سرخط خبرها

قرار عاشقی...

  • کد خبر: ۴۸۲۸
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
قرار عاشقی...
در آستانه عاشورای حسینی میهمان مساجد مختلف منطقه بودیم

عاطفه چوپان
دبیر شهرآرا محله

محرم 1441 است و ما در زمانه‌ای روزگار می‌گذرانیم که شمر و حسین قرمز و سبز نیستند. خوب و بد و سیاه و سفید حالا سال‌هاست مفاهیمی رنگ باخته‌اند.
محرم ۱۴۴۱ است، عصر ما آدم‌های خاکستری. آدم‌هایی که هر چیزی را فراموش کنند هر سال درست به موقع سر قرار عاشقی‌شان حاضر می‌شوند.
قرار کجاست؟ هر جا. روی کاناپه یک خانه ۷۰ متری یا وسط یک هیئت پرشور...
معشوقِ این قرار در قلب همه آدم‌هاست.
قصه عاشورا روایت واقعی عشق است و کربلا سرزمینی است که مردمان عاشق روزگار ثابت کردند در روزگار گرگ‌های در لباس میش، در روزگار دست‌های ایستاده به قنوتی که از آن‌ها خون بی‌گناه می‌چکد چطور باید حق را از باطل شناخت. آن‌ها به خوبی می‌دانستند راه درست همیشه آن نیست که قوی‌ترها در آن قدم می‌گذارند یا طرف‌داران بیشتری دارد.
مظلومیت راه حسین سند حقانیت او بود و قرار شد هر چند سال که گذشت...هر چند هزار سال...ما یادمان نرود همچون حسین که یادش نرفت قرآنی که سر نیزه رفت دیگر سخن خدا نبود... عزاداری بر ظلمی که رفت بخشی از زنده نگه داشتن یاد مظلومیت تن‌هایی است که عاشقانه جان باختند ...مساجد نیز همواره یکی از مهم‌ترین مراکز این تجدید بیعت‌هاست و در منطقه ما نیز قرار بر همین منوال است...
حجت‌الاسلام و مسلمین ایزدی، یکی از اعضای هیئت امنای مسجد صاحب الزمان(عج)، درباره برنامه‌های برگزار شده این مسجد در ایام محرم و شب‌های تاسوعا و عاشورا گفت: ایستگاه صلواتی به مدت ۱۰ شب در مقابل مسجد پذیرای عموم عزاداران حسینی است و تمام فضای کوچه‌ها و محلات منطقه مناسب با ایام تاسوعا و عاشورا فضاآرایی شده و به پرچم‌های عاشورایی آراسته شده است. همچنین در دهه اول محرم، ۱۱ شب برنامه سخنرانی و ذکر مصیبت برای نمازگزاران و... نیز برگزار شده است.
وی افزود: یکی از کارهای خاصی که در مسجد صاحب الزمان(عج) انجام می‌شود، برپایی حسینیه کودکان است تا در هنگام عزاداری خانواده‌ها یک مربی از بچه‌ها نگهداری کند. همچنین در روز تاسوعا و عاشورا آیین شام غریبان نیز برگزار شد به طوری که مردم در این 2 شب در محله عزاداری می‌کردند.
وی اظهار کرد: در بخش خواهران سخنرانی با موضوع سبک زندگی حسینی نیز انجام شد تا با سبک و سیاق زندگی امام حسینی آشنا شوند.
نیکزاد، از اعضای هیئت امنای مسجد فاطمه الزهرا(س) نیز با اشاره به برپایی هر ساله مراسم شیرخوارگان حسینی در این مسجد بیان کرد: در این مسجد نیز مراسم شیرخوارگان حسینی هر سال با حدود 100۰ نفر برگزار می‌شود. افزون بر این در عصر عاشورا، مراسم شام غریبان نیز برگزار می‌شود. در ادامه مقابل مسجد نمایشنامه‌خوانی و شبیه‌خوانی و در انتها خیمه‌سوزی انجام می‌شود که با هدف نشان دادن واقعه عاشورا و هرچه ملموس‌تر کردن آن واقعه برای مردم است.
فروتن، یکی از اعضای هیئت امنای مسجد پنجتن نیز درباره برنامه‌های این مسجد در ایام محرم و تاسوعا و عاشورا اظهار کرد: در این مسجد و شام غریبان مراسم خیمه سوزان اباعبدالله حسین(ع) انجام می‌شود و معمولاً هم‌زمان با تاسوعا و عاشورای حسینی به قبرستان شهرک حجت می‌رویم تا ثوابی از آن عزاداری به روح آن‌هایی که دستشان از این دنیا کوتاه است و نیازمند چنین دعاهایی هستند، برسد. رضا خیری مسئول هیئت الشهدای شهرک لشکر هم از ایده متفاوتی که امسال برای اولین بار آن را اجرا کردند صحبت کرد و گفت: تعزیه‌خوانی از هنرهای قدیمی ایران است و ما امسال تصمیم گرفتیم که در بعضی از شب‌های خاص محرم مثل روزی که متعلق به حضرت قاسم یا علی اکبر است، به جای نوحه‌خوانی‌های مرسوم، تعزیه راه بیندازیم. اتفاقی که هم با استقبال مردم روبه‌رو شد و هم حال و هوای دیگری به هیئتمان داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->