ارز تک نرخی، گوشت را ارزان می‌کند جزئیات جریمه روزانه موتورسواران فاقد بیمه فروش بیت کوین توسط نهنگ‌ها همزمان با ثبات قیمت در ۱۱۶ هزار دلار افزایش چشمگیر قیمت برنج و حبوبات| قیمت لوبیا چیتی رکورد زد پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ پلمب ۲ دفتر مشاور املاک در منطقه الهیه مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) افزایش قیمت نفت در پی حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) شروط بانک مرکزی برای فعالیت پلتفرم‌های خرید و فروش طلا اعلام شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک حدود ۶۷۰ میلیون تومان شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۸ افت کرد خوزستان دارای بیشترین و خراسان جنوبی کمترین نرخ بیکاری در کشور محدودیت سکوهای اینترنتی طلا به پایان رسید؟ آیا قانون «مالیات بر سوداگری» دست دلالان و بخر و بفروش‌ها را از بازارها کوتاه می‌کند؟ حرکت رفت و برگشتی بورس در نقطه شروع | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نحوه پیگیری موجودی کالابرگ الکترونیک چگونه است؟ کارگران بخوانند: برداشت بدهی از مزایای غیرمستمر ممنوع است پیش‌بینی مهم تحلیلگران درباره قیمت طلا | طلا گرانتر می‌شود؟ (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) واردات ۷۰۰ هزار تن برنج | بازار برنج به ثبات می‌رسد؟ پول بنزین ۱۵۰۰ تومانی چطور توزیع می‌شود؟ | بنزین ۱۵۰ تومان برای دولت سود دارد، گازوئیل فقط ضرر! صعود قیمت دلار به ۹۷ هزار تومان در مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) رشد بسیار قیمت طلا در مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) بیت کوین پیشتاز بازار رمزارز‌ها | توکن‌های کوچک رشد خیره‌کننده‌ای ثبت کردند! (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نظر دستیار رئیس جمهور درباره حذف یارانه پردرآمدها | کاهش ارزش یارانه‌ها به‌دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه ساخت مسکن از ۳۰ میلیون تومان گذشت | رویای دور خانه‌دار شدن اختلاف بیش از ۳۰ هزار تومانی قیمت سیب در تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر مشهد (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت وزیر صنعت از عبور حجم تبادلات ایران و پاکستان از مرز ۳ میلیارد دلار خبرداد پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافربری مهرماه از امروز(۲۴ شهریور ۱۴۰۴) آغاز شد قیمت یک کیلو برنج گران‌تر از دستمزد روزانه یک کارگر شد
سرخط خبرها

قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟

  • کد خبر: ۵۱۲۷۳
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف می‌شود؟
مجلس و دولت بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند، بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که در پاسخ به نارسایی‌های صنعت و بازار خودرو، مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را با محوریت عرضه خودرو در بورس به جریان انداخته و کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس نیز تصویب شده است، خبر‌ها حکایت از این دارد که دولت نیز همزمان دست به کار شده و طرحی را در این زمینه آماده کرده است.

اگر چه جزئیات کاملی از این طرح مشخص نشده، اما گفته می‌شود اساس آن، حذف نرخ گذاری دستوری برای محصولات خواهد بود.

در این باره فارس دیروز گزارش داد که وزیر صمت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور با قید فوریت با اشاره به تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان‌دهی، خواستار بررسی این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شده است.

بر اساس نامه رزم حسینی به نهاوندیان، رئوس بسته اجرایی فوق، تولید، رفع مشکلات اقتصادی و قیمت گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز، افزایش تیراژ تولید و تولید بدون ضرر و ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف واسطه گری در آن است.

پیشتر دنیای اقتصاد گزارش داده بود که وزارت صمت با محوریت رزم حسینی به دنبال اخذ مجوز تعیین قیمت خودرو‌های داخلی در حاشیه بازار است. طرحی که در دوره وزارت رحمانی (وزیر سابق صمت) مطرح شد، اما اجرایی نشد. با این حال گفته شده که طبق طرح فوق، قیمت‌گذاری دستوری به طور کامل یا برای بخشی از محصولات حذف خواهد شد.
 

طرح مجلس چه می‌گوید؟

طرح دولت در شرایطی به جریان افتاده که چندی پیش کلیات طرح سامان دهی صنعت خودرو در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است.

طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی، خودرو‌های پرتیراژ در بورس با قیمت‌هایی که شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف قیمت و عرضه خواهد شد. اما، نیمی از مابه‌التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، صرف تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت به خودروسازان و ۱۰ درصد نیز صرف پاداش عرضه به آنان می‌شود. بقیه نیز به مواردی همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا کمک به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و به ویژه زوج‌های جوان اختصاص خواهد یافت.
 

سیاه و سفید طرح‌های خودرو

در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که هر دو طرح مجلس و دولت به درستی بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند. هم اینک به رغم وجود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان امسال، تنها ۹۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد. دلیل اصلی این مسئله به بی‌انگیزگی خودروسازان برمی‌گردد، زیرا تولید در قیمت‌های تعیین شده کنونی، برای آن‌ها زیان آور است.

طبق آمارها، در شش ماه نخست امسال، زیان انباشته صنعت خودرو به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم خودروسازان از آن، ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب با حذف قیمت‌گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود.

این رانت هم اینک از مابه التفاوت قیمت رسمی و بازار خودرو‌ها به وجود آمده است. اما در شرایطی که جزئیات زیادی تاکنون از طرح دولت منتشر نشده، باید منتظر ماند و دید که این طرح در مقایسه با طرح مجلس، در خصوص منافع حاصل از مابه التفاوت قیمت ناشی از هزینه‌های تولید و سود منصفانه با بازار آزاد چه تصمیمی گرفته است؟

منبع: روزنامه خراسان 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->