سخنگوی وزارت امور خارجه سوء استفاده سه کشور اروپایی و آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را محکوم کرد (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) فرمانده کل سپاه: برای هر سناریو، وضعیت و حالتی آماده‌ایم فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران:آمریکایی‌ها ضعف صهیونیست‌ها در برابر حزب الله را مخفی می‌کند رئیس جمهور: آینده را با هم می‌سازیم و دیگر قدرتی نمی‌تواند ما را تحریم کند قالیباف: معبر‌های اقتصاد را باید با جنگ اراده و عقلانیت انقلابی و خلاقیت باز کرد چه کشورهایی به صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام رای دادند؟ + آرای مخالف و ممتنع کمالوندی: قطعنامه شورای حکام عملیات تکراری کشور‌های غربی است | غنی سازی به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: به هر اقدام تحریک‌آمیز پاسخ قاطع می‌دهیم بیانیه مشترک وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس علیه ایران (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی وزارت امور خارجه: دور ششم مذاکرات، یکشنبه به میزبانی مسقط برگزار می‌شود رئیس جمهور: مگر می‌توانند ایران را تحریم کنند؟ با دستور رئیس جمهور، اجرای ۵ طرح زیربنایی و تولیدی در ایلام آغاز شد ویتکاف: نباید به ایران اجازه غنی‌سازی یا توسعه قابلیت هسته‌ای را داد مشهد میزبان یادواره شهدای مهندسی رزمی و تخریب استان‌های خراسان نظامیان صهیونیست از ترس حماس، فرمانده‌شان را به گلوله بستند هشدار وزیر کار درباره بحران جهانی مهاجرت نخبگان و متخصصان پیشروی رژیم صهیونیستی به سمت مرز عراق در سایه انفعال دولت جولانی کاخ سفید: ترامپ آماده مکاتبه با رهبر کره شمالی است اتحادیه اروپا خواستار همکاری جدی ایران و آژانس شد روسیه ۳۰ هزار تن گندم برای مردم گرسنه غزه فرستاد رأی‌گیری قطعنامه شورای حکام درباره ایران به فردا (پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴) موکول شد سیدعباس عراقچی در بیست‌ودومین مجمع جهانی اسلو چه گفت؟ (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) نمایندگی ایران در سازمان ملل: دیپلماسی تنهاراه پیش‌رو است پزشکیان: مبنای گفت‌و‌گو‌های ما با آمریکا، سیاست‌های رهبر انقلاب است رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: اسناد خراب‌کاری اسرائیلی‌ها در تورقوزآباد به آژانس ارائه شده است تکذیب تخلیه سفارت آمریکا در بغداد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) وزیر دفاع آمریکا: ایران به سمت چیزی شبیه به سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند
سرخط خبرها

دیپلماسی شهری پویا و مزیت‌های آن

  • کد خبر: ۴۵۱۴۸
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
دیپلماسی شهری پویا و مزیت‌های آن
سیروس ترکمان - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

سیاست خارجی، پیگیری منافع کشور در خارج از مرزها تعریف می‌شود. در گذشته این عمل ازطریق جنگ‌های نظامی و لشکرکشی به‌منظور فتح سرزمین و کسب غنائم صورت می‌گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم، دیپلماسی به‌عنوان ابزار پیگیری سیاست خارجی درمیان کشورها جا باز کرد. در ابتدا دیپلماسی به‌شکلی کلاسیک، میان دولت‌ها و از طریق دولتمردان اجرا می‌شد. سپس با پیدایش ابزار مناسب و به‌دنبال انقلاب ارتباطات، دیپلماسی دولت‌ها با ملت‌ها یا همان دیپلماسی عمومی وارد کارزار فعالیت‌های سیاسی شد. امروزه علاوه‌بر دو مورد قبل، ارتباط مستقیم ملت‌ها با یکدیگر و پیوند ارتباطی مردم در سراسر جهان، اهمیتی دوچندان یافته است. درواقع کنش و واکنش مردم دیار مختلف، دولت‌ها را رو به سوی دریچه‌ای جدید برای کسب منفعت راهنمایی کرد. دولت-ملت‌ها برای ایجاد رابطه، نیازمند ارائه تصویری مشروع و مقبول عام از خود برای اعتبارسازی و قابلیت اثرگذاری هستند که ظرفیت‌های گوناگونی برای دستیابی به این مهم در اختیارشان است.


در طول تاریخ همواره برخی شهرها به‌دلایل گوناگون از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند و آوازه آن‌ها طی سالیان متمادی در ذهن‌ها نقش بسته است. ازجمله این عوامل می‌توان به حضور آثار طبیعی یا ساخته دست بشر، فرهنگ و رسوم محلی خاص، گردهمایی سران کشورها و... اشاره کرد. رفته‌رفته و همگام با فرایند جهانی شدن، شهرها بیش از پیش با تکیه بر توانایی‌ها، خود را شناساندند و پرچمدار عنوانی خاص در جامعه بین‌الملل شدند یا به عبارتی، جهانی شدن به شهری شدن جهان منجر شده است.


کشور ایران به‌دلیل فضای رسانه‌ای مسمومی که برای آن ایجاد شده است، به‌سختی می‌تواند ارزش‌های خود را در تصویری واقعی به دنیا مخابره کند. در چنین شرایطی، تجربه حضور و مشاهده میدانی، نقطه عطفی در حل چالش پیش‌گفته می‌تواند باشد. ازجمله ابزارهای تحقق این امر، استفاده از ظرفیت دیپلماسی شهری است. یعنی به‌جای روابط بین‌الملل بین‌دولتی به سمت روابط بین‌الملل بین‌شهری حرکت کنیم. مشاهده می‌شود که حرکتی در یکی از شهرها سرآغازی بر ادامه آن در شهر دیگری در آن سوی کره خاکی می‌‌شود. به‌کارگیری ظرفیت‌های خفته در شهرهای کشور در مسیر درست خود و معرفی آن‌ها به مخاطب مشخص، برطرف‌کننده بسیاری از سوءظن‌ها خواهد بود. به‌طور مثال اگر بخواهیم آیین‌های عید نوروز یکی از شهرهای ایران را جنبه بین‌المللی دهیم، باید به‌سراغ کشورهای آسیای مرکزی که عید نوروز را جشن می‌گیرند، برویم؛ چراکه این وجه تشابه، بسترساز مناسبات دیگر می‌گردد. یا معرفی شهرهای مذهبی ایران به کشورهای غربی، مشخصا نتیجه مثبتی نخواهد گرفت.


مضمون اصلی سیاست دیپلماسی شهری از بن و اساس طرح ایده‌ها و راهبردهایی است برای کشاندن پای شهرها به‌سمت مداخله فعال و جدی در سیاست بین‌الملل، به‌گونه‌ای‌که سازوکار ایفای این نقش به جایگزینی دولت-ملت‌ها و حل چالش‌های عرصه جهانی منجر شود. مفاد هرگونه بحث از نظریه سیاست دیپلماسی شهری باید دربرگیرنده مجموعه‌ای از داده‌ها باشد؛ یعنی بستر سازمان مدیریت شهری آماده درگیر شدن با دیپلماسی شهری باشد، توانایی‌های بالقوه کلان‌شهری که در این جهت گام برمی‌دارد شناسایی شود، چارچوب مفهومی فرایندهای سیاست شهری جهانی تشریح گردد و عرصه‌های بین‌المللی شهری که روابط بین مدیریت‌های شهری را قوی‌تر می‌سازد، شناخته شود. به این ترتیب این داده‌ها در شکل‌گیری سیاست‌گذاری در عرصه‌های توسعه شهری، اقتصاد شهری، فرهنگ شهری و... رخ می‌نمایانند. افزایش امنیت ملی، شناخت ملت‌ها، کاهش درگیری‌ها و رسیدن به نقاط اشتراک فی‌مابین، توسعه در اقتصاد و فرهنگ جامعه به‌صورت دو طرفه و عناوین دیگر، مبین لزوم فعالیت در این عرصه تا دستیابی به یک دیپلماسی شهری پویاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->