سرخط خبرها

خطر حمله به حیوانات وحشی

  • کد خبر: ۴۵۴
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۱
خطر حمله به حیوانات وحشی
مروری بر ماجرای ناراحت‌کننده کشته شدن توله خرس در سواد‌کوه به بهانه دستگیری عوامل این اتفاق

ایمان فروزان‌نیا - ابتدای هفته، ویدئوی ناراحت‌کننده‌ای از حمله وحشیانه چند نفر به یک توله خرس در سواد‌کوه مازندران در فضای مجازی پخش و باعث دل‌آزرده شدن مردم شد. دیروز خبر رسید که با تلاش‌های قضایی و انتظامی، 2 مردی که مسئول حمله و کشتن آن توله خرس بودند دستگیر و راهی زندان جویبار شده‌اند. این ماجرا ابعاد ناراحت‌کننده دیگری هم دارد که با دستگیری این افراد به پایان نمی‌رسد و نیازمند تأمل بیشتر‌ است.


ماجرا از چه قرار بود؟
توله خرس از سرآشیبی کوه سر می‌خورَد و به پایین می‌افتد. یک نفر دوربینش را روشن می‌کند و شروع به فیلم گرفتن می‌کند. در کمال تعجب، چند مرد با سنگ و چوب به جان حیوان می‌افتند. یک زن سعی می‌کند آن‌ها را با صحبت، از این کار منصرف کند ولی تلاش‌هایش بی‌فایده است. دست آخر حیوان از حال می‌رو‌د و مردم سعی می‌کنند او را سوار کامیون کنند و از محل ببرند. در این بین، مسئولان محیط زیست که با تماس مردم از ماجرا مطلع شده‌اند سر می‌رسند. مردها خرس را رها می‌کنند و متواری می‌شوند ولی جراحات توله خرس آن‌قدر زیاد است که به رغم درمان، جان می‌دهد و تلف می‌شود. پخش شدن این ویدئو موجی از ناراحتی در فضای مجازی ایجاد کرد و باعث واکنش کاربران شد: «چی شد که به اینجا رسیدیم که به یک توله خرس هم رحم نکنیم؟» کاربر دیگری نوشته بود: «الان آدم‌های این فیلم وحشی هستند یا بچه خرسی که کشتند؟ امیدوارم سزای این وحشیگری را ببینید! این‌ها آزاد بگردند برای مردم خطرناک‌اند.»


چرا به توله خرس حمله شد؟
بعد از معاینه دامپزشکی مشخص شد‌ با تفنگ ساچمه‌ای به سر توله خرس شلیک شده و علت سقوطش از کوه همین بوده است. بعد هم که به ضرب چوب و سنگ از پا درآمده است. اینکه چرا مردم به جای کمک به توله خرس و بازگرداندن او به طبیعت به او حمله‌ور شده‌اند سؤالی است که ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است. بعضی‌ها می‌گویند خرس‌ها همیشه برای باغ‌دارها مشکل ایجاد می‌کنند و به محصولات آن‌ها خسارت می‌زنند. برخی‌ هم معتقدند پای خرافات در میان است و مردمی که معتقدند گوشت خرس برای بعضی از امراض مفید است، خرس را کشته‌ و قصد داشته‌اند لاشه آن را با خودشان ببرند. خرافات هر‌سال‌ جان بسیاری از خرس‌ها، کفتارها، مارها و حیوانات دیگر را می‌گیرد.
اما فرضیه آخر که بسیار هم ناراحت‌کننده است کشتن توله خرس از سر تفریح و لذت است. در سال‌های اخیر، ویدئوهای متعددی از آزار حیوانات به‌ویژه سگ‌ها و گربه‌ها در فضای مجازی پخش شده است: از راننده‌ای که یک سگ زبان‌بسته را با طناب پشت خودرو می‌کشید تا مرد سنگ‌دل که یک سگ را زنده‌زنده مقابل دوربین سوزانده بود یا جوان‌هایی که برای تفریح، دم گربه زبان‌‌بسته را بریده بودند، اتفاق‌هایی که نشان از یک حفره تربیتی بزرگ دارند. در بسیاری از خانه‌های ما نه‌تنها حرفی از حقوق حیوانات به میان نمی‌آید بلکه والدین بدون توجه به تأثیر رفتارشان بر کودکان، ‌به حیوانات ظلم می‌کنند، از کتک زدن گربه‌ها در خیابان بگیر تا در قفس انداختن یک پرنده که باید در طبیعت آزاد باشد.


صرفه اقتصادی حیوان‌کشی!
سازمان محیط زیست در سال‌های اخیر سعی کرده است با وضع جریمه‌های سنگین از شکار و آزار حیوانات وحشی جلوگیری کند، و جریمه‌ها را در مقایسه با چند سال قبل افزایش داده است. تا همین چند سال پیش، جریمه کشتن حیوانات وحشی بین 150 هزار تومان تا 2 میلیون تومان بود! از سال 93 و طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست، این جریمه‌ها افزایش پیدا کرده است و مثلا برای خرس قهوه‌ای به رقم 50 میلیون تومان رسیده اما جریمه آسیب رساندن به برخی از حیوانات هنوز بسیار کم است. مثلا جریمه شکار یا کشتن یک گرگ 4 میلیون تومان است که در مقابل خسارتی که ممکن است به دامداران بزند یا در مقایسه با ارزش پوستش در بازار سیاه بسیار کم است و هر طور حساب کنید، کشتن آن صرفه اقتصادی دارد! 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->