سرخط خبرها
همیاران محیط زیست این بار به دنبال قاتل کوچک زمین

یک بوستان بدون فیلتر

  • کد خبر: ۴۴۷۹
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۴
یک بوستان بدون فیلتر

سعید جلائیان
خبرنگار شهرآرا محله

صبح روز جمعه تعدادی از اعضای انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات که متشکل از جوانانی است که نسبت به آینده شهر خود احساس مسئولیت می‌کنند به بوستان غدیر آمدند تا خاک این مکان تفریحی را از قاتلان کوچکی که می‌خواهند آن را نابود کنند برهانند.
با آغاز به کار این گروه در همان ابتدا نگاه‌های زائران و شهروندانی که در بوستان بودند به آن‌ها جلب شد. همه به آن‌ها خیره شده بودند و برایشان سؤال پیش آمده بود که این جوانان چه می‌کنند؟ برخی حدس می‌زدند و آن را با بقیه در میان می‌گذاشتند. عده‌ای هم جلو می‌آمدند و سؤال می‌کردند. تعدادی از اعضای گروه هم به سمت مردم متعجب می‌رفتند و به آن‌ها از دلیل کاری که انجام می‌دهند، توضیح می‌دادند.


همراهی زائران برای نجات خاک
با گفت‌وگوهایی که اعضای این گروه با زائران انجام می‌دادند تعدادی به جمع آن‌ها افزوده شد. جوانی از شهر زاهدان نزد آن‌ها آمد و از آن‌ها خواست به محل سرویس‌های بهداشتی شماره 2 بوستان غدیر بروند. جایی که به گفته‌ او زمین سفید است.
دیدن هزاران فیلتر سیگاری که به روی زمین ریخته شده بود تمام اعضای گروه را شوکه کرد. لایه‌‌ای از فیلترها روی خاک ریخته شده بود و حالا آن‌ها باید آن‌ را جمع می‌کردند. گروه بلافاصله کار خود را آغاز و شروع به جمع‌آوری فیلترها کردند. کودکی با جنب و جوش فراوان خود کار را برای دیگران ساده می‌ساخت و به آن‌ها انگیزه می‌داد. چند نفری هم که در آنجا مشغول به کشیدن سیگار بودند با دیدن این گروه فیلترهای سیگار خود را به سطل زباله انداختند.در حاشیه جمع‌آوری فیلترهای سیگار با سید میثم علمداری، مدیر سازمان مردم نهاد همیاران محیط زیست و حیوانات، درباره فعالیت‌های این انجمن گفت‌وگو کردیم. علمداری با نشان دادن بطری که فیلترها را در آن می‌نهاد و تقریبا تکمیل شده بود، در ابتدای صحبت خود پیشنهادی ارائه داد و گفت: به مسئولان بوستان و شهرداری منطقه پیشنهاد می‌کنم محفظه‌‌ای شیشه‌‌ای در اینجا قرار دهند. در کنار آن بنری نصب کنند و از افرادی که سیگار می‌کشند بخواهند فیلترهای خود را درون آن قرار دهند.


اقدامات علاقه‌مندان به محیط زیست
مدیر انجمن همیاران محیط‌زیست و حیوانات سپس به معرفی انجمن خود پرداخت و اظهار کرد: این انجمن مردمی 7سال است که در مشهد فعال است. ما فعالیت‌های بسیاری تاکنون در مشهد و حتی روستاهای اطراف انجام دادیم و تقریبا هر روز هم برنامه‌های متنوعی داریم.
علیمردانی با اشاره به طرح‌های این انجمن ادامه داد: ما طرح‌های فراوانی هم‌زمان اجرا می‌کنیم که بخش عمده‌ آن در فرهنگ‌سراها و مدارس برای آموزش کودکان و خانواده‌های آن‌هاست. پویش بزرگ لبخند به زمین یکی از طرح‌های ماست. در این طرح ما کیسه‌هایی را تهیه کردیم و در اختیار شهروندان قرار دادیم و به آن‌ها از مضرات کیسه‌های نایلونی برای طبیعت توضیح دادیم. ما تنها درسال گذشته حدود 148تن زباله را با دست خالی جمع کردیم و امسال نیز این طرح را با تفکیک زباله خشک و تر از مبدا دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: طرح سفیران بهشت که مربوط به آموزش کودکان است تا آن‌ها بتوانند خطرات ریختن زباله در طبیعت به‌ویژه فیلتر سیگار را به دیگران بازگو کنند و ایجاد یک‌سری بازی‌های زیست محیطی که این بازی‌ها هیجانی، فکری و آموزشی هستند از دیگر اقدامات ما برای کودکان است.علیمردانی، از تلاش‌های این انجمن برای ممنوعیت استعمال سیگار در 2بوستان شهر خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که در حال پیگیری آن هستیم مربوط به ممنوعیت سیگار کشیدن در 2بوستان محلی است. با دادستان محترم مشهد نیز برای این امر مذاکراتی کردیم و ایشان قول همکاری به ما دادند.


زمین نزد ما امانت است
اعضای این انجمن برنامه‌های مختلفی را در منطقه تاکنون به اجرا گذاشتند و شناخت خوبی به مشکلات زیست محیطی مناطق تفریحی منطقه 7 دارند. فعال محیط‌زیست مشهدی با نام بردن از بوستان‌های منطقه، شرایط محیط‌زیستی در برخی از آن‌ها به‌ویژه بوستان غدیر را نامطلوب بیان کرد و گفت: ما به همت شهرداری منطقه برنامه‌های بسیاری در این بخش از شهر برگزار کردیم که یکی از دلایل آن حضور پررنگ زائران در این منطقه است. متأسفانه با اینکه برای نظافت بوستان‌های منطقه به‌ ویژه غدیر زحمات زیادی کشیده می‌شود اما به دلیل حجم زیاد زائر و افرادی که علاقه‌‌ای به رعایت بهداشت ندارند، شاهد مشکلات زیست‌محیطی در بوستان غدیر هستیم که برای حل آن راهی به جز فرهنگ‌سازی نداریم.
وی در پایان خطاب به شهروندان مشهدی افزود: من از همشهریانم می‌خواهم به اینکه زمین نزد ما امانت است توجه داشته باشند. اگر می‌خواهیم پس از ما فرزندانمان نیز بتوانند از این طبیعت بهره‌مند شوند، باید به زمین احترام بگذاریم تا مشکلات زیست‌محیطی کاسته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->