جهانگیر الماسی: آدمکشان رژیم صهیونیستی شایسته نفرین الهی هستند واکنش محسن چاوشی به حمله رژیم صهیونیستی: لگد کردی، لگد می‌شی بیانیه هنرمندان درباره حمله رژیم صهیونی به ایران بیانیهٔ جمعی از هنرمندان تئاتر مشهد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی توقف اکران فیلم‌های کمدی تا اطلاع ثانوی (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) وزیر فرهنگ: جنایت رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند تمامی اجرا‌های صحنه‌ای تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) واکنش شاعران به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در خاک ایران واکنش هنرمندان به حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به خاک ایران اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای خنثی‌سازی جنگ روانی نقش‌آفرینی کنند ابراهیم حاتمی‌کیا: اینک وقت دفاع از این حریم قدسی است چهارمين جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) برگزیدگان خود را شناخت درخشش خبرنگاران شهرآرا در چهارمین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) ۷۳ برگزیده در چهارمین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) اهدای اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم، چهره‌پرداز پیشکسوت ناصر علیخواه، نویسنده و پژوهشگر، در ۸۶سالگی درگذشت سردار اشعری: ۲۳ کتاب از وضعیت تخریب و مهندسی رزمی استان‌های خراسان منتشر شده است مقاومت از فرهنگ غدیر الهام گرفته است
سرخط خبرها

پیامبر (ص)، ارتباطات در مدینه‌النبی و آموزه‌های نخستین حاکمیت اسلامی

  • کد خبر: ۴۶۸۷۸
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
پیامبر (ص)، ارتباطات در مدینه‌النبی و آموزه‌های نخستین حاکمیت اسلامی
محمدجواد رنجکش - استادیار روابط بین‌الملل
در فلسفه خلقت و جهان هستی بعثت و به تعبیر قرآن کریم فرستادن انبیا (ع) هدفی واحد دارد که آن هم دعوت مردم هر عصر و زمانه‌ای به پرستش آفریدگار راستین مردمان، ترک عبادت خدایان دروغین، نشر فضایل اخلاقی و در یک کلام بازگشت نوع انسان به فطرت خدادادی است. در این بین اندک پیامبرانی بودند که علاوه بر ابعاد توحیدی و اخلاقی، کسوت حکومت و مدیریت جامعه خود را نیز بر تن داشتند. حضرت یوسف، داوود نبی، حضرت سلیمان و پیامبر گران‌قدر اسلام از این جمله‌اند. در این بین تشکیل حکومت و اداره اولین جامعه اسلامی توسط حضرت ختمی‌مرتبت از ویژگی‌های آشکاری نسبت به انبیای دیگر و حتی حکومت‌های هم‌عصر خویش برخوردار است:

یکی از ویژگی‌های حکومت پیامبر (ص) در مدینه‌النبی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ترکیب قومیتی، مذهبی و نژادی بوده است. با هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه و سکنا گزیدن دیگر مسلمانان مکی در مدینه، بافت جمعیتی و قومی و قبیله‌ای شهر مدینه دچار تغییر شد. تا پیش از هجرت، بیشتر ۲ قبیله اوس و خزرج همراه با قبایلی از یهودیان در مدینه می‌زیستند، اما هجرت مسلمانان علاوه بر افزایش و تجمیع مسلمانان در کنار هم، می‌توانست تهدیدی در قالب برتری نژادی و قومی را که از خصایل جامعه عربی جاهلی بود، پدیدار سازد. در تشکیل حکومت اسلامی نخستین کار پیامبر (ص) ایجاد منشور برادری در میان مسلمانان مدینه و مکه در درجه اول و تقسیم مناصب بدون توجه به نژاد، قبیله و افراد بود. در این منشور یهودیان و دیگر فرقه‌های دینی نیز از حقوق و تکالیفی برخوردار بودند.

شایسته‌سالاری از دیگر ویژگی‌های جامعه مدینه‌النبی است. پیامبر از تیره هاشمی و در تقسیم‌بندی بزرگ‌تر از قبیله قریش بودند، اما در سپردن مناصب حکومت تازه‌تأسیس اسلامی، متغیر‌هایی همچون سن، قبیله، نژاد، رنگ، جنسیت و... نقشی نداشتند. در عوض شایستگی و تجارب افراد ولو تازه‌مسلمان بر دیگر عوامل برتری داشت و افرادی همچون بلال حبشی، سلمان فارسی و صهیب رومی طرف مشورت و عهده‌دار مسئولیت‌های جامعه اسلامی بودند.

تفکیک کارکرد‌های مطلوب از تشکیل حکومت و سپردن قدرت به نمایندگانی از جامعه، ویژگی هر نظام سیاسی و رژیمی در هر عصر و دوره است. کارکرد‌هایی همچون تأمین امنیت، ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار، آموزش و ترویج معارف و دانش و حل اختلافات میان شهروندان و اجرای حدود ازجمله وظایفی بودند که پیامبر (ص) با توجه به نوع جامعه و مردمان آن زمان در تشکیل حکومت در نظر داشتند.

در بحث سیاست خارجی، گسیل‌کردن سفیرانی به دیگر مناطق شبه‌جزیره عربستان و امپراتوری‌های روم و ایران برای تبلیغ دین اسلام و عقد قرارداد‌های مودت و صلح، از زمره ویژگی‌های حکومت پیامبر (ص) به‌شمار می‌روند. ویژگی‌هایی که حتی در عصر کنونی می‌تواند الگوی حاکمان جوامع اسلامی قرار گیرد و مایه تحکیم و تقویت اتحاد کشور‌های اسلامی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->