سرخط خبرها

بهشت در ظلمت

  • کد خبر: ۵۰۲۸
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
بهشت در ظلمت
اهالی نبوت از تاریکی شب‌های بوستان محل زندگی‌اشان گلایه‌مند هستند

سیرجانی - «منزل ما‌ چند خیابان بالاتر از پارک بهشت است. هر وقت دخترهایم می‌خواهند به پارک بروند مجبورم خودم همراه آن‌ها باشم، چون این مسیر امنیت ندارد و جرئت نمی‌کنم آن‌ها را تنهایی بفرستم...» این‌ها را خانم میان‌سالی می‌گوید که ساکن یکی از‌ کوچه‌های انتهای نبوت35 است. بهانه حضور ما در این‌ محله گلایه اهالی و کسبه محل از ناامنی مسیر یکی از ورودی‌های‌ بوستان بهشت، همچنین برخی کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به این بوستان است.
«بهشت» انتهای بولوار مفتح و نبوت واقع شده است. ورودی اصلی‌ بوستان در انتهای بولوار نبوت درست مقابل بازار بزرگ فردوسی است که تقریبا از تمام شهرهای ایران مخاطب دارد، درحالی که پشت بوستان و در سمت‌ زمین بزرگ کشاورزی نیز محلی جانمایی شده است.‌ از ویژگی‌های بوستان بهشت فضایی است که به بانوان اختصاص دارد و خیلی‌ها راغب به استفاده از هوا و فضای پارک هستند.

 

بهشت بدون نور  
از موضوعاتی که بیشتر بانوان حاضر در بوستان گلایه دارند، نبود روشنایی کافی در بعدازظهر است. زهره معتمدی و دوستانش از خیابان ستایش برای ورزش و تفریح به بوستان می‌آیند. او درباره امنیت این منطقه می‌گوید: «در کل بوستان بهشت از لحاظ امنیت مشکلی ندارد و تقریبا بوستانی خانوادگی است، تنها معضل آن  مسیر ورودی از در پشت بوستان است که یک طرفش دیوارهایی با ارتفاع 4متر است و سمت دیگرش زمین سبزی‌کاری.»

 

تردد سخت بانوان
او در حالی که به زمین وسیع سمت چپ بوستان اشاره می‌‌کند، ادامه می‌دهد: «ببینید، محل گریز خیلی راحت است. افراد مزاحم و کیف‌‌قاپ به‌راحتی می‌توانند از میان زمین فرار کنند. از طرفی غروب‌ها روشنایی کم می‌شود و همین موضوع تردد را برای همه به خصوص خانم‌ها سخت‌‌تر می‌کند.»مستوره که محل سکونتش همان نزدیکی و نبوت37 است در ادامه صحبت‌های دوستش بیان می‌کند: «البته وجود حمام قدیمی و درختان تنومند در فاصله کمی از پارک نیز تاریکی را مضاعف کرده است.»
او توضیح می‌دهد: «حمام‌ متروکه محل کار چوب‌بری و لحاف‌دوزی و... است، اما حضور آن‌ها تأثیری در روشنایی محله ندارد‌ و تنها دل‌خوشی رهگذران و عابران به نور مغازه خواروبار فروشی محله است، آنجا که تعطیل شود کوچه را ظلمت و تاریکی پر می‌کند.»
مستوره با خنده می‌گوید: «شاید این موضوع ربطی به‌گزارش شما نداشته باشد، اما در میان پیگیری‌هایتان اگر به این مشکل اهالی هم رسیدگی شود خیلی خوب است.»

 

ارتفاع بلند تیرهای چراغ‌برق
در ادامه با 3خانم میان‌سال که قصد خروج از پارک را دارند همراه می‌شوم. گفت‌وشنودها در مسیر ادامه می‌یابد. یکی از آن‌ها درحالی‌که به تیرهای چراغ‌برق حاشیه بوستان اشاره می‌کند، توضیح می‌دهد: «شما به ارتفاع بلند تیرهای‌ چراغ‌برق نگاه کنید، نور چراغ‌ها از آن ارتفاع بلند چطور می‌تواند اینجا را روشن کند؟»
او تعریف می‌کند:‌ «چند تا از تیرهای چراغ‌برق لامپ‌هایشان سوخته است و انعکاس نور برخی‌ها هم لابه‌لای شاخ‌وبرگ درختان گم شده‌‌ است. این تازه قسمت حاشیه بوستان است و من از روشنایی دیگر قسمت‌ها‌ اطلاعی ندارم.» صفورا محمدی ادامه می‌دهد: «داخل بوستان چون مردم و نگهبان‌ها تردد دارند امنیت وجود دارد، اما درب شمال‌غربی و پشت زیارتگاه برای خانم‌ها و دختران جوان ناامن است.»
او با اشاره به ماجرایی که چند شب قبل رخ داده است، می‌گوید: «‌ابتدای مسیر بوستان بهشت، صدای داد و فریاد چند دختر جوان توجهمان را به خود جلب کرد. بعد از آن 2پسر نوجوان را دیدیم که در زمین‌های زراعی می‌دویدند؛ اول گمان کردیم در حال بازی کردن و شوخی هستند. نزدیک‌تر که شدیم متوجه شدیم کیف‌قاپ بودند و گوشی یکی از دخترها را چنگ زده و فرار کرده‌اند.»
فائزه‌‌ جمالی، یکی از این 3 همراه، دنباله صحبت‌‌های صفورا محمدی را گرفته و ادامه می‌دهد: «با اینکه سن‌وسالی از ما گذشته است اما اگر تنها باشیم جرئت نمی‌کنیم از این مسیر بیاییم، چه برسد به خانم‌های جوان و دختربچه‌ها.»
او در ادامه به ماجرایی اشاره‌ می‌کند که از زبان یکی از کارگران فضای‌سبز شنیده است: «2جوان با استفاده از تاریکی شب وارد پارک‌ بانوان شده و به سراغ صندوق خیریه رفته‌اند. این موضوع نیمه‌شب رخ داده، اما همین نشان‌دهنده ناامنی در محدوده بوستان است که نیاز به رسیدگی مسئولان دارد.»
این بانو با اشاره به درب ورودی کوچکی که به سالن ورزشی بانوان راه دارد، می‌گوید‌: «صبح‌ها چون این در باز است می‌توانیم از داخل کوچه وارد پارک شویم، اما بعد از ظهر از آنجا که این قسمت تعطیل است، امکان دسترسی برای ما وجود ندارد. اگر استفاده دائم از داخل کوچه برای خانم‌ها امکان‌پذیر باشد خیلی بهتر است.»

 

اختصاص اعتبار روشنایی
 در ادامه این موضوع را با مسئول فضای‌سبز شهرداری منطقه در میان می‌گذاریم. مهندس حسین ذاکر می‌گوید: «استفاده از دربی که در قسمت سالن ورزشی قرار داده شده امکان‌پذیر نیست، چون مجموعه در اختیار بخش فرهنگی شهرداری منطقه است و مختص تردد کسانی است که از امکانات سالن استفاده می‌کنند.»
وی در‌باره گلایه از ناامنی مسیر ورودی شمال‌غربی که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد، نیز بیان کرد: «تأمین امنیت و نظارت‌های این چنینی بر عهده نیروی انتظامی است و آن‌ها باید به این موضوع وارد شوند.»
 ذاکر در پایان از اختصاص صد میلیون ریال اعتبار برای روشنایی بوستان‌ها خبر می‌دهد؛ که تا پایان سال روشنایی این بوستان نیز تقویت می‌شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->