال معمایی «بوی باران» به‌کارگردانی محمود معظمی تا روزهای تاسوعا و عاشورا از شبکه یک ادامه داشته باشد، ولی قسمت پایانی این سریال روز گذشته روی آنتن رفت تا «بوی باران»، 10قسمت زودتر از آنچه اعلام شده ‌بود، به کارش پایان دهد. براین اساس و با اعلام روابط‌عمومی شبکه یک سیما، از دوشنبه ۱۱شهریور، مینی‌سریال شش‌قسمتی «وقت صبح» به‌کارگردانی جواد میرزاآقازاده، جایگزین «بوی باران» می‌شود. این سریال با نگاه به مسائل اجتماعی، قصه روحانی جوانی را روایت می‌کند که در موقعیت انتخاب قرار می‌گیرد و این انتخاب، او را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌سازد. «وقت صبح» که در محله‌های قدیمی شهرِ تاریخی سمنان تصویربرداری شده و از حضور بازیگرانی چون کاوه خداشناس، نسرین نصرتی و کاظم هژیرآزاد بهره گرفته‌ است، هر شب ساعت۲۲:۱۵ روانه آنتن شبکه یک خواهد شد؛ سریالی که به‌دلیل بهره نگرفتن از چهره‌های معروف، شاید کار سختی را در جذب مخاطب پیش‌‌رو داشته‌باشد.
شبکه یک در روزهای بعد از دهه اول محرم نیز سریالی را روی آنتن خواهد برد. هرچند که پیش‌تر اعلام شده‌بود سریال «محکومین2» با پایان دهه اول محرم روی آنتن شبکه یک می‌رود، اما در تازه‌ترین اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی سیما «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی جایگزین سریال «وقت صبح» خواهد شد. سریالی که موضوعش امنیت نرم است و با هدف کاهش آسیب‌‌های اجتماعی تولید شده‌ است. طلاق، موادمخدر و حاشیه‌نشینی از معضلات و ناهنجاری‌هایی است که در 31قسمت سریال به آن پرداخته می‌شود.
این سریالِ معمایی از حضور بازیگرانی چون سعید راد، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه، ستاره اسکندری، رضا مولایی، سامیه لک و سپیده خداوردی بهره گرفته‌ است. «ترور خاموش» از 22 شهریورماه هر شب ساعت 22:15 از شبکه یک سیما پخش خواهدشد.


بازگشت سام به شبکه2
شبکه2 نیز سریال «مرضیه» را به‌عنوان سریال محرمی خود معرفی کرده‌ است؛ ملودرامی اجتماعی به کارگردانی فلورا سام که ماجرایی از جامعه روز را به تصویر می‌کشد. سام همچون بیشتر ساخته‌های قبلی‌اش، در «مرضیه» نیز نگارش فیلم‌نامه را برعهده داشته و تنها در نگارش برخی قسمت‌ها از پریسا شمس و نسیم عرب‌امیری کمک گرفته‌ است. به‌گفته سام، مرضیه قصه جامعه امروز ماست و به معضلات اجتماعی روز همچون فسادهای مالی می‌پردازد. باتوجه‌به اینکه این اثر در ماه محرم پخش می‌شود، در فواصل قصه و به شکل زیرپوستی به مفاهیمی همچون تکیه‌های مراسم عزاداری امام‌حسین‌(ع) نیز می‌پردازد. نقش مرضیه را ماه‌چهره خلیلی بازی می‌کند. او دکتر جراحی است که همراه خانواده‌اش زندگی شادی دارد، اما شکل‌گیری معضلات اجتماعی و تاثیر آن بر زندگی این خانواده، باعث می‌شود اعتقادات و رفتارهای آن‌ها هم دستخوش ماجراهایی شود. درکنار این بازیگر، هنرمندانی چون داریوش فرهنگ، فریبا کوثری، امیرحسین صدیق، داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، الهه حصاری، مجید مظفری، پژمان بازغی، شاهرخ استخری و سیاوش خیرابی به ایفای نقش می‌پردازند.
از نکات جالب توجه این سریال، ‌می‌توان به حضور شاهرخ استخری و سیاوش خیرابی بعد از سال‌ها درکنار هم اشاره کرد. این دو بازیگر آخرین‌بار در سریال «دلنوازان» کنار هم قرارگرفته و توانسته بودند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند. حال باید دید هم‌بازی شدن آن‌ها، بار دیگر می‌تواند مخاطب را پای گیرنده‌های تلویزیون بکشاند یا خیر.
این مجموعه به تهیه‌کنندگی مجید اوجی در 15قسمت تهیه شده است و در ماه محرم، هرشب ساعت21:30 روی آنتن شبکه2 می‌رود و تکرار آن نیز در ساعت‌های12 و 16:15 روز بعد پخش خواهد شد.


«ستایش3»؛ برگ برنده شبکه3
شبکه3، دو مجموعه «دریا نزدیک است» و «ستایش3» را برای پخش در ماه محرم و صفر درنظر گرفته‌ است.
براساس اعلام روابط‌عمومی سیما، مینی‌سریال شش‌قسمتی «دریا نزدیک است» به‌کارگردانی علی مهدی‌پور در دهه اول محرم روی آنتن شبکه3 می‌رود؛ سریالی که پیش از این قرار بود اردیبهشت از شبکه3 پخش شود. این سریال از حضور بازیگرانی چون جهانگیر الماسی، نادر فلاح، بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب‌لو و رضا فیاضی بهره گرفته‌ است. در خلاصه داستان مینی‌سریال «دریا نزدیک است» آمده است: «علی مراقب بیماران درحال احتضار است و در تلاش معاش برای خانواده‌اش، فرازونشیب‌هایی را از سر می‌گذراند.»
اما سریال مهم شبکه3 سیما، فصل سوم سریال تلویزیونی «ستایش» به‌کارگردانی سعید سلطانی است که بعد از اتمام مجموعه «دریا نزدیک است» روی آنتن می‌رود؛ سریالی که باتوجه‌به پشت‌سر گذاشتن دو فصل موفق، می‌تواند از دیگر سریال‌های محرم98 در جذب مخاطب پیشی بگیرد. تصویربرداری فصل سوم «ستایش»، فروردین۹۷ در تهران آغاز شد و پس از تصویربرداری در مناطق مختلف شهر‌های تهران، بندرعباس و رامسر، در اسفند سال گذشته به پایان رسید و حال این سریال بعد از پشت‌سر گذاشتن مراحل طولانی تولید به پخش رسیده‌ است. براساس اخبار منتشرشده از این سریال، فصل سوم «ستایش» با دو فصل قبلی آن متفاوت و دارای ساختاری جدید است. در این فصل علاوه‌بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم، روابط میان آن‌ها نیز بازگو شده‌ است. گروه بازیگران فصل سوم ستایش را افرادی چون داریوش ارجمند، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، نرگس محمدی، فریبا نادری، فرهاد جم، کیهان ملکی وکمند امیرسلیمانی تشکیل می‌دهند. این سریال از ۲۳شهریور‌، هر شب ساعت20:45 از شبکه3 سیما پخش خواهد شد.


ویژه‌برنامه‌های متفاوت
علاوه‌بر پخش سریال‌های متفاوت، شبکه‌های سیما ویژه‌برنامه‌های متعددی را برای این ایام درنظر گرفته‌اند. شبکه3 سیما، برنامه تلویزیونی «درآستان خورشید» را در ۱۰قسمت از کربلای معلا، روی آنتن می‌برد.
«40شهر امام‌حسین(ع)» و «سیاه‌پوش» از دیگر برنامه‌های شبکه3 است که در این ایام پخش خواهند شد. شبکه4 سیما برنامه «سرگذشت» را از اول ماه محرم درقالب 11برنامه، هرشب ساعت۲۱:۳۰ روی آنتن می‌برد. این برنامه با روایت «ساعد باقری» به شرح شفاهی «گنجینه‌الاسرار عمان سامانی» می‌پردازد. شبکه4 در فهرست برنامه‌های محرمی خود بازپخش سریال «مختارنامه» را نیز قرار داده‌ است. این سریال هرشب ساعت12 بامداد، پخش و روز بعد ساعت18 بازپخش می‌شود. شبکه یک سیما پخش روزانه سخنرانی مذهبی، مداحی و مقتل‌خوانی را درکنار برنامه‌های «آفتاب شرقی»، «این شب‌ها» و «درس‌هایی از قرآن» برای پخش در دهه اول ماه محرم درنظر گرفته است.
«ذکر عاشوراییان»، «کوی محبت»، «از لاک جیغ تا خدا»، «شیرخوارگان حسینی»، «بانوان عاشورایی» و پخش مراسم سخنرانی و مداحی از مراکز استان‌‌ها، ازجمله برنامه‌های شبکه2 برای این ایام است.
شبکه‌های نسیم و نمایش نیز جدول پخش خود را متناسب با حال‌وهوای محرم طراحی کرده‌اند. شبکه نمایش، این هفته پخش فیلم‌های سینمایی منتخب ایرانی در ساعت۲۱ را جایگزین بخش مرور آثار می‌کند. این فیلم‌ها به‌ترتیب شامل «امروز»، «مزارشریف»، «رنگ خدا»، «گیتا»، «سجده بر آب»، «فرستاده» و «میهمان داریم» هستند. شبکه نسیم نیز با متوقف کردن پخش برنامه‌های «وقتشه»، «کودک‌شو» و گلچین «دورهمی»، ویژه‌برنامه‌های «باحسین حرف بزن»، سری جدید برنامه «کتاب‌باز» و «هوش برتر» را برای پخش در ایام محرم درنظر گرفته‌ است.
«با حسین حرف بزن» هرشب ساعت۲۲:۳۰، سری چهارم کتاب‌باز با اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت۲۰ و فصل هفتم هوش برتر، هرشب ساعت۲۳ از شبکه نسیم پخش می‌شود. شبکه نسیم بازپخش سریال «سفر سبز» را نیز برای این ایام درنظر گرفته‌ است. این سریال هرشب ساعت22 روی آنتن خواهد رفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->