سرخط خبرها

از استعدادیابی تا ثبت اختراع

  • کد خبر: ۴۴۶۶۲
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
از استعدادیابی تا ثبت اختراع
شرایط انتخاب رشته به‌صورت رایگان با حضور استادان و کارشناسان برجسته در پایگاه علمی شهید تهرانی‌مقدم فراهم می‌شود.
فاطمه سیرجانی | شهرآرانیوز؛ شرایط انتخاب رشته به‌صورت رایگان با حضور استادان و کارشناسان برجسته در پایگاه علمی شهید تهرانی‌مقدم فراهم می‌شود. برگزاری جلسه‌های مشاوره عمومی و خصوصی انتخاب رشته دانشگاهی با حضور استادان زبده دانشگاه فردوسی، تازه‌ترین دستاورد‌های این پایگاه علمی است، اما حوزه فعالیتش گسترده‌تر از این حرف‌هاست. کشف و پرورش استعداد‌ها که بازتابش بالارفتن اعتمادبه‌نفس و خود‌باوری دانش‌آموزان است، از اهداف مهم کسانی است که یک دهه قبل تصمیم به راه‌اندازی مجموعه علمی کوچکی در دل مسجد محله گرفتند. این پایگاه روزبه‌روز قوت بیشتری گرفت و حالا یکی از مجموعه‌های علمی است که خیلی‌ها روی آن حساب می‌کنند. همه این‌ها که گفتیم، بهانه‌ای شد تا پای صحبت یکی از نخستین پایه‌گذاران این پایگاه بنشینیم که در مسجد صاحب‌الزمان (عج) خیابان پنجتن ۷۰ واقع شده است.

درس‌آموزی در مسجد

حمید ترابی، از قدیمی‌ها و فعالان فرهنگی محله، بیش از یک دهه است در کنار دیگر دوستانش در مسجد محل، برنامه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی برگزار می‌کند. ترابی برای گفتن از شروع‌به‌کار این مجموعه علمی به گذشته برمی‌گردد: ما نوجوان و جوان مستعد و توانمند در این محله کم نداریم، اما گاه برای پیشرفت با محدودیت روبه‌رو هستند. ناتوانی مالی خانواده‌ها مانع از گذاشتن فرزندانشان در کلاس‌های تقویتی و کنکور، همچنین تهیه کتاب‌های کمک‌درسی می‌شود. به همین دلیل با چند نفر از جوانان دغدغه‌مند محله تصمیم گرفتیم از فضای مسجد برای برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزشی بهره‌مند شویم.
وی با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان برای حضور در برنامه‌های علمی ادامه می‌دهد: رشد علمی زمینه‌ساز ارتقا در زمینه‌های فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و... است. بیشترین هدف و برنامه آموزشی این مجموعه در ۲ بخش متمرکز شده است. دوره ششم یکی از پایه‌هایی است که روی دانش‌آموزان این مقطع برای ورود به مدارس خاص مانند تیزهوشان، شاهد، امام‌رضا (ع) و... سرمایه‌گذاری می‌شود و اولویت بعدی دانش‌آموزان پایه نهم است. برای این گروه هم از اول سال کلاس‌های فوق برنامه در راستای پذیرفته شدن در رشته و مدرسه‌ای خاص برگزار می‌شود. موفقیت دست‌کم نیمی از دانش‌آموزانی که از خدمات پایگاه علمی شهید تهرانی‌مقدم استفاده کرده‌اند، در مدارس نمونه‌دولتی یا تیز‌هوشان، هدیه همه آن‌هایی است که دغدغه آینده نوجوانان و جوانان محله را دارند.
 

از استعدادیابی تا ثبت اختراع

ترابی تعریف می‌کند: خوشبختانه پایگاه با فعالیت‌هایی که انجام داده، جای خود را باز کرده است. از سال گذشته این مجموعه برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کند. به این شکل که طبقه سوم مسجد، یعنی همان مکانی که پیش‌تر در اختیار دانش‌آموزان بود، به ۵ اتاق تقسیم شد تا به‌صورت مدون و برنامه‌ریزی‌شده برنامه‌ها و اهداف دیگری که مدنظر است، دنبال شود. تحقیق و پژوهش، استعدادیابی، ثبت اختراعات و اکتشافات و آموزش علمی بخشی از این اهداف است. مجموعه زیر نظر پایگاه بسیج شهید صدوقی فعال است، اما برای حضور دانش‌آموزان محله، شرطی نگذاشته‌ایم. در کنار برنامه‌های آموزشی و علمی، برپایی حلقه‌های معرفت را هم از گذشته تا به حال داشته‌ایم. در کنار ارتقای سطح تحصیلی بچه‌ها، از بعد اخلاقی و تربیتی نیز روی آن‌ها کار می‌شود. در این مجموعه سعی شده است همه دغدغه‌مندان پیشرفت در حوزه نوجوانان و جوانان را به کار دعوت کنیم.
 
 

رتبه‌های برتر از پایگاه برتر

این فعال فرهنگی منطقه پنجتن ادامه می‌دهد: پایگاه علاوه بر نخبه‌پروری و ارتقای سطح تحصیل، دانشجویان ویژه‌ای داشته است. دانشجویانی که جزو رتبه برتری‌های کنکور بوده‌اند. مجتبی امینی از دانش‌آموزان مستعد محله حدود ۴ سال قبل با تلاش و پشتکار موفق به کسب رتبه سوم مهندسی برق شد. حسین حشمتی ۲ سال قبل رتبه ۳۵۲ رشته ریاضی‌فیزیک را کسب کرد. قبولی در دانشکده افسری، دانشگاه فرهنگیان و... از دیگر موفقیت‌های دانش‌آموزانی است که دوره‌ای را در این مجموعه علمی سپری کرد‌ه‌اند. از این افراد در پایگاه شهید تهرانی کم نیستند. باید بگویم همه در اینجا افتخاری خدمت می‌کنند. مدرسان از معلم‌های بسیجی یا دانشجویان برتر همین محله‌اند و دلشان برای آینده می‌سوزد.
 
 

ازخود‌گذشتن برای پیشرفت

همدلی و صمیمیت رمز موفقیت هر کاری است. این موضوع از صحبت‌های ترابی کاملا پیداست: خاطرم هست چندسال قبل که می‌خواستیم کلاس کامپیوتر راه‌اندازی کنیم، با استقبال خوب بچه‌ها روبه‌رو شدیم. تعداد کامپیوتر‌ها فقط ۲ تا بود، اما بیش از ۵۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند. کامپیوتر خانه را برای آموزش بچه‌ها به این مجموعه آوردم. خیلی‌های دیگر برای اینکه مشکل حل شود، این کار را کردند و کامپیوتر شخصی‌شان را برای تمرین و آموزش بچه‌ها به اینجا آوردند. این کار برای ما شیرینی خاصی دارد. نوجوانی که خاموش و روشن‌کردن این دستگاه را بلد نبود، الان یک‌پا مهندس کامپیوتر است. خیلی‌ها هم در زمینه‌های دیگر متخصص و کارآفرین شده‌اند.
 
 

مشاوره تحصیلی رایگان

وی در پایان می‌گوید: انتخاب رشته مناسب از دلواپسی‌های هر کنکوری است. خوشبختانه زیر نظر سپاه یکی از اقدامات پایگاه‌های علمی، برگزاری مشاوره رایگان با حضور استادان دانشگاه معتبر استان، دانشگاه فردوسی، است. سال گذشته ۱۷ پایگاه علمی برای این منظور انتخاب شد، اما امسال با توجه به اوضاع کرونایی و محدودیت‌های اعلام‌شده، فقط ۵ پایگاه برای این مهم در نظر گرفته شده است که یکی از این ۵ پایگاه منتخب شهید‌تهرانی‌مقدم در محله ما بود. استقبال خیلی خوب بود و ما به‌روشنی آینده این بچه‌ها بسیار امیدواریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->