خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

وزیر بهداشت: تحریم دارویی همزمان با کرونا نسل کشی است

  • کد خبر: ۴۶۶۰۷
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
وزیر بهداشت: تحریم دارویی همزمان با کرونا نسل کشی است
وزیر بهداشت ضمن اعلام اینکه به همبستگی و ابتکارات واحد تحت رهبری و پشتیبانی فنی سازمان جهانی بهداشت نیاز داریم، گفت: دسترسی عادلانه و به موقع داروها، فرآورده‌های بهداشتی و به ویژه واکسن موثر بدون محدودیت، تبعیض و تحریم‌های غیر قانونی بسیار مهم است. اقدامات قهرآمیز، به ویژه در هنگامی که همه گیری بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر منفی داشته، نشانه‌ای از نسل کشی است که عمدا مردم عادی و آسیب پذیرترین افراد را مورد هدف قرار می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تحریم‌های غیرقانونی و اقدامات قهرآمیز به ویژه در هنگام همه‌گیری یک بیماری، نشانه‌ای از نسل کشی است که مردم عادی و آسیب پذیرترین افراد را هدف قرار می‌دهد.

سعید نمکی روز دوشنبه در شصت و هفتمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: اکثر کشور­ها علاوه بر حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری سلامت در چهارچوب مراقبت‌های اولیه بهداشتی، تمام تلاش خود را برای کنترل بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نظام سلامت خود انجام می‌دهند. با این حال، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد همه گیری کووید ۱۹ به پوشش ایمنی سازی، تشخیص سل و ایدز و مراقبت‌های بیماری‌های غیر­واگیر، بهداشت دهان و دندان، سلامت مادر و کودک را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: دلیل این امر بیشتر به دلیل اختلالات در ارائه و اجرای واکسیناسیون، ترس مردم و حتی ساعت نا­مناسب ارائه خدمات در مراکز ارائه مراقبت­های اولیه بهداشتی است. در صورت ادامه این روند، دستاورد­ها و شاخص‌های سلامت در زمینه پوشش واکسیناسیون، مراقبت‌های خانواده، بیماری‌های واگیر و غیر­واگیر و سایر موارد که به سختی به دست آمده، مسیری معکوس را طی خواهد کرد. فراخوان مدیر منطقه را یادآور می‌شوم و از کشورهای عضو درخواست دارم ظرفیت نظام سلامت خود را با اولویت مراقبت‌های اولیه بهداشتی، رویکرد یک پارچه، ارتقای مشارکت بخش خصوصی و عمومی، توانمند­سازی جامعه و موضوع سلامت در تمام سیاست­گذاری‌ها را تقویت کنند.

نمکی گفت: ما باید رویکرد «کل دولت، کل جامعه» را به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای پاسخگویی به کووید ۱۹ و رویکرد همبستگی را در سطح محلی، ملی، منطقه­ای و جهانی ادامه دهیم.

غربالگری جمعیت ۸۰ میلیون نفری برای کرونا

رییس دوره پیشین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت فعال خدمات اولیه بهداشتی در غربالگری کل جمعیت ۸۰ میلیون نفری در مدت زمان کوتاه، بر اساس پرونده الکترونیک سلامت، شناسایی جمعیت پرخطر، موارد مشکوک و انجام آزمایش‌ها در مراکز ارائه خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای کاهش بار کار بیمارستان‌ها بهره مند شده است.

وی افزود: پیگیری موارد تشخیص داده شده از طریق مراقبت‌های اولیه بهداشتی و مشارکت جامعه یک مداخله اصلی بود که با موفقیت در حوزه تحت پوشش هر مرکز ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه بهداشتی با موفقیت انجام گرفت. دور دوم غربالگری برای گروه‌های پرخطر مانند دیابت، چاقی، بیماران قلبی و عروقی، افراد مسن و زنان باردار بود. در دور سوم غربالگری طی ماه گذشته کلیه خدمات ضروری بهداشتی جامانده ارائه شد و بیش از ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

نقش حیاتی آزمایشگاه‌های مرجع

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از گزارش سالیانه مدیر منطقه در خصوص پیشرفت‌های مربوط به چهارچوب راهبردی تقویت خدمات آزمایشگاهی مرجع سلامت ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۰ که منطبق با مقررات بین المللی بهداشت است، قدردانی می‌کنیم. در طول بیماری همه گیر کووید ۱۹، همه کشورها به نقش حیاتی آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه بهداشت عمومی پی بردند؛  به ویژه زمانی که افزایش ظرفیت شبکه آزمایشگاه‌ها برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد آزمایش ضروری شد.

تولید واکسن‌ها در ایران

وی اظهار کرد: با تجربه بیش از ۱۰۰ سال تولید واکسن در ایران، بیش از صدها شرکت دانش بنیان در چند سال اخیر در کشور ایجاد شده که تعدادی برای تولید واکسن از جمله تولید واکسن  پاپیلومای انسانی (HPV) در هفته گذشته رونمایی شده‌اند.

نمکی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، پلتفرم های متعددی در کشور کارآزمایی‌های بالینی را برای تولید واکسن پشت سر گذاشته‌اند.  ما مفتخریم که تجربیات و تولیدات خود را با کشورهای عضو منطقه به اشتراک بگذاریم.

ارتباط پزشکی خانواده و کووید ۱۹

رییس شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: در ارتباط با برنامه پزشکی خانواده، مایلم به استحضار برسانم که این برنامه به عنوان یک راهبرد کلی برای ارائه خدمات در هنگام همه گیری مانند کووید ۱۹ دارای ظرفیت موثری است. بنابراین ما گسترش چنین راهبرد مفیدی را در ۸ استان کشور در اسرع وقت شروع کرده‌ایم.

حفظ خون سالم و کافی

وی در مورد ایمنی خون  بیان‌کرد: به دنبال شیوع کووید ۱۹ سازمان انتقال خون ایران اقدامات فوق العاده‌ای برای حفظ خون سالم و کافی، فرآورده‌های خونی و پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ (کانوالسنت پلاسما) برای کمک به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام داده است.

مواجهه موثر با همه‌گیری کرونا

نمکی گفت: در پایان آخرین جلسه ما در  اول مرداد ۱۳۹۹، مدیر منطقه از گروه وزرای پاسخگویی به کووید ۱۹ برای بررسی وضعیت مدیریت کووید ۱۹ در ۹ حوزه از برنامه آمادگی راهبردی و پاسخگویی پرده بر داشت. من واقعا از چنین ابتکاری برای شناسایی شکاف‌ها و برنامه­‌ریزی برای پاسخگویی بهتر به بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ و دوران پسا کرونا قدردانی می‌کنم. نتیجه کار این گروه با ارائه مجموعه‌­ای از دستورالعمل‌ها می‌تواند به کشورهای عضو کمک نماید که به طور موثری با این همه گیری در منطقه مواجه شوند.

وی افزود: ما باید تجربه‌ها، دانش و ظرفیت‌های فنی را به اشتراک بگذاریم. ما به همبستگی و ابتکارات واحد تحت رهبری و پشتیبانی فنی سازمان جهانی بهداشت نیاز داریم. دسترسی عادلانه و به موقع داروها، فرآورده‌های بهداشتی و به ویژه واکسن موثر بدون محدودیت، تبعیض و تحریم‌های غیر قانونی بسیار مهم است. اقدامات قهرآمیز، به ویژه در هنگامی که همه گیری بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر منفی داشته، نشانه‌ای از نسل کشی است که عمدا مردم عادی و آسیب پذیرترین افراد را مورد هدف قرار می‌دهد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بنابراین از تمام کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت، سایر سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی درخواست دارم تا به طور موثر همکاری کرده و به چنین تحریم‌های غیر قانونی یک جانبه پایان داده و اتمام سریع بیماری همه گیر کووید ۱۹ را تضمین کنند. من برای شصت و هفتمین اجلاس مجازی کمیته منطقه‌ای آرزوی موفقیت داشته و امیدوارم پس از بهبود اوضاع، شخصا همه همکاران را ملاقات کنم.

به گزارش ایرنا، شصت و هفتمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت امروز به صورت ویدیو کنفرانس آغاز به کار کرد. وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین سخنران و رییس دوره قبل این اجلاس در ابتدای مراسم افتتاحیه سخنرانی کرد.

شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته در تهران و به ریاست سعید نمکی برگزار شده بود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->