سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

آمادگی ایران برای گام سوم

  • کد خبر: ۴۴۶۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
آمادگی ایران برای گام سوم
سخن‌گوی وزارت امور خارجه اعلام کرد مرحله بعدی کاهش تعهدات برجامی کشورمان محکم‌تر خواهد بود

پنجشنبه این هفته (14 شهریور) ضرب‌الاجل دوم ایران به کشورهای اروپایی برای تمهید سازوکار بهره‌مندی ایران از منافع برجام به اتمام می‌رسد و در صورتی که این کشورها اقدام مؤثری انجام ندهند، ایران گام سوم توقف بخشی از اجرای تعهداتش طبق توافق هسته‌‌ای را به مرحله اجرا خواهد گذشت. طی این مدت، البته کشورهای اروپایی در مرحله شعار و اقدامات دیپلماسی با محوریت فرانسه اقداماتی را انجام داده‌اند اما این اقدامات در مرحله عمل هنوز منافعی برای کشورمان نداشته است و مقامات جمهوری اسلامی ایران هم تا در عرصه عمل عوایدی نصیب کشور نشود، بر موضع خود ایستاده‌اند. سخن‌گوی وزارت امور خارجه در این باره توضیح داد: هم‌زمان با فرصتی که جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی، تعامل و گفت‌و‌گو داده و در راستای اجرای تعهدات طرف‌های مقابل و باقی‌مانده در برجام، گام سوم کاهش تعهدات ایران طراحی و آماده اجرا شده است. وی تماس‌های تلفنی بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه، سفر دوباره سیدعباس عراقچی به پاریس در روز دوشنبه (دیروز) و ۲ بار سفر محمدجواد ظریف به فرانسه طی 3 روز را از جمله اقدامات دیپلماتیک برای حفظ برجام اعلام کرد و در عین حال گفت: با وجود همه این اقدامات دیپلماتیک، جمهوری اسلامی خود را آماده کرده است که در صورت ناکامی این تلاش‌ها و در صورتی که مشاهده شود اراده لازم در طرف‌های اروپایی وجود ندارد یا اراده هست اما توان اجرایی برگشت به تعهدات خود را ندارند، جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را برخواهد داشت.
موسوی افزود: گام سوم طراحی شده، آماده و از گام‌های اول و دوم محکم‌تر خواهد بود تا توازنی بین حقوق و تکالیف جمهوری اسلامی ایران در برجام به وجود آورد. طبیعی است که اگر این پیشنهادها و مذاکرات که برای اجرای برجام و در راستای تعهدات اروپایی‌هاست انجام شود، ایران گام سوم را برنخواهد داشت.
سخن‌گوی وزارت امورخارجه تأکید کرد: اگر شرایط مطلوب و قابل قبول باشد، حتی ممکن است در گام‌های اول و دوم برداشته‌شده هم تجدید نظر شود و شرایط به چند ماه قبل بازگردد و ایران دوباره تعهدات خود را در برجام به طور کامل انجام دهد.
علی ربیعی، سخن‌گوی دولت، هم در نشست خبری دیروز خود با تأکید بر راهبرد تعهد مقابل تعهد، در این باره گفت: با استناد به مفاد برجام، کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کردیم. تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم. برای بازگشت طرف برجامی به تعهدات خود، این سیاست را اتخاذ کردیم. اروپا قادر به اجرای تعهداتش نباشد، منطقی نیست ما باشیم. تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است. اینکه به‌ سمت گام سوم حرکت نکنیم به واکنش طرف اروپایی ربط دارد، مشروط به میزان رضایت ایران از رفتار اروپا حتی میزان بازنگری در سایر موارد هم وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->