فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد/ هواپیما در آسمان آتش گرفت

  • کد خبر: ۱۴۱۲۹
  • ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد/ هواپیما در آسمان آتش گرفت
گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ منتشر شد
گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که صبح امروز حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) دچار سانحه شده و سقوط کرد، منتشر شد و بر اساس این گزارش نقص فنی موجب آتش‌سوزی، قطع ارتباطات مخابراتی و نهایتا سقوط هواپیما شده است.

صبح امروز چهارشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در شاهد شهر تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پروازی آن در این حادثه ناگوار جان باختند. در این راستا دقایقی پیش گزارش اولیه سانحه هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که صبح امروز حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) دچار سانحه شده و سقوط کرد، منتشر شد؛ که در آن آمده است:

در پی وقوع سانحه مورخه ۱۸/۱۰/ ۹۸ هواپیمای ۸۰۰-B ۷۳۷ به علامت ثبت UR- PSR بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران، پس از هماهنگی‌های بعمل آمده و حضور در محل سانحه، بررسی‌های اولیه بشرح ذیل ایفاد می‌گردد:

الف) آخرین اطلاعات و یافته‌های جمع آوری شده:
۱- پرواز برنامه‌ای شماره ۷۵۲ (۷۵۲ AUI) ساعت ۰۵:۱۵ به وقت محلی در مسیر تهران- کی‌یف از نوع هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR حدود ساعت ۰۵: ۰۶ دقیقه از محل پارک خود شروع به حرکت کرده و در ساعت ۶:۱۲ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸/۱۰/ ۱۳۹۸ از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز در آمد.
۲- پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد شده و مجاز به اوج گیری تا ارتفاع ۲۶ هزار پا گردیده است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۰۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

تابعیت مسافران هواپیمای اوکراینی
٣- هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند.
۴- ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر دارای گذرنامه کانادایی، ۴ نفر دارای گذرنامه سوئدی و ۲ نفر دارای گذرنامه اکراینی بوده اند. هر ۹ نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده اند.
توضیح: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش‌ها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامه‌ای است که با آن از مرز هوائی جمهوری اسلامی ایران خارج شده اند.

هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول مخابره نشد
۵- هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است.

هواپیما در آسمان آتش گرفت
۶- مطابق گزارش‌های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده است) آتش سوزی در هواپیما مشاهده و بر دامنه آن افزوده شده و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد.
۷- مسیر برخورد هواپیما نشان‌دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده و پس از بروز یک مشکل فنی به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.

آنتن فرستنده ماهواره‌ای از هواپیما جدا شد
۸- مستندات سایت سانحه نشان می‌دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخورد‌های دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی گردیده و در طول خط سیر پخش شده است.
۹- یکی از فرستنده‌های اضطراری هواپیما (ELT) فعال شده، لیکن آنتن فرستنده ماهوار‌های آن در جریان سانحه از دستگاه آن جدا شده است.

حافظه جعبه‌های سیاه در دسترس است
۱۰- جعبه‌های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی قرار گرفته است. هردو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده اند. بخش حافظه اصلی هر دو دستگاه موجود بوده و لیکن آسیب فیزیکی بر روی قطعات اصلی قابل مشاهده است.
۱۱- گروه تخصصی مربوطه، پس از نمونه گیری و آزمایش محل، احتمال برخورد پرتو‌های آسیب زننده شامل پرتو‌های لیزری و الکترومغناطیس (رادیو اکتیو) را منتفی اعلام کرده اند.

ب) اهم اقدامات انجام شده برای بررسی سانحه:
- جمع آوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیرو‌های امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بوده اند.
- اطلاع رسانی عمومی در خصوص سانحه صورت پذیرفته است.

حضور تیم مسایل مرتبط با مواد منفجره در تیم بررسی سانحه
- مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه‌های ۱۱ گانه بررسی سانحه تشکیل شده و با توجه به ضرورت بررسی دلیل آتش سوزی مشاهده شده، یک گروه خاص برای بررسی مسائل مرتبط با مواد منفجره و پرتوزا به کار گروه‌های ۱۱ گانه اضافه شد.
- اجساد و بقایای پیکر سرنشینان مشخص و جمع آوری شده و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.
- دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه‌های سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول بررسی سانحه گردیدند.
- مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت گردیده و قطعات باقیمانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن در یک آشیانه منتقل گردید.

درخواست اوکراین برای حضور در فرایند بررسی سانحه
- اطلاع اولیه برای کشور‌های اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره بردار هواپیما، ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشور‌های متقاضی که اتباع آن‌ها در این هواپیما بودند صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرآیند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرآیند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهره‌بردار بوده، اقدام نموده است که به زودی به کشور وارد می‌شوند.
تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، مطابق با استاندارد‌های ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو از تمامی کشور‌هایی که مطابق این سند ذینفع شناخته می‌شوند دعوت نموده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرآیند بررسی سانحه اقدام نمایند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهره بردار هواپیما در حین اعزام به کشور ایران جهت انجام وظایف خود هستند.
با جمع آوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافته‌های بررسی سانحه به طریق رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->