سرخط خبرها

به فرزندانمان صبوری بیاموزیم

  • کد خبر: ۵۳۶۸
  • ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
به فرزندانمان صبوری بیاموزیم
در همایش «صبر زیبا» در فرهنگ‌سرای حجاب مطرح شد

محبوبه فرامرزی - همایش «صبر زیبا» با هدف آشنایی بانوان با واقعه کربلا و صبری که حضرت زینب (س) در این حادثه داشتند با حضور جمعی از بانوان مخاطب فرهنگ‌سرای حجاب برگزار شد.
در ابتدای جلسه درباره مقام و جایگاه حضرت زینب(س) و نقش ارزنده و بی‌بدیل ایشان در زنده نگاه داشتن ارزش‌های قیام عاشورا و جهانی شدن حادثه کربلا سخنانی مطرح شد.

 

صبر زینبی
خانم فرهنگی، سخنران این همایش، ضمن اشاره به کمالات وجودی در شخصیت زینب کبری(س) گفت: در بین تمام کمالات حضرت زینب صبر ایشان ویژگی خاصی است. ما باید همیشه از خدا بخواهید به ما صبر زینبی عطا کند چرا که اگر صبر زینبی داشته باشیم به آرامش می‌رسیم.
وی ادامه داد: بالاترین درجه صبر از آن حضرت زینب (س) است و ما به آن صبر جمیل می‌گوییم. یعنی صبر زیبا. بالاترین صبری که خدا به بنده عطا می‌کند صبر زینبی است.


سفیر کربلا
این سخنران ادامه داد: زینب کبری در کودکی با رنج‌های فراوان روبه‌رو بودند. حضرت علی (ع) به ایشان فرمودند من گوشه‌ای از مصیبت‌های تو را در آینده برایت می‌گویم که حضرت زینب (س) در پاسخ  گفتند مادرم گوشه‌ای از مصیبت‌های من را برایم گفته است.
وی ادامه داد: قرآن بارها سفارش به صبر کرده است. رمز پیروزی از دیدگاه قرآن صبر است. اگر حماسه عاشورا به اوج ماندگاری رسید به دلیل صبر حضرت زینب (س)، امام حسین (ع)و امام سجاد (ع)بود.

 

دلیل صبر امام حسین (ع)
فرهنگی در بخشی از سخنانش ضمن اشاره به اهمیت صبر در زندگی سیدالشهدا گفت: دلیل تأکید امام حسین (ع) به صبر چه بود؟چرا امام حسین (ع) در روز عاشورا و در اوج سختی یاران خود را به صبر دعوت می‌کنند؟ فلسفه و دلیل دعوت امام حسین (ع) به صبر تنها 2مورد است. اول برای افزایش تحمل دردهای لشکریان و دلیل دوم برای روحیه دادن به یاران .
وی با اشاره به پیامدهای صبور بودن در زندگی بیان کرد: اگر در زندگی و در مواجهه با مشکلات بی‌تابی کنیم فرزندان ما نیز بی قرار و افسرده می‌شوند و با کوچک‌ترین ناملایمات در زندگی توان و تحمل خود را از دست می‌دهند. اما اگر صبور باشیم و خانواده خود را در هنگام سختی‌ها به صبوری دعوت کنیم ضمن اینکه اطرافیان ما، از جمله فرزندان به آرامش خاطر می‌رسند صبور بودن را به صورت عملی می‌آموزند و روحیه و توان بیشتری برای مقابله با دشواری‌های زندگی خواهند داشت. امام حسین (ع) زمانی که از مکه خارج شدند دعایی را خواندند با این مضمون که ((ما به رضای خدا راضی هستیم، بر بلا صبر می‌کنیم و او نیز پاداش صابرین را می‌دهد.)) و با این شیوه بود که حضرت سیدالشهدا توانستند بر بزرگ‌ترین مصیبت‌ها که شهادت فرزندانشان بود صبر کنند.

 

تقوای الهی و صبر بر مصیبت‌ها
وی در ادامه به بانوان حاضر در همایش گفت: شب عاشورا امام حسین (ع)یک جمله به حضرت زینب (س)فرمودند که «زینب جان من دو چیز را به شما سفارش می‌کنم؛ تقوای الهی و صبر بر تحمل مصیبت‌ها» و ما اگر در محرم عزاداری می‌کنیم این دو مورد را باید همواره به یاد داشته باشیم. در یک تعریف کلی از تقوا می‌توان گفت اگر به وجود خدا در همه جا ایمان داشته باشیم و همواره به یاد قیامت باشیم صاحب تقوا هستیم.

 

تقوا و صبر رابطه ملموس دارند
فرهنگی در بخشی از سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که از کجا بفهمیم اهل تقوا هستیم یا نه ؟حاضران در جلسه پاسخ‌های متفاوتی از جمله رضایت داشتن از عملکرد خود را مطرح کردند.
سخنران جلسه در این‌باره این‌طور توضیح داد: در یک ارزیابی کلی برای اینکه متوجه شویم صاحب تقوا هستیم یا نه باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که اگر فیلم زندگی روزانه ما را برای دیگران پخش کنند از منتشر شدن آن شرمنده نباشیم. یعنی اینکه همواره تصور کنیم دوربینی در حال ثبت و ضبط کارهای ماست و حالا اگر به انجام کارهای خوب و خیر مشغول باشیم قطعا از پخش فیلم زندگی خود دلهره نداریم و شرمنده نیستیم بنابراین دارای تقوا هستیم. اما اگر در حال فحاشی، غیبت یا گناهان دیگر باشیم به طور قطع تمایلی به دیده شدن آن به وسیله دیگران نداریم و از پخش آن شرمنده هستیم بنابراین تقوا نداریم.

 

نسخه‌ای برای افزایش تقوا
ادامه مفاهیم این جلسه در هفته آینده بیان خواهد شد. سلسله جلسات صبر زیبا هر هفته در محل سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای حجاب برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->