جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

سقوط قیمت خودرو به دنبال افت دلار

  • کد خبر: ۴۸۳۶۹
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
  • ۲
سقوط قیمت خودرو به دنبال افت دلار
وضعیت بازار خودرو با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت توسط خودروسازها، این روز‌ها برخلاف همیشه تحت ‌تأثیر کاهش قیمت در بازار طلا و دلار است، این درحالی است که به‌طور معمول قیمت‌ها در بازار خودروی ایران به‌دلیل انحصاری بودن این صنعت، تحت‌تأثیر عرضه و تقاضاست.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ وضعیت بازار خودرو با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت توسط خودروسازها، این روز‌ها برخلاف همیشه تحت‌تأثیرکاهش قیمت در بازار طلا و دلار است، این درحالی است که به‌طور معمول قیمت‌ها در بازار خودروی ایران به‌دلیل انحصاری بودن این صنعت، تحت‌تأثیر عرضه و تقاضاست. به بیان ساده، به‌دلیل عرضه محدود خودرو ازسوی خودروسازان و تامین نشدن تقاضای بازار از خودرو، اغلب شاهد روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار هستیم و انتظارات برای کاهش قیمت در بازار ناچیز است.

اما درپی کاهش ۱۶ درصدی نرخ طلا و کاهش ۱۲ درصدی نرخ دلار در دو هفته اخیر، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز بودیم، این درحالی بود که در همین ایام، رسانه‌ها از افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت محصولات غول‌های خودروسازی ایران خبر می‌دادند. یعنی درحالی‌که به‌دلیل افزایش نرخ کارخانه‌ای محصولات، انتظار می‌رفت شاهد افزایش قیمت بازاری انواع خودرو باشیم، با کاهش قیمت در این بازار روبه‌رو شدیم.


کاهش تقاضا، رمز کاهش قیمت

رضا بیت‌المانی، کارشناس بازار خودرو، در این‌باره به شهرآرا گفت: واقعیت ماجرا این است که انتظارات برای کاهش قیمت در بازار خودرو افزایش یافته است. مردم به کاهش نرخ دلار و طلا در چند روز گذشته نگاه کردند و در ادامه، همین کاهش تقاضا، منجر به کاهش ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار شد.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته شاهد بودیم که تقاضا به شکل معناداری در بازار کم شده است. ازسوی دیگر، فروشنده‌ها برای پذیرفتن قیمت‌های جدید مقاومت می‌کنند، زیرا کاهش قیمت به ضررشان تمام می‌شود، با این حال با قیمت‌های قبل، خریداری در بازار وجود ندارد، حتی برای قیمت‌های جدید نیز تقاضا کم شده است، زیرا مردم انتظار دارند بازهم قیمت‌ها سقوط کند.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به نرخ‌های جدید در این بازار گفت: اکنون پراید ۱۳۱ در بازار به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود. تیبا صندوق‌دار ۱۴۱ میلیون تومان و تیبا ۲ حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. کوییک آر نیز حدود ۱۷۸ میلیون تومان دادوستد می‌شود.

بیت‌المانی ادامه داد: در گروه محصولات ایران‌خودرو نیز ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۲۲ تا ۲۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. پژوپارس ۲۵۰ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس حدود ۲۰۵ تا ۲۰۷ میلیون تومان، دنا ۳۵۰ میلیون تومان و رانا حدود ۲۲۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.


عذرخواهی وزیر و پیش‌بینی قیمت خودرو

در آخرین روز از هفته گذشته، یک خبر به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و مورد توجه اغلب رسانه‌ها قرار گرفت. علیرضا رزم‌حسینی گفت: متاسفانه در حوزه صنعت خودرو، عقب‌افتادگی داریم و آن‌طور که باید، در ساخت داخل پیش نرفته‌ایم که این رویه نتیجه تحریم‌هاست که نشان داد صنعت خودرو چقدر به ارز وابستگی دارد. بابت خودرو‌های بی‌کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده‌ایم که نتوانستیم برای آن‌ها خودروی باکیفیت تولید کنیم.
 
بیشتر رسانه‌ها این خبر را با تیتر «عذرخواهی وزیر...» منتشر کردند. اما در دل این خبر، نکته مهم‌تری نیز نهفته است. عضو کابینه دولت دوازدهم به‌صراحت اشاره کرده است که قیمت خودروی داخلی وابسته به نرخ ارز است، پس طبیعی است که با کاهش نرخ ارز در بازار، انتظارات برای کاهش نرخ خودرو نیز تقویت شود و در سوی مقابل با افزایش یا حتی تثبیت نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی، انتظارات تورمی در بازار خودرو تقویت شود.

رفتار بازار در روز‌های اخیر نشان داده است که اکنون، اغلب بازار‌ها در ایران منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا هستند. چراغ‌سبز جو بایدن درباره بازگشت احتمالی به توافق‌نامه برجام، این انتظار را در بازار ایجاد کرده است که درصورت ورود او به کاخ سفید، نرخ ارز در بازار ایران شکسته شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که باقی ماندن ترامپ در قدرت، به معنای ادامه مسیر گذشته در بازار تورمی ایران و افزایش نرخ ارز خواهد بود.


کاهش تب‌وتاب در جمعه‌بازار خودرو

بررسی‌های شهرآرا نشان می‌دهد که بازار خودروی مشهد نیز هم‌زمان با کاهش نرخ، روز‌های آرام‌تری را پشت‌سر می‌گذارد. براساس آمارها، دیروز میزان خودرو‌های واردشده به جمعه‌بازار خودروی مشهد در مقایسه با هفته گذشته، ۱۰ درصد کاهش داشته و از حدود ۲۸۰۰ دستگاه خودرو به حدود ۲۵۰۰ دستگاه رسیده است.
 
این کاهش معنادار، از رکود معاملات در بازار خودرو حکایت دارد، چنان‌که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در آخرین روز از هفته گذشته، با اشاره به تداوم ریزش قیمت خودرو و رکود شدید در بازار معاملات گفت: با آغاز ریزش در بازار ارز و افت قیمت خودرو در بازار، فروشندگان در بازار خودرو به‌صف شدند، این درحالی است که به‌دلیل نبود خریدار، معاملات در این بازار به صفر رسیده است.

سعید موتمنی اظهار کرد: براساس آخرین بررسی‌ها از بازار خودرو، روز گذشته روند ریزش قیمت خودرو در بازار بیش از روز‌های قبل بود، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود قیمت پراید با افت چند روز اخیر به کانال ۱۰۰میلیون تومانی وارد شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
2
علکی به مردم وعده ندید عامل اصلی گرانی خودرو خودروساز و شورای رقابت است وقتی در عرض یک روز قیمت کارخانه خودرو مثل کوییک ۴۰میلیون افزایش پیدا کنه در بازار آزاد خودرو کاهش می یابد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
0
3
هرچه سریعتر قیمت خودرو را واقعی کنید و بصورت انبوه خودرو بدهید و تحویل فوری و قیمت پائینی میاد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->