روایت تصویری تاریخ قاجار در نشریه تخصصی «عکاس‌باشی» «دراماتورژ» اثر نویسنده مشهدی، برترین نمایش‌نامه جشنواره تئاتر سمنان شد درگذشت «اندی پیلی» آهنگساز باب اسفنجی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) برگزیدگانش را معرفی کرد «آهنگ سرگذشت» دوباره منتشر شد | کتابی درباره «فهیمه اکبر» بانوی خدمتگزار فرهنگ رقابت ۲۸۵ فیلم در اسکار ۲۰۲۵ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد
سرخط خبرها

نگاهی به نمایشگاه نقاشی «آناهید» که تا جمعه در مشهد برپاست

  • کد خبر: ۵۵۸۴۵
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
نگاهی به نمایشگاه نقاشی «آناهید» که تا جمعه در مشهد برپاست
نگارخانه‌ آسماندر بولوار وکیل‌آباد، حدفاصل هتل پارس و خیابان سرو، نبش وکیل‌آباد ۳۸ واقع شده و همین دو شب پیش‌تر افتتاحیه «نمایشگاه نقاشی آناهید»، اولین نمایشگاه انفرادی «فرنگیس مسیبی» را به خود دیده است. هنرمند جوان مشهدی که دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنر شهر نیشابور است.
امیرمنصوررحیمیان | شهرآرانیوز - به نظرم نگارخانه‌ها جای مطبوعی برای گذراندن زمان هستند. حتی از کافه‌ها هم بهتراند. در زمستان‌ها گرم و ساکت‌اند و در تابستان‌ها خنک و مطبوع. ضمن اینکه آدم در این‌طور جا‌ها لازم نیست خودش را سرگرم کند. در کافه‌ها، آدم باید ضمن اینکه هزینه‌ای بپردازد، سرگرمی خودش را هم همراه ببرد. حالا آن سرگرمی می‌خواهد کتاب باشد یا تلفن همراهش یا حتی یک دوست. در حالی که در نگارخانه‌ها چند نفر با علاقه و حسن نیت، زحمت این را کشیده‌اند تا آدم به بهترین و فاخرترین وجه ممکن، رایگان از اوقاتش استفاده کند.
 
نگارخانه‌هایی که بعد از مدت‌ها نمایشگاه اینترنتی و مجازی برگزار کردن، حالا می‌توانند با رعایت دو سه نکته نه چندان مشکل، نمایشگاه واقعی برگزار کنند. ضرری که کرونا، به آدم‌ها و معیشت و کار و بارشان زد، چند برابر خفیف‌تر از ضربه به نگاه و دید هنری‌شان بود. ولی باز هم همین که نگارخانه‌ها شروع به فعالیت دوباره کردند، جای امیدواری است تا هنر‌های تجسمی جایگاه ازدست‌رفته‌اش را روی در و دیوار خانه‌ها و در چشم و فکر مردم پیدا کند. این هم ممکن نیست به‌جز با نمایش آثار هنرمندان جوان، خلاق و خوش‌فکر. کاری که «نگارخانه آسمان» انجام داده است.
 
صدای امواج دریا در آسمان
 
نگارخانه‌ای که در بولوار وکیل‌آباد، حدفاصل هتل پارس و خیابان سرو، نبش وکیل‌آباد ۳۸ واقع شده و همین دو شب پیش‌تر افتتاحیه «نمایشگاه نقاشی آناهید»، اولین نمایشگاه انفرادی «فرنگیس مسیبی» را به خود دیده است. هنرمند جوان مشهدی که دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنر شهر نیشابور است. او که تجربه شرکت در چند نمایشگاه گروهی نقاشی و اجرای چیدمان تعاملی را در کارنامه هنری خودش دارد، این‌بار کمی جرئت بیشتری به خرج داده و اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را برگزار کرده است. مسیبی همان اول تکلیف مخاطبش را روشن می‌کند. آن‌ها را متوجه می‌کند که به نمایشگاهی آمده‌اند که به همه‌چیزش فکر شده است.
 
حتی به ماهیتش و اسم‌گذاری‌اش. فلسفه اینکه چرا اسم آناهید را انتخاب کرده است در تابلویی بدو ورود توضیح داده است. از اوستا و افسانه‌های ایرانی مدرک آورده و آخرش به زبان امروزی گفته است با من بیایید تا در رود‌ها و دریا‌ها شنا کنیم و بالأخره خود نمایشگاه؛ همیشه در نوشتن این‌طور نقد‌ها دچار وسواس می‌شوم. پس قضیه را تقسیم می‌کنم به نوشتن از نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه. درباره نقاط ضعف آن باید بگویم اول اینکه تابلو‌های کوچک‌تر دارای مفاهیم عمیق‌تری بودند و جای کار بیشتری داشتند. ولی مسیبی انگار در این تابلو‌ها حوصله نداشته و کار‌ها را فقط کشیده است تا به نمایشگاه برساند.
 
صدای امواج دریا در آسمان
 
در عوض وقت و حوصله و رنگ را گذاشته تا تصویر‌های زیر دریا را به صورت سوررئال، روی بوم پیاده کند. ترکیب گواش، اکرلیک و آبرنگ روی مقوا، ترکیب ناجوری است و مقوا زیر فشار آب چروک می‌شود؛ که البته راه‌هایی برای کمتر شدن این آسیب وجود دارد که هنرمند به سراغشان نرفته است. اولین چیزی که به ذهن می‌رسد تناقض در ادراکِ بارِ معانیِ تصاویر و نشانه‌هاست. یعنی هنرمند هرچیز را به مقدار خودش قدر نگذاشته است. دوم هم ضعف در نشان دادن حالت‌های دست و جانمایی آن‌ها در آثار. در تابلو‌هایی که دست‌ها در کادر قرار دارند به شکلی ناشیانه رفتار شده است و دست‌ها منفک از کلیت اثر هستند و به کار نمی‌چسبند.
 
درباره نقطه قوت این نمایشگاه نیز باید بگویم، مسیبی در این نمایشگاه توانایی و خلاقیتش را به رخ همه می‌کشد. توانایی‌اش در کمپوزیسیون و ترکیب‌بندی‌های مناسب و چشم‌نواز در کنار خلاقیت در استفاده از متریال و تکنیک‌های جدید و نوآورانه و بدیع از او هنرمندی می‌سازد که شاید بعد‌ها بیشتر به چشم آید. استفاده دقیق از رنگ در کنار ترکیب‌بندی‌های خوب و کم‌نقص، تابلو‌های چشم‌نوازی را درست کرده که هرکس ذره‌ای ذوق داشته باشد، به وجد می‌آید. انگشت اشاره این آثار به سمت هسته وجودی و شالوده تمام موجودات زنده است. انگشت اشاره‌ای که به بهترین شکل به سمت دریاست.
 
 
صدای امواج دریا در آسمان
 
 
صدای امواج دریا در آسمان
 
 
نگاهی به نمایشگاه نقاشی «آناهید» که تا جمعه در مشهد برپاست
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->