گفت‌وگوی تلفنی پزشکیان و رئیس جمهور فرانسه | مکرون: از قصد اسرائیل برای حمله به ایران خبر نداشتیم! انهدام ۱۰ هواگرد اسرائیلی در مناطق مختلف کشور (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) پهپاد اسرائیلی در سایت نطنز با سامانه سوم خرداد منهدم شد پزشکیان: ذات رژیم صهیونیستی با جنایت و کشتار پیوند دارد ناوشکن جاسوسی انگلیس در دریای عمان متوقف شد واکنش فرماندار مشهد به خبر فعالیت پدافندی این شهر حمله مسلحانه به دو قانونگذار آمریکایی در مینه‌سوتا پوتین و ترامپ با محوریت ایران گفت‌و‌گو کردند (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) درخواست کمیسیون امنیت ملی مجلس برای اعمال محدودیت در بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به یک آمبولانس در آذربایجان غربی | دو نفر شهید شدند (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) شایعه حمله به پتروشیمی شهید تندگویان تکذیب شد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) تجمع اعتراضی در برلین علیه حمله اسرائیل به ایران و جنایات غزه جزئیاتی از دو انفجار در بخش گاز کشور (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و روسیه | عراقچی: رژیم صهیونیستی، به صورت ذاتی دشمن دیپلماسی است عمان لغو دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را اعلام کرد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) وزیر خارجه چین: نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را توسط اسرائیل محکوم می‌کنیم پرتابه رژیم صهیونیستی به بیمارستان کودکان تهران اصابت کرد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) حمله اسرائیل به فاز ۴ پارس جنوبی با ریزپرنده| آتش سوزی در پالایشگاه گاز فجر جم +فیلم تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان با پزشکیان | قدردانی ایران از مواضع پاکستان یک ریزپرنده اسرائیل در شیراز منهدم شد انهدام ۳ پهپاد پیشرفته اسرائیلی در ایلام سه دانشمند حوزه هسته‌ای در حملات دیروز (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند عراقچی: تداوم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وضعیتی که وحشیگری رژیم صهیونیستی ادامه دارد، غیرقابل توجیه است بقائی: مذاکرات ایران و آمریکا در روز یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) لغو شد ظهره‌وند: در صورت حمایت کشور‌های عربی از اسرائیل، آن‌ها هم هدف عملیاتی ما خواهند بود | گروسی صلاحیت مدیریت آژانس را ندارد اینفوگرافی | مشخصات و ویژگی‌های پهپاد آرش ۲
سرخط خبرها

دیپلماسی شهری پویا و مزیت‌های آن

  • کد خبر: ۴۵۱۴۸
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
دیپلماسی شهری پویا و مزیت‌های آن
سیروس ترکمان - کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

سیاست خارجی، پیگیری منافع کشور در خارج از مرزها تعریف می‌شود. در گذشته این عمل ازطریق جنگ‌های نظامی و لشکرکشی به‌منظور فتح سرزمین و کسب غنائم صورت می‌گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم، دیپلماسی به‌عنوان ابزار پیگیری سیاست خارجی درمیان کشورها جا باز کرد. در ابتدا دیپلماسی به‌شکلی کلاسیک، میان دولت‌ها و از طریق دولتمردان اجرا می‌شد. سپس با پیدایش ابزار مناسب و به‌دنبال انقلاب ارتباطات، دیپلماسی دولت‌ها با ملت‌ها یا همان دیپلماسی عمومی وارد کارزار فعالیت‌های سیاسی شد. امروزه علاوه‌بر دو مورد قبل، ارتباط مستقیم ملت‌ها با یکدیگر و پیوند ارتباطی مردم در سراسر جهان، اهمیتی دوچندان یافته است. درواقع کنش و واکنش مردم دیار مختلف، دولت‌ها را رو به سوی دریچه‌ای جدید برای کسب منفعت راهنمایی کرد. دولت-ملت‌ها برای ایجاد رابطه، نیازمند ارائه تصویری مشروع و مقبول عام از خود برای اعتبارسازی و قابلیت اثرگذاری هستند که ظرفیت‌های گوناگونی برای دستیابی به این مهم در اختیارشان است.


در طول تاریخ همواره برخی شهرها به‌دلایل گوناگون از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند و آوازه آن‌ها طی سالیان متمادی در ذهن‌ها نقش بسته است. ازجمله این عوامل می‌توان به حضور آثار طبیعی یا ساخته دست بشر، فرهنگ و رسوم محلی خاص، گردهمایی سران کشورها و... اشاره کرد. رفته‌رفته و همگام با فرایند جهانی شدن، شهرها بیش از پیش با تکیه بر توانایی‌ها، خود را شناساندند و پرچمدار عنوانی خاص در جامعه بین‌الملل شدند یا به عبارتی، جهانی شدن به شهری شدن جهان منجر شده است.


کشور ایران به‌دلیل فضای رسانه‌ای مسمومی که برای آن ایجاد شده است، به‌سختی می‌تواند ارزش‌های خود را در تصویری واقعی به دنیا مخابره کند. در چنین شرایطی، تجربه حضور و مشاهده میدانی، نقطه عطفی در حل چالش پیش‌گفته می‌تواند باشد. ازجمله ابزارهای تحقق این امر، استفاده از ظرفیت دیپلماسی شهری است. یعنی به‌جای روابط بین‌الملل بین‌دولتی به سمت روابط بین‌الملل بین‌شهری حرکت کنیم. مشاهده می‌شود که حرکتی در یکی از شهرها سرآغازی بر ادامه آن در شهر دیگری در آن سوی کره خاکی می‌‌شود. به‌کارگیری ظرفیت‌های خفته در شهرهای کشور در مسیر درست خود و معرفی آن‌ها به مخاطب مشخص، برطرف‌کننده بسیاری از سوءظن‌ها خواهد بود. به‌طور مثال اگر بخواهیم آیین‌های عید نوروز یکی از شهرهای ایران را جنبه بین‌المللی دهیم، باید به‌سراغ کشورهای آسیای مرکزی که عید نوروز را جشن می‌گیرند، برویم؛ چراکه این وجه تشابه، بسترساز مناسبات دیگر می‌گردد. یا معرفی شهرهای مذهبی ایران به کشورهای غربی، مشخصا نتیجه مثبتی نخواهد گرفت.


مضمون اصلی سیاست دیپلماسی شهری از بن و اساس طرح ایده‌ها و راهبردهایی است برای کشاندن پای شهرها به‌سمت مداخله فعال و جدی در سیاست بین‌الملل، به‌گونه‌ای‌که سازوکار ایفای این نقش به جایگزینی دولت-ملت‌ها و حل چالش‌های عرصه جهانی منجر شود. مفاد هرگونه بحث از نظریه سیاست دیپلماسی شهری باید دربرگیرنده مجموعه‌ای از داده‌ها باشد؛ یعنی بستر سازمان مدیریت شهری آماده درگیر شدن با دیپلماسی شهری باشد، توانایی‌های بالقوه کلان‌شهری که در این جهت گام برمی‌دارد شناسایی شود، چارچوب مفهومی فرایندهای سیاست شهری جهانی تشریح گردد و عرصه‌های بین‌المللی شهری که روابط بین مدیریت‌های شهری را قوی‌تر می‌سازد، شناخته شود. به این ترتیب این داده‌ها در شکل‌گیری سیاست‌گذاری در عرصه‌های توسعه شهری، اقتصاد شهری، فرهنگ شهری و... رخ می‌نمایانند. افزایش امنیت ملی، شناخت ملت‌ها، کاهش درگیری‌ها و رسیدن به نقاط اشتراک فی‌مابین، توسعه در اقتصاد و فرهنگ جامعه به‌صورت دو طرفه و عناوین دیگر، مبین لزوم فعالیت در این عرصه تا دستیابی به یک دیپلماسی شهری پویاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->