سرخط خبرها

گران‌شدن بلیت هواپیما باعث ورشکستگی کامل آژانس‌های مسافرتی خواهد شد

  • کد خبر: ۴۶۶۹۹
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
گران‌شدن بلیت هواپیما باعث ورشکستگی کامل آژانس‌های مسافرتی خواهد شد
سخنگو و دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی هشدار داد که هرگونه گرانی بلیت در شرایط اقتصادی فعلی، باعث ورشکستگی کامل این دفاتر خواهد شد.
گروه جامعه شهرآرانیوز | شیوع کرونا در ایران و جهان باعث توقف بی‌سابقه ناوگان حمل‌ونقل مسافرتی، لغو تور‌های گردشگری و هرگونه تردد بین‌شهری یا بین‌المللی شد تا زیان‌های واردشده به صنعت گردشگری جهان، بسیار سنگین و تا حدی جبران‌ناپذیر دیده شود.

مشکلات گردشگری در ایران نسبت به سایر نقاط جهان اندکی تفاوت دارد، یعنی به‌جز کرونا که این صنعت را زمین‌گیر کرد، شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و بی‌ثباتی بازار ارز نیز باعث شده است از تردد‌های ساده و کاری تا مسافرت‌های تفریحی، همه تحت تأثیر قرار گیرند. با این حال، چند روز قبل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از گران‌شدن بلیت‌های هواپیما در ایران خبر داد و این نکته را نیز افزود که ناچار به افزایش قیمت‌ها هستیم.

نرخ‌های جدید اعلام‌شده چنان زیاد بود که سروصدای همه را درآورد و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، را به واکنش وادار کرد و از توقف اعمال نرخ‌های جدید از ابتدای آبان‌ماه خبر داد تا با کارشناسی و بررسی‌های بیشتر، این مسئله مهم واکاوی شود. البته قسمت ناامیدکننده آن است که شرکت‌های هواپیمایی فقط با اعلام ضمنی نرخ‌های جدید، بلافاصله نرخ‌های جدید را اعمال و بلیت‌فروشی را بر همین مبنا آغاز کرده‌اند.
 

مردم تحمل این قیمت‌ها را نخواهند داشت

مجید فرقانی، سخنگو و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، در گفت‌وگویی با شهرآرانیوز به شرایط کنونی واکنش نشان داد و گفت: گرانی بلیت از ۲ جنبه آسیب‌رسان است؛ نخست آنکه، تور‌های داخلی که از زمان شیوع کرونا تلاش کردند با ارائه بسته‌های ارزان سفر، ضرر‌های خود را پوشش دهند، دیگر مشتری نخواهند داشت و این اتفاق پیامدی به‌جز ورشکستگی کامل آژانس‌های مسافرتی به‌دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، هواپیما به‌عنوان وسیله حمل‌ونقلی سریع در ایران و جهان استفاده می‌شود و بسیاری از کسانی که کار‌های ضروری‌ای دارند و در هفته چند مرتبه پرواز می‌کنند، قطعا به گزینه‌های جایگزین همچون قطار و اتوبوس رو خواهند آورد. این هم برای آژانس و هم برای شرکت‌های هواپیمایی خبر بدی خواهد بود.

فرقانی شرایط فعلی شرکت‌های هواپیمایی را مدنظر قرار داد و افزود: این شرکت‌ها هم با مشکلات اقتصادی‌ای همچون گرانی قطعات، خدمات ناوبری، حقوق کارکنان و... روبه‌رو هستند و شاید چاره‌ای جز گرانی نباشد، اما باید به واقعیت جامعه و آستانه تحمل مردم نیز فکر کرد. همین الان هم با نرخ‌های فعلی، نزدیک به ۸۰ درصد مردم توان استفاده از هواپیما را ندارند، چه رسد به نرخ‌های جدید.

سخنگو و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همواره با گران‌شدن هر کالا یا خدماتی، مردم به فکر جایگزین آن می‌افتند. اما گرانی هواپیما و استفاده‌نکردن از آن، جایگزین‌ها و انتخاب‌های زیادی نخواهد داشت و از اساس برخی مسیر‌ها فقط تردد با هواپیما را لازم دارد و نمی‌توانیم چیز دیگری را به‌جای آن بگذاریم.

وی با اشاره به آغاز فصل سرما و کاهش مسافر گفت: همواره در ۶ ماه دوم سال با کاهش چشمگیر مسافر مواجهیم و این اتفاق جدیدی نیست و شاید گرانی بلیت‌ها چندان به چشم نیاید. اما در آستانه نوروز و در صورت فروکش‌کردن بحران کرونا، قطعا نرخ‌نامه جدید مردم را از سفر‌های هوایی آزرده و منصرف خواهد کرد.

فرقانی در پایان نیز به وعده‌های عملی‌نشده دولت درباره تخصیص وام کرونا به آژانس‌های مسافرتی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه حمایت‌ها روی کاغذ و شفاهی مانده است و در عمل همکاران ما دریافتی‌ای نداشته‌اند. همچنین برخی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی هم از بازگشت‌دادن وجه بلیت مسافران ایرانی امتناع می‌ورزند که در این بین، شرکت ایرعربیا بدهکاری بزرگ‌تری دارد و پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->