وام اشتغال‌زایی افزایش یافت + جزئیات (۲۴ مهر ۱۴۰۴) توضیحات وزیر کار درخصوص عدم افزایش حق مسکن کارگران (۲۴ مهرماه ۱۴۰۴) دلار در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۴ مهر ۱۴۰۴) قیمت مسکن در حومه تهران ارزان شد | فروشندگان واقعی باید به کاهش قیمت تن بدهند کمبود نیروی ماهر در صنعت چرم مشهد پیگیری ایجاد مرکز جذب سرمایه مالی در  خراسان رضوی کشف ۱۴۰ تن برنج احتکارشده در مشهد رشد تقلب در بازار سکه و طلای آب‌شده | توصیه‌های مهم اتحادیه طلا برای خرید سکه و طلا قیمت طلای جهانی امروز (۲۴ مهرماه ۱۴۰۴) | طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد رشد ۵ درصدی قیمت دینار عراق در یک روز در بازار ارز مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۴) | افغانی افغانستان، درهم امارات و لیر ترکیه چند؟ پیش فروش محصولات MVM از روز شنبه (۲۶ مهرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + جدول خودرو‌ها قیمت طلای جهانی چگونه تعیین می‌شود؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۴ مهر ۱۴۰۴) | رطب مضافتی چند؟ خودرو‌های قدیمی دارای پلاک ملی شماره‌گذاری می‌شوند نرخ طلا امروز در مشهد اعلام شد (۲۴ مهر ۱۴۰۴) خودروهایی که موعد تحویلشان برای امسال نیست، مشمول افزایش قیمت نمی شوند پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه در روز پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ پلمب مشاور املاک و رستوران متخلف در مشهد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) کشف ۴۰ هزار لیتر روغن موتور قاچاق در گناباد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ مهر ۱۴۰۴) | دیگنیتی چند؟ کاهش قیمت خودرو‌های داخلی، امروز (۲۳ مهر ۱۴۰۴) + جدول کمبود گل، قیمت گل تازه زعفران را افزایش داد (۲۳ مهر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت نگین زعفران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی ملزم به کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز شدند افت شدید بورس در آخرین روز کاری هفته | ازدست‌رفتن کانال ۳ میلیونی (۲۳ مهر ۱۴۰۴) فرصت نهایی بهره‌مندی از حداکثر بخشودگی جرائم مالیاتی تا پایان مهرماه در خراسان رضوی مرغ در مشهد رسماً گران شد، اما ارزان‌تر از قیمت مصوب دولتی | یک مسئول در جهاد کشاورزی استان: کمبود مرغ در بازار نداریم دستورالعمل جدید بخشودگی جرائم مالیاتی ابلاغ شد (۲۳ مهرماه ۱۴۰۴) + جزئیات
سرخط خبرها

قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟

  • کد خبر: ۵۱۲۷۳
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟
مجلس و دولت بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند، بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که در پاسخ به نارسایی‌های صنعت و بازار خودرو، مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را با محوریت عرضه خودرو در بورس به جریان انداخته و کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس نیز تصویب شده است، خبر‌ها حکایت از این دارد که دولت نیز همزمان دست به کار شده و طرحی را در این زمینه آماده کرده است.

اگر چه جزئیات کاملی از این طرح مشخص نشده، اما گفته می‌شود اساس آن، حذف نرخ گذاری دستوری برای محصولات خواهد بود.

در این باره فارس دیروز گزارش داد که وزیر صمت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور با قید فوریت با اشاره به تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان‌دهی، خواستار بررسی این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شده است.

بر اساس نامه رزم حسینی به نهاوندیان، رئوس بسته اجرایی فوق، تولید، رفع مشکلات اقتصادی و قیمت گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز، افزایش تیراژ تولید و تولید بدون ضرر و ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف واسطه گری در آن است.

پیشتر دنیای اقتصاد گزارش داده بود که وزارت صمت با محوریت رزم حسینی به دنبال اخذ مجوز تعیین قیمت خودرو‌های داخلی در حاشیه بازار است. طرحی که در دوره وزارت رحمانی (وزیر سابق صمت) مطرح شد، اما اجرایی نشد. با این حال گفته شده که طبق طرح فوق، قیمت‌گذاری دستوری به طور کامل یا برای بخشی از محصولات حذف خواهد شد.
 

طرح مجلس چه می‌گوید؟

طرح دولت در شرایطی به جریان افتاده که چندی پیش کلیات طرح سامان دهی صنعت خودرو در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است.

طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی، خودرو‌های پرتیراژ در بورس با قیمت‌هایی که شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف قیمت و عرضه خواهد شد. اما، نیمی از مابه‌التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، صرف تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت به خودروسازان و ۱۰ درصد نیز صرف پاداش عرضه به آنان می‌شود. بقیه نیز به مواردی همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا کمک به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و به ویژه زوج‌های جوان اختصاص خواهد یافت.
 

سیاه و سفید طرح‌های خودرو

در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که هر دو طرح مجلس و دولت به درستی بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند. هم اینک به رغم وجود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان امسال، تنها ۹۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد. دلیل اصلی این مسئله به بی‌انگیزگی خودروسازان برمی‌گردد، زیرا تولید در قیمت‌های تعیین شده کنونی، برای آن‌ها زیان آور است.

طبق آمارها، در شش ماه نخست امسال، زیان انباشته صنعت خودرو به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم خودروسازان از آن، ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.

این رانت هم اینک از مابه التفاوت قیمت رسمی و بازار خودرو‌ها به وجود آمده است. اما در شرایطی که جزئیات زیادی تاکنون از طرح دولت منتشر نشده، باید منتظر ماند و دید که این طرح در مقایسه با طرح مجلس، در خصوص منافع حاصل از مابه التفاوت قیمت ناشی از هزینه‌های تولید و سود منصفانه با بازار آزاد چه تصمیمی گرفته است؟

منبع: روزنامه خراسان 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->