رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

بیانیه مهم نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره تجارت مشروع اسلحه

  • کد خبر: ۴۷۱۲۵
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
بیانیه مهم نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره تجارت مشروع اسلحه
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در مورد خاتمه محدودیت‌های تسلیحاتی و مسافرتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‌ای صادر کرد. همچنین نماینده ایران در سازمان ملل هم اعلام کرد: از امروز، تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد.
به گزارش شهرآرانیوز، متن این بیانیه مطبوعاتی به شرح زیر است:

۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ پنجمین سالگرد «روز تصویب» برجام است. از این روز، وفق قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، دولت‌ها دیگر ملزم به اخذ مجوز موردی از شورای امنیت برای انجام مراودات مندرج در بند‌های ۵ و ۶ (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله عرضه، فروش و انتقال تسلیحات و تجهیزات مربوطه به و از ایران نیستند. مضافا، محدودیت‌های مسافرتی برای افراد مندرج در فهرست ۲۲۳۱ لغو می‌گردد. باید تاکید نمود جمهوری اسلامی ایران همواره تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی علیه مردم ایران را بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی دانسته است.

در چند ماه گذشته، ایالات متحده در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ برای تحمیل تحریم تسلیحاتی جدید بر ایران تلاش کرده بود که راه به جایی نبرد چرا که شورای امنیت این اقدام خلاف قانون آمریکا را رد کرد. تلاش غیرقانونی آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های ملغی شده‌ی شورای امنیت علیه ایران هم شکست خورد زمانی که ۱۳ عضو و سه رئیس پیاپی شورای امنیت ادعای آمریکا مبنی بر صلاحیت توسل به بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ را رد کردند و صلاحیت ادعایی مزبور را باطل و بی اثر دانستند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئول جامعه‌ی بین المللی با دیگر کشور‌ها تجارت مشروع – درچارچوب حقوق بین‌الملل و براساس منافع ملی اش - از جمله در حوزه تجارت اسلحه صورت می‌دهد.

در همین حال نماینده ایران در سازمان ملل نیز گفت: از امروز، تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد.

مجید تخت روانچی در صفحه توییترش نوشت: ۵ سال پس از روز تصویب برجام -و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ -محدودیت‌های غیرقانونی تسلیحاتی علیه ایران اکنون خاتمه یافته است. از امروز، تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد. آمریکاسعی کرد مانع این امر شود، ولی شکست خورد؛ چراکه شورا تلاش‌های آمریکا را مردود دانست.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، بر مبنای دوره‌های زمانی پنج، هشت و ده ساله پس از تاریخ قبول توافق برجام و نه تایید شورای امنیت، تحولاتی ایجاد خواهد شد. از این رو در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ که برابر با ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ است، سال پنجم قبول توافق برجام محقق خواهد شد و بر همین مبنا در این تاریخ دو تحول مهم "لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران" و "لغو محدویت‌های مسافرتی برخی اشخاص حقیقی" ایران اتفاق می‌افتد.

وزارت خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد: لغو محدودیت­‌های تسلیحاتی و ممنوعیت­ مسافرتی بگونه­‌ای طراحی شده است که خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد. این مهم پس از مذاکرات نفس‌گیر و با پیش‌بینی دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر برجام به دست آمد. همین روش برای پایان محدودیت‌های موشکی در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳) و نیز پایان کامل پرونده هسته‌ای در شورای امنیت در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) هم پیش‌بینی شده است.

بنابراین، از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌­تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیاز‌های دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌­تواند بر مبنای سیاست­‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. در اینجا باید این نکته مورد تاکید واقع شود که سنگ بنای سیاست خارجی ایران رد سلطه و فشار در هر شکل آن است. از این رو، تحمیل هرگونه محدودیت در هر زمینه­‌ای – از جمله مالی، اقتصادی، انرژی و تسلیحاتی – هیچگاه از جانب ایران به رسمیت شناخته نشده است.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->