وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم
سرخط خبرها

آذربایجان ستون ایران است

  • کد خبر: ۵۲۴۹۶
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
آذربایجان ستون ایران است
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌فردوسی
مرز‌های کشورمان دقیقا بر فلات ایران تطبیق ندارد و بخش‌هایی از فلات خارج از قلمرو سرزمینی ایران است. برای مثال بخش‌هایی از اغلب همسایگان ایران در زبان، مذهب، قومیت، تاریخ و آیین‌ها و مراسم همانند ایران هستند. ارمنستان و آذربایجان قرن‌ها جزو قلمرو ایران به‌حساب می‌آمدند و پس از حمله روسیه جدا شدند و از آن زمان تا کنون منطقه در جنگ‌های فرقه‌ای و قومیتی گرفتار شده است. زمان استقلال جمهوری‌آذربایجان، ایران اعتراض کرد که این منطقه به‌نام «اران» معروف است و نباید اسم یکی از استان‌های ایران به‌روی کشوری گذاشته شود که البته بر اساس نقشه ایدئولوژیک شوروی برای توسعه مناطق ارضی به‌کار گرفته شد.
 
بعد از آنکه ترکیه با سیاست نوعثمانیگری و قومیت‌گرایی تهاجمی به‌کمک جمهوری‌آذربایجان رفت و پیروزی‌هایی در قره‌باغ به‌دست آورد، در رژه نیرو‌های نظامی، اردوغان شعری را که برای جدایی ایرانیان دو سوی «ارس» از سوی شاعری آذربایجانی در راستای دلتنگی از سرزمین مادری یعنی ایران سروده بود، تحریف کرد. در شعر آمده است که مردمان اطراف ارس دلتنگ یکدیگر هستند و در آینده مرز‌ها را به‌هم ریخته و به‌هم وصل می‌شوند. همان‌طور که ترکیه برای تأسیس دولتی مدرن همیشه از میراث ایرانی استفاده کرده است، رئیس‌جمهور آن هم در این باره شعری را که آذربایجانی‌ها برای بازگشت به وطن خود یعنی ایران سروده بودند، به‌نفع ترکیه تحریف کرد!

مرز‌ها را نمی‌توان تغییر داد و در صورت تداوم قومیت‌گرایی ترکیه در زمین جمهوری‌آذربایجان، جنگ و بی‌ثباتی در قفقاز تشدید می‌شود. آذربایجان در تاریخ همیشه سر و عقل ایران بوده است. آذربایجان محل زندگی زرتشت و ستون حکمت خسروانی ایران باستان به‌حساب می‌آید. آذربایجان مرکز مقاومت و استقلال ایران در سده میانه در برابر اقوام مهاجم بوده است و در دوره مدرن نیز آذربایجان یا همان دارالسلطنه محل پرورش خردمندترین وزیران بوده است. وزیرانی، چون عباس‌میرزا و قائم‌مقام فراهانی دارالسلطنه تبریز را مرکز خرد و تربیت سیاسی کرده بودند. مشروطیت از تبریز آغاز شد و عقل نوین ساختن ایران آذربایجان است. معروف‌ترین سیاستمداران و اندیشمندان ملی ایران از آذربایجان برخاسته‌اند. با چنین پیشینه‌ای، اردوغان نه بر محوریت خرد که بر اساس قومیت‌گرایی، به‌غلط و با تحریف، اشتباهی را تکرار می‌کند که استالین نیز یارای انجام آن را نداشت.
 
جلوگیری از زبان فارسی، برهم‌زدن زندگی مسالمت‌آمیز اقوام بر محوریت ایران، نابودی میراث ایرانی و تقسیم مناطق بر اساس قومیت‌ها بدون فرهنگ ایرانی، کاری است که استالین در سال ۱۳۲۴ دنبال کرد و شکست خورد. اکنون اردوغان و سیاست‌های تهاجمی قومیت‌محور او قصد دارند به سر و عقل ایران هجوم ببرند، درحالی‌که اگر ایران امر ملی را در سیاست خود دنبال کند، این حرکت‌ها مهار می‌شود. امر ایرانی صلح‌گرا، روادار و مسالمت‌آمیز است و اگر عملیاتی شود، نفوذ تهاجمی فرقه‌ها و قومیت‌ها که رگه‌های ارتجاعی دارند، مهار می‌شود. در غیبت امر ملی ایران، نقشه‌های روسیه، آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه می‌تواند شکاف‌های فرقه‌ای و قومیتی را بدون کسب اجازه از ایرانیان فعال کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->