اعلام شرایط خروج از کشور مشمولان متولد ۱۳۸۶ برای اربعین ۱۴۰۴ ارتباط دوسویه مدیران شهرستان‌ها با اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی بر رونق گردشگری تأثیرگذار است مروری بر کلاهبرداری رایج فروش بلیت جعلی | سفر ناتمام، روایتی از یک اعتماد نابجا! تشکیل کمیته‌های مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان و فرهنگیان آسیب‌دیده آغاز فرایند اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی بهره‌گیری از اوقات فراغت دانش‌آموزان در زیباسازی فضاهای آموزشی فراخوان دانشگاه شهید بهشتی برای ارسال یادداشت اساتید در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش دما تا فردا رئیس سازمان مدارس غیردولتی: محاسبه ۳۰ روز بیمه برای معلمان اجباری است اسامی فرآورده‌های غذایی غیرمجاز اعلام شد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) لیست دانشگاه‌های خارجی مورد اعتماد وزارت علوم در سال ۲۰۲۶ نوجوان مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار نیازمند عضو زندگی بخشید (۱۷ تیر ۱۴۰۴) آیا کاهش اشتهای کودکان در تابستان طبیعی است؟ توزیع کارت جدید بانکی برای بازنشستگان فراجا (۱۷ تیر ۱۴۰۴) حضور استان کرمان در فهرست رقابت بهترین مرکز گردشگری جهان در سال ۲۰۲۵ تورهای غیرمجاز، عامل افزایش نرخ بیکاری راهنمایان گردشگری زمان آغاز هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اعلام شد بهترین خوراکی‌ها برای پاکسازی گرد و غبار از ریه خبر جدید از پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی (۱۷ تیرماه ۱۴۰۴) مجوز داروخانه‌های متخلف در جنگ ۱۲روزه، لغو شود جریمه ۲۲ میلیارد ریالی برای دارنده ۲۰۸ دستگاه ماینر قاچاق در مشهد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) آخرین جزئیات درمورد نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ | نحوه دریافت کارت ورود به جلسه و مراحل رفع نقص (۱۷ تیر ۱۴۰۴) تولد ۷۰ نوزاد گاندو برای اولین بار در ایران لزوم واکسیناسیون حیوانات خانگی | اجتناب از مصرف فرآورده‌های دامی غیرپاستوریزه نتایج کنکور دانشگاه‌های افسری ارتش اعلام شد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۷ تیر ۱۴۰۴) | گذر موج بارشی از کشور در ۲ روز آینده هشدار وزارت بهداشت درباره خطر آلودگی سبزیجات به مدفوع سگ و گربه کارت ورود به جلسه کنکور ۲۲ تیرماه منتشر می‌شود
سرخط خبرها

سازمان هواپیمایی: گزارش سانحه هواپیمایی اوکراینی فعلا منتشر نخواهد شد

  • کد خبر: ۵۵۱۰۲
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
سازمان هواپیمایی: گزارش سانحه هواپیمایی اوکراینی فعلا منتشر نخواهد شد
سازمان هواپیمایی کشور طی بیانیه‌ای در سالگرد سانحه هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که پیش نویس گزارش نهایی در تاریخ ۹ دیماه ۱۳۹۹ برای طرف‌های مشارکت کننده ارسال شده و حداکثر تا ۶۰ روز بعد از آن تاریخ، نظرات طرف‌ها ارائه خواهد شد و پس از آن گزارش نهایی با اهداف ایمنی به شکل عمومی منتشر خواهد شد.
با توجه به اینکه در سالگرد سانحه هوایی PS۷۵۲ قرار داریم و گزارش نهایی بررسی سانحه برای عموم منتشر نشده است، این بیانیه در اجرای بند ۶-۶ ضمیمه ۱۳ کنوانسیون جهانی هواپیمایی کشوری صادر می‌شود  و در آن گزارشی مختصر از روند پیشرفت تحقیقات ارائه می‌گردد.

گروه بررسی سانحه یاد جانباختگان این سانحه را گرامی داشته واحترام خود را به احساسات و عواطف خانواده آن‌ها اعلام می‌دارد.

شکل گیری بررسی سانحه

به دنبال سانحه مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ هواپیمای ۸۰۰-B۷۳۷ به علامت ثبت PSR-UR شرکت هواپیمایی اکراین اینترنشنال در نزدیکی تهران، با ابلاغ  وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مسئول بررسی سانحه انتخاب و پیرو آن گروه بررسی سانحه شکل گرفت.

این بررسی در اجرای آئین نامه بررسی سوانح و حوادث غیر نظامی مصوب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران  صورت پذیرفته است. بررسی این سانحه در انطباق با مفاد ضمیمه ۱۳ قرار دارد. در بررسی این سانحه، استاندارد‌ها و توصیه‌های ارائه شده در ضمیمه ۱۳ به کار برده شده اند.

گزارش‌های منتشر شده قبلی پس از وقوع سانحه

 در تاریخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ گزارش مقدماتی اولیه که حاوی اطالعات مقدماتی مربوط به سانحه بود منتشر گردید. در تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۸ با به دست آمدن و بررسی برخی اطالعات تکمیلی مانند مکالمات رادیویی ضبط شده و داده‌های راداری، گزارش مقدماتی دوم منتشر شد. گروه بررسی سانحه در تیرماه ۱۳۹۹ گزارشی از پیشرفت تحقیقات منتشر کرد که در آن جزئیات رویداد‌ها که حاوی اطلاعات مرتبط با شلیک سامانه پدافندی نیز درج شده بود.

پس از بازخوانی جعبه‌های  سیاه هواپیما و با توجه به انتظار خانواده جان باختگان جهت آگاهی از محتوای به دست آمده در بازخوانی، در شهریور ماه ۱۳۹۹ گزارش بازخوانی جعبه‌های سیاه نیز منتشر شده است.

سایر تحقیقات

بر اساس اصل ۱۷۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،  برای رسیدگی به جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی یا انتظامی اعضاء نیرو‌های مسلح، محاکم نظامی مطابق قانون تشکیل میگردد.

پس از اعلام ستاد  کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسالمی ایران مبنی بر شلیک سامانه پدافندی به سمت پرواز PS۷۵۲ در اثر خطای انسانی، رئیس قوه قضائیهبه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ماموریت داد تا رسیدگی قضایی به این سانحه را انجام دهد.

این رسیدگی در چهارچوب قانون دادرسی نیرو‌های مسلح جمهوری اسالمی ایران مصوب ۲۲/۲/۱۳۶۴ مجلس شورای اسالمی و مقررات مربوطه صورت میپذیرد و بررسی علل خطا‌ها و تخلفات نظامی رخ داده که منجر به این سانحه شده است در صالحیت تحقیقات یاد شده است.

هماهنگی بین مسئول بررسی سانحه و مقامات قضایی، مطابق استاندارد‌های بند ۵-۳ ضمیمه ۱۳ انجام پذیرفته است

تاریخچه سانحه

پرواز شماره ۷۵۲ از تهران به کیف شرکت هواپیمایی اکراین اینترنشنال در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه    روز ۱۸ دیماه ۱۳۹۹ از باند فرودگاه امام خمینی  تهران پرواز کرد. در شرایطی که هواپیما در شرایطی عادی در حال طی مسیر پیش بینی  شده بود، توسط یکی از سامانه‌های دفاع هوایی اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی میشود و دو موشک در زمان‌های ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۳۹ ثانیه و ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه و ۹ ثانیه به سمت آن شلیک میشود.

موشک اول در زمان ۶.۱۴.۵۵ در مجاورتهواپیما منفجر شده و باعث آسیب به هواپیما میشود. گروه پروازی تلاش خود را برای کنترل شرایط و ادامه پرواز هواپیما آغاز میکنند، لیکن در نهایت هواپیما در حدود ساعت ۶.۱۸  در شرایطی که پس از یک گردش به راست در مسیری به سمت فرودگاه قرار داشت با زمین برخورد کرده و منفجر میشود. تمامی سرنشینان هواپیما شامل ۹ نفر گروه پروازی و ۱۶۷ نفر مسافر جان خود را از دست میدهند.

نتیجه تحقیقات

پس از پایان مرحله جمع آوری اطلاعات که با همراهی کشور‌ها و طرف‌های مشارکت کننده صورت پذیرفت، گروه بررسی سانحه نسبت به تحلیل آن‌ها اقدام نمود. بر مبنای تحلیل انجام شده علت وقوع سانحه و سایر عوامل موثر در آن شناسایی شد و اقداماتی برای پیشگیری از رخداد مجدد رویداد‌های مشابه پیشنهاد گردید. نتیجه تحقیقات محدود به سوالاتی  درباره چگونگی پرتاب موشک نبوده و بخش مهمی از بررسی‌ها به این پرسش اختصاص دارد که فرایند‌های صدور مجوز پرواز برای این هواپیما در شرایطی که منجر به شلیک موشک به سمت آن شد، توسط بخش‌های اداره کننده فضای پروازی، شرکت هواپیمایی و کشور ناظر بر آن چه بوده است. موضوع چگونگی ارزیابی ریسک ادامه پرواز و وجود اطلاعات  برای انجام این ارزیابی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

 انتشار نتایج

با توجه به اینکه بخش مهمی از این تحقیقات با مشارکت سایر کشور‌ها و از طریق دریافت اطلاعات، مشاوره تخصصی و مساعدت فنی صورت پذیرفته است، الزم است قبل از انتشار نهایی گزارش، محتوای آن توسط سایر طرف‌ها نیز مرور شود تا نظرات آن‌ها درباره بخش‌های مرتبط دریافت شود و بر آن اساس، گزارش نهایی منتشر شود.

پیش نویس گزارش نهایی در تاریخ ۹ دیماه ۱۳۹۹ برای طرف‌های مشارکت کننده ارسال شده و حداکثر تا ۶۰ روز بعد از آن تاریخ، نظرات طرف‌ها ارائه خواهد شد و پس از آن گزارش نهایی با اهداف ایمنی به شکل عمومی منتشر خواهد شد.

این بررسی یک تحقیقات ایمنی هوانوردی است. اصلی‌ترین  ابزار ارتقاء ایمنی، اشتراک اطلاعات است. در جریان این فعالیت تخصصی، بازنگری در تحلیل‌ها و نتایج در اثر شناسایی موارد جدید و یا اصلاح و بهبود تحلیل‌ها محتمل است، در نتیجه، انتشار عمومی این اطلاعات تا قبل از نهایی شدن آن‌ها ممکن است باعث سردرگمی مخاطبانی که در جریان امور قرار ندارند شودو از همین رو، تا زمان نهایی شدن، گزارش تحقیقات به صورت عمومی منتشر نخواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->