سرخط خبرها

من یک پاکبانم

  • کد خبر: ۴۸۹۱
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۱
من یک پاکبانم
مردم با پویش «مهربان باشیم» به‌صورت افتخاری زباله‌های اطراف حرم را جمع کردند

المیرا منشادی
خبرنگارشهرآرا محله

پویش مهربان باشیم هم‌زمان با روزهای محرم در حمایت از پاکبان‌ها برای چندمین سال در محدوده اطراف حرم فعالیتش را آغاز کرد.
این پویش با شعار من یک پاکبانم تعداد زیادی از مردم را از چند ماه گذشته دعوت کرد تا در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام‌رضا(ع) همچون سال گذشته دست‌به‌دست هم بدهند و در نظافت اطراف حرم‌مطهر در حین عزاداری و بعد از سوگواری مردم به پاکبان‌ها کمک کنند. شهرآرامحله در این شماره برای معرفی این کمپین که با شعار کارهای کوچک و مهربانی‌های بزرگ، اقداماتش از مهر سال1396 آغاز شده، پای صحبت‌های سرپرست آن نشسته است که در قالب فصل سوم این اجتماع مردمی کارشان را با شعار «باهم فرهنگ می‌سازیم» آغاز کرده‌اند.

 

آغاز محرم و حرکت مردمی برای پاکیزگی شهر
سال96، 5جوان تصمیم گرفتند با هدف فرهنگ‌سازی در جهت پاکیزگی بیشتر شهر در ایام خاص از جمله روزهای تاسوعا و عاشورا، زباله‌های معابر برخی از خیابان‌های اطراف حرم‌مطهر را جمع‌کنند. آن‌ها با تبلیغی اندک در فضای‌مجازی تعدادی از شهروندان را نیز با خود همراه کردند و این‌گونه حرکتی آغاز شد که نامش مهربانی بیشتر بود. سیستانی، سرپرست این گروه، در خصوص آغاز به کار این پویش مردمی می‌گوید: هسته اولیه مهربان باشیم با 5نفر در سال96 تشکیل شد. سرفصل اول «همدلی و اثبات» بود، فصل دوم «توانمندسازی» و فصل سوم هم «باهم فرهنگ می‌سازیم» است که این روزها در قالب پویش من یک پاکبانم آغاز شده است.

 

هدف، کمک به پاکبان
سیستانی از اجرای موفق من یک پاکبانم در روزهای تاسوعا و عاشورای هفته‌جاری هم خبر داد و افزود: همان سال اول و درحالی که تصور می‌کردیم شاید تعداد کمی از شهروندان به کمک ما بیایند، در کمال ناباوری 60نفر از شهروندان به ما پیوستند و براساس برنامه‌ریزی این طرح، هر سال در 6مقطع زمانی از قبیل تاسوعا و عاشورا و روز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام‌رضا(ع) در مسیرهای منتهی به حرم‌مطهر طرح را با کمک همین افراد و افرادی که به صورت مقطعی اضافه می‌شوند اجرا می‌کنیم.
طبق گفته‌های او، در سال96 حدود 300نفر در این پویش همراه با گروه بودند و همین مشارکت عمومی بالا موجب شد تا دلگرم‌تر از گذشته به‌دنبال برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این طرح باشند.

 

جمع‌آوری 1500پلاستیک زباله
به‌گفته سیستانی، سال97 نقطه عطفی در این پویش بوده است. در این سال به کمک بیش از یک هزارنفر پاکبان داوطلب، اقدامات خوبی انجام شده است؛ همچنین بیش از 10کمپین، پویش مردمی و فرهنگ‌سرا به کمک و یاری پویش من یک پاکبانم آمدند و بیش از یک‌هزارنفر در این پویش به‌نوعی یار کمکی پاکبان بودند؛ که فقط در 2روز تاسوعا و عاشورا بیش از 1500پلاستیک زباله از پیاده‌روها و خیابان‌ها جمع‌آوری شد.

 

حضور پاک‌بان‌های افتخاری در 4طرف حرم‌مطهر
سیستانی، با تأکید بر اینکه هرسال افراد بیشتری در این پویش شرکت می‌کنند، تصریح کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته در 4طرف حرم‌مطهر حضور داشتیم و در مناسبت‌های آینده هم همراه خواهیم بود.
به‌گفته وی پاکبان‌های افتخاری که گروهی از مردم هستند، در روز تاسوعا 3ساعت ظهر و 3ساعت عصر و در روز عاشورا 9ساعت در خیابان‌های اطراف حرم‌مطهر با جمع‌آوری زباله خدمت‌رسانی کردند.
سیستانی خاطرنشان می‌کند: امسال، زباله‌ها را به‌صورت تفکیک‌شده جمع‌آوری می‌کنند و درنهایت از عایدی فروش زباله‌های خشک برای دانش‌آموزان محروم حاشیه‌شهر نوشت‌افزار می‌خرند.

 

باهم فرهنگ می‌سازیم
وی در پایان بااشاره به اهداف این پویش تأکید می‌کند: ایجاد احساس مسئولیت در شهروندان برای حفاظت و مراقبت از شهر، و همچنین تلاش برای ایجاد محیط زندگی پاکیزه و بهتر مهم‌ترین هدف ماست، و برهمین اساس هرسال شعاری را مدنظر قرار می‌دهیم. به‌عنوان مثال سال گذشته شعار «شعورفرهنگی، شعورحسینی»، و امسال هم شعار «باهم فرهنگ می‌سازیم» انتخاب شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->