سرخط خبرها

روزهای گرم طرح پاییزه کتاب در مشهد

  • کد خبر: ۵۰۱۳۷
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
روزهای گرم طرح پاییزه کتاب در مشهد

امیری|به‌گزارش شهرآرانیوز، اجرای طرح پاییزه کتاب در روزگار سرد و یخ‌زده کتاب‌فروشی‌ها که تا پیش از این چنین روزهایی را به خود ندیده بود، آفتاب گرمی است بر تن سفت‌شده برف؛ پنجره‌ای بازشده و آفتابی است که شروع به تابیدن کرده است. کتاب‌خوان‌ها با شوق در میان قفسه‌های کتاب می‌چرخند و کتاب‌‌ها را تورق می‌کنند. عده‌ای هم که در خانه خود را قرنطینه کرده‌اند یا نمی‌خواهند با حضورشان بر جمعیت بیفزایند، از خانه یا محل کار و از طریق فضای مجازی سفارش خود را ثبت می‌کنند. طرح پاییزه کتاب خراسان رضوی از 24 آبان 99 آغاز شده و با استقبال مخاطبان تا امروز، توانسته است لبخند را بر روی لب فعالان کتاب و کتاب‌فروشی‌ها و ناشران بنشاند. این طرح تا جمعه 30 آبان ادامه دارد و گمانه‌زنی‌ها برای تمدید طرح بعد از تعطیلی پیش‌رو که براساس تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا اعلام شده است، وجود دارد.

طرح پاییزه در بازار کتاب تحرک ایجاد کرده است

«طرح پاییزه در بازار کتاب تحرک ایجاد کرده است» این را عابس قدسی، مدیر کتاب‌فروشی آفتاب و مسئول انتشارات سپیده‌باوران مشهد، می‌گوید و توضیح می‌دهد: پس از چند ماه رکود و سکوت در کتاب‌فروشی‌ها، اکنون بازار کتاب جانی گرفته است و این اتفاق خوبی برای همه اهالی کتاب است.

آن‌گونه که قدسی می‌گوید، در 3 روز اول اجرای طرح پاییزه، فروش کتاب به‌حدی بود که اعتبار تخفیفی‌ کتاب‌فروشی‌ها تمام شد و اکنون این اعتبار دوباره شارژ شده است.

به‌گفته او این طرح در این روزها که در آستانه تعطیلی کرونایی قرار دارد، به کتاب‌فروشی‌ها و ناشران کمک زیادی خواهد کرد.

مشارکت شهرداری استقبال را بیشتر کرده است

مدیر کتاب‌فروشی شهر کتاب نیز با بیان استقبال خوب در روزهای برگزاری طرح پاییزه کتاب می‌گوید: تخفیف خوبی که برای این طرح در نظر گرفته شده، سبب استقبال بیشتر مخاطبان شده است.

بالاپژوه درباره فروش مجازی این کتاب‌فروشی هم می‌گوید: همیشه حضور مردم از درخواست از طریق فضای مجاری پررنگ‌تر بوده است، اما امسال باتوجه‌به شرایط موجود، درخواست خرید کتاب از طریق فضای مجازی هم رشد خوبی داشته است و می‌توانم بگویم حدود یک‌پنجم فروش ما در این 4 روز به شکل الکترونیکی بوده است.

او از مشارکت شهرداری به‌عنوان یک اتفاق خوب در برگزاری این طرح سخن می‌گوید: تا جایی که می‌دانم امسال هم مثل سال گذشته، شهرداری در طرح کتاب مشارکت کرده است و به‌ظاهر بخشی از تخفیف موجود را شهرداری تقبل کرده است.

به گفته او مشارکت شهرداری در طرح‌های این‌چنینی تأثیر زیادی دارد و حضورش تحسین‌برانگیز است، زیرا در هر طرح فرهنگی که شهرداری مشارکت می‌کند، اتفاق‌های خوبی رقم می‌خورد.
او اضافه می‌کند: این مشارکت و در نتیجه استقبال مردم، در کنار کمک به کتاب‌فروشی‌ها به رشد فرهنگ کمک می‌کند.

او در پایان صحبت‌هایش از مردم می‌خواهد از این فرصت استفاده کنند و خریدهایشان را برای روز آخر نگذارند، زیرا به‌دلیل استقبال زیاد ممکن است اعتبار تخفیف زودتر تمام شود. ضمن اینکه تأکید می‌کند حضور زیاد در یک روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌خوانی ندارد.

فروش 10میلیارد ریالی کتاب در 3 روز اول طرح پاییزه

براساس گزارشی که معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارائه کرده، در 3 روز اول اجرای طرح پاییزه کتاب حدود 10 میلیارد ریال کتاب خریده شده است.

افشین تحفه‌گر با بیان اینکه 85 کتاب‌فروشی در خراسان رضوی در این طرح شرکت کرده‌اند که از این تعداد 63 کتاب‌فروشی مربوط به مشهد و 22 کتاب‌فروشی مربوط به شهرستان‌هاست، گفت: مبلغ کل یارانه اختصاص‌یافته به این استان تا این لحظه 3 میلیارد و 82 میلیون ریال بوده است که تا امروز یک میلیارد و 720 میلیون و 922 هزار و 320 ریال آن مصرف شده است.

به‌گفته او همه کتاب‌فروشی‌های استان تا امروز 9 میلیارد و 133 میلیون و 511 هزار و 498 ریال فروش کتاب داشته‌اند و بر همین اساس نزدیک به 22 هزار جلد کتاب فروش رفته است.

مشارکت 600 میلیون تومانی شهرداری برای برگزاری طرح پاییزه کتاب

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری درباره مشارکت شهرداری در طرح پاییزه کتاب می‌گوید: برای اجرای طرح‌های کتاب هر سال، برای هر استان و هر شهر رقمی به‌عنوان یارانه درنظر گرفته می‌شود که رقم امسال برای مشهد 300 میلیون تومان بود. در این بین شهرداری مشهد هم اعلام کرد به میزانی که خانه کتاب و اداره کل ارشاد خراسان رضوی برای این منظور سهمیه در نظر بگیرد، شهرداری هم به همین میزان همکاری و مشارکت خواهد کرد.

به‌گفته محمدمحسن مصحفی بر همین اساس درمجموع 600 میلیون تومان یارانه برای کتاب درنظر گرفته شده بود که ما هم به همان مقدار، یعنی 600 میلیون تومان، مشارکت کردیم تا مخاطبان بتوانند بیشتر از تخفیف کتاب استفاده کنند.

او می‌گوید: براساس آماری که تاکنون به دست ما رسیده، فروش کتاب در مشهد خوب بوده است و پیشنهاد می‌کنیم طرح یک هفته دیگر تمدید شود.

به‌گفته مصحفی باتوجه‌به تعطیلی پیش رو که براساس تصمیم ستاد ملی کرونا گرفته شده است، با اداره کل ارشاد خراسان رضوی در زمینه تمدید این طرح پس از تعطیلی گفت‌وگو می‌کنیم.
او می‌گوید: امیدواریم این تفاهم انجام شود تا مردم بیشتر بتوانند از طرح پاییزه کتاب خراسان رضوی استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->