دلیل گرانی ۳۰ هزار تومانی گوشت در بازار مشهد چیست؟

  • کد خبر: ۴۷۹۸۸
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
دلیل گرانی ۳۰ هزار تومانی گوشت در بازار مشهد چیست؟
بازار گوشت، مرغ و ماهی مدتی است تحت‌تأثیر نوسانات ارز متلاطم است، اما به‌گفته فروشندگان، این یگانه عامل گرانی قیمت گوشت قرمز نیست.
طنین همتی|شهرآرانیوز- کمبود نهاده دامی، گرانی نهاده دامی در بازار آزاد، کشتار پیش از موعد دام به‌دلیل نبود خوراک دام و گرانی آن موضوع‌هایی است که این روز‌ها صنعت دامداری را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث افزایش قیمت این مواد پروتئینی در بازار شده است. اما به‌گفته فروشندگان در بازار مشهد، گرانی حدود ۳۰ هزار تومانی گوشت گوسفند و گوساله در بازار دلیل دیگری دارد.


مددی، فروشند مواد پروتئینی بولوار استقلال مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز دراین‌باره می‌گوید: دلیل اصلی گرانی مرغ و ماهی و گوشت قرمز در بازار، به تأمین نهاده‌های وارداتی که قیمت‌ها را در بازار تحت‌تأثیر قرار داده است، برمی‌گردد، زیرا با این قیمت نهاده، برای تولیدکننده صرف نمی‌کند محصولش را با قیمت مصوب بفروشد. وضعیت ماهی هم همین‌طور است، به‌دلیل اینکه خوراکش از خارج تأمین می‌شود، قیمت آن افزایش یافته است.


وی در ادامه گفت: ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از افزایش قیمت گوشت گوسفند و گوساله از ۷۰ به ۱۲۰ هزار تومان به خوراک دام مربوط است، باقی این تفاوت قیمت مربوط به قاچاق است به خارج از استان است. اگر جلو خروج گوشت از استان به سایر شهر‌ها گرفته شود، به‌طوری که هر استان میزان تولید گوشت خودش را در بازار عرضه کند، شاهد کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت خواهیم بود. دلیل این گرانی ۳۰ هزار تومانی، عرضه گوشت خراسان رضوی در بازار و فروشگاه‌های تهران است، چون در آنجا قیمت گوشت بیشتر است و واسطه‌ها گوشت را به آنجا منتقل می‌کنند.


این فروشنده گفت: مغازه‌داران به هیچ عنوان در گرانی‌ها مقصر نیستند، زیرا ما دوست داریم قیمت پایین بیاید تا مشتری بیشتر شود. این افزایش قیمت برای ما فرقی نمی‌کند و در سود ما تأثیری ندارد. بیشتر مشکل عرضه گوشت به افرادی که عمده خرید می‌کنند و بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، مربوط است، چون با خروج دام از استان و حتی کشور بر گرانی‌ها دامن می‌زنند. اگر جلو قاچاق و خروج گوشت از استان گرفته شود، قیمت گوشت تقریبا ۳۰ هزار تومان کمتر می‌شود.


رئیس اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز دراین‌باره اظهار کرد: متأسفانه خراسان رضوی کمترین قیمت گوشت و دام زنده را دارد و طبق مصوبه استانداری، خروج دام از استان ممنوع است که این خود جو روانی خیلی بدی در بازار ایجاد کرد و مسلما با این اتفاق، تولیدکننده بیشتر ضرر خواهد کرد و به افت بیشتر قیمت منجر خواهد شد که در شرایط موجود به ضرر دامدار است.


امین هراتی تصریح کرد: باتوجه‌به اختلاف قیمت گوشت در نقاط مختلف کشور، مسئله وجود قاچاق را تأیید می‌کنیم، اما دامدار چاره‌ای جز این ندارد که برای تأمین هزینه‌های خود، دام را به شهر‌های دیگر از جمله تهران که اختلاف قیمت ۲۰ هزار تومانی دارد، بفروشد.


وی افزود: ما مخالف ممنوعیت خروج دام از استان هستیم، به این دلیل که دام ما دیگر جایی برای کاهش قیمت در استان ندارد. در شرایط موجود نیازمند یک مدیریت درست در تنظیم بازار هستیم. باید در بازار صادرات آزاد داشته باشیم، زیرا استان خراسان رضوی یگانه صادرکننده نیست، بلکه از استان‌های دیگر هم دام وارد کشتارگاه‌های مشهد می‌شود، در نتیجه خروج دام از استان هم نباید مشکلی داشته باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->