دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر
سرخط خبرها

روایت‌هایی از مسجد «پیرزن» مشهد

  • کد خبر: ۴۸۵۹۱
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
روایت‌هایی از مسجد «پیرزن» مشهد
مسجد پیرزن در حافظه جمعی قدیمی‌های شهر مشهد با داستان و روایت‌هایی همراه بوده است. این شفاهیات به‌مرور کم‌رنگ و فقط در برخی آثار مکتوب نیم قرن اخیر ردی از آن‌ها باقی مانده است. هر چند منشأ روایت‌های شفاهی به طور دقیق مشخص نیست، گذر زمان و دگرگونی در بافت مهم‌ترین عامل فراموشی آن‌ها محسوب می‌شوند.
غلامرضا آذری خاکستر | شهرآرانیوز؛ مسجد پیرزن در حافظه جمعی قدیمی‌های شهر مشهد با داستان و روایت‌هایی همراه بوده است. این شفاهیات به‌مرور کم‌رنگ و فقط در برخی آثار مکتوب نیم قرن اخیر ردی از آن‌ها باقی مانده است. هر چند منشأ روایت‌های شفاهی به طور دقیق مشخص نیست، گذر زمان و دگرگونی در بافت مهم‌ترین عامل فراموشی آن‌ها محسوب می‌شوند.
 
مرحوم محمد احتشام کاویانیان در اثر مشهورش، «شمس‌الشموس» یا «انیس‌النفوس»، با اشاره به مسجد پیرزن نوشته است: قبل‌تر در وسط مسجد گوهرشاد فضای مربعی سکومانندی بود که دور خود درگاه‌هایی با میله و سرانداز مربع سنگی طویل داشت. با حصیر مفروش، و به مسجد پیرزن مشهور بود تا اینکه متولی مسجد گوهرشاد تصمیم گرفت در محل مسجد پیرزن حوض آبی بسازد. همین که شروع به خاک‌برداری شد، عده‌ای بر اساس قصه‌های افواهی جار و جنجال راه انداختند و مخالف ساختمان حوض بودند. ضمن خاک‌برداری، آثار حوض قدیمی از زیر خاک نمایان شد. مشخص شد بر اثر زلزله حوض شکسته و آثار آن زیر خاک باقی مانده است.
 
اما نویسنده «مسجد و موقوفات گوهرشاد» ضمن پرداختن به روایت تاریخی مسجد پیرزن زمینه‌های تاریخی آن را چنین بیان کرده است: گوهرشاد هنگام خرید زمین برای احداث مسجد به زمین پیرزنی در آن محدوده بر می‌خورد که زال راضی به فروش آن نمی‌شود. وی به جای اصرار و اجبار، قطعه زمین را در میانه مسجد باقی می‌گذارد که بعد‌ها به مسجد پیرزن یا بیوه‌زن شهرت می‌یابد. در این میان، روایت دیگری هم وجود دارد و حکایت از آن دارد که در سال ۱۰۸۴ قمری زلزله‌ای شدید در مشهد باعث خسارت و خرابی به مسجد گوهرشاد می‌شود. زال‌بیک اقدام به تعمیر اساسی این بنا می‌کند و در کتیبه‌ای این واقعه را ثبت کرده است. وی پس از تعمیر و مرمت مسجد در وسط صحن ستون‌های سنگی ساخته و به نام خود، زال بیک یا پیرزال، نامید. بعد‌ها به مرور زمان، نام «زال» به «زن» تبدیل شد.
 
در مجموع نمی‌توان به اصل موضوع نگاه تردیدآمیزی داشت، زیرا روایات افواهی (خبری که صدق و کذب آن معلوم نیست) در لحظه به وجود نیامده‌اند. این دسته از شفاهیات سال‌های متمادی توسط نسل‌های مختلف حفظ شده‌اند، ولی آنچه حائز اهمیت است در جریان تاریخ با از بین رفتن اصل بنا شاهد فراموشی این‌گونه روایت‌ها هستیم.
 
مسجد پیرزن تا اوایل دهه ۱۳۲۰ خورشیدی هم‌چنان وجود داشت. در سال‌های بعد، ستون‌های سنگی برچیده و نام مسجد پیرزن هم به مرور فراموش می‌شود. مهندس رضا دیشیدی، از معماران هنر‌های اسلامی، درباره مسجد پیرزن معتقد است: آنجا مسجد نبوده و حوض آب بوده است. پیرزن ضعیف‌ترین موجود بشری است. کسی به او نگاه نمی‌کند و پناهی ندارد. این داستان پیرزن در ایوان مداین، شنب‌غازان و مسجد شاه اصفهان نیز به شکلی وجود دارد. این داستان می‌خواهد به من معمار یادآوری کند وقتی می‌خواهم ساختمان بسازم حق ندارم در راستای ساخت چنین بنا‌های باعظمت، ظلم کنم، حتی به ضعیف‌ترین موجود بشری که پیرزن باشد. این جزو اخلاق معماری است. اینجا همان داستان تکرار می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->