دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

احتمال آغاز پیک جدید کرونا در مشهد درصورت افزایش سفرها

  • کد خبر: ۵۶۰۷۶
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
احتمال آغاز پیک جدید کرونا در مشهد درصورت افزایش سفرها
رئـیـس دانـشـگـاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر احتمال آغاز پیک جدید بیماری در مشهد درصورت افزایش سفرها، به ویژه به شمال کشور گفت: تجربه یک سال اخیر نشان می‌دهد که پیک‌های بیماری وقتی از نقطه‌ای شروع می‌شود با تأخیر ۲ تا ۳ هفته‌ای به سایرنقاط کشور خواهد رسید.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ رئـیـس دانـشـگـاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر احتمال آغاز پیک جدید بیماری در مشهد درصورت افزایش سفرها، به ویژه به شمال کشور گفت: تجربه یک سال اخیر نشان می‌دهد که پیک‌های بیماری وقتی از نقطه‌ای شروع می‌شود با تأخیر ۲ تا ۳ هفته‌ای به سایرنقاط کشور خواهد رسید. اگر در مشهد هم راهی را که مازندران رفته است برویم و اشتباه تجمع جمعیت را تکرار کنیم و مردم به مسافرت بروند، در ۲ هفته آینده شاهد رشد آمار مبتلایان در مشهد خواهیم بود.

محمدحسین بحرینی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه سفر تفریحی رفتن در شرایط فعلی حرام است، به کاهش چشمگیر آمار بیماران کرونایی در مشهد طی ۲ ماه اخیر و پس از آغاز محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: در ماه‌های پیک سوم این بیماری میانگین بستری شده‌های جدید مشهد ۲۶۵ نفر بود که امروز به ۷۵ نفر رسیده است. بستری کل مرز ۱۲۰۰ نفر را رد کرده بود، اما اکنون تنها ۳۴۲ نفر بستری کرونایی داریم.
وی گفت: روند کاهشی کرونا در شهر مشهد و خراسان رضوی با سرعت پایین ادامه دارد، اما تنها نگرانی ما ساده انگاری مردم و مسئولان است که باعث می‌شود ظرف ۴۸ ساعت روند این بیماری دوباره صعودی و پیک جدیدی آغاز شود.

وی در ادامه وضعیت مطلوب برای کنترل کرونا را تعطیلی یک ماهه و کامل کشور و شهر دانست و تصریح کرد: زندگی مردم و معیشت آن‌ها یک واقعیت است و ما بیشتر از حد مشخصی نمی‌توانیم دراین باره اصرار کنیم و مجبوریم که میان این ۲ تعادل ایجاد کنیم. درواقع شرایط مطلوب برای کنترل این بیماری تعطیلی یک ماهه کل کشور و همه صنوف است که در ایران امکان پذیر نیست و نمی‌توانیم مایحتاج مردم را در منزل به دستشان برسانیم.
بحرینی ادامه داد: ۳ پیک مختلف کرونا را تجربه کردیم و اگر برای بار چهارم این اتفاق بیفتد و موج جدیدی شروع شود، ظلم است.


مخالفت با بازگشایی مدارس

چند روز قبل سعید نمکی، وزیر بهداشت، مخالفت خود را با بازگشایی مدارس اعلام کرده بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه کودکان ناقلان بدون علامت هستند که می‌توانند جمعیت زیادی، به ویژه سالمندان را مبتلا کنند، گفت: دستورالعمل‌هایی از سوی وزارت آموزش وپرورش به مدارس ابلاغ شده است تا جلوی شیوع بیماری گرفته شود، اما در عمل رعایت این شیوه نامه‌ها بسیار دشوار است.


۲۵ شهرستان استان در آستانه وضعیت سفید کرونایی

استاندار خراسان‌رضوی نیز در این‌جلسه اعلام کرد: خراسان‌رضوی از لحاظ روند کاهشی ابتلای به کرونا هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی قرار دارد و ۲۵ شهرستان این‌استان با وضعیت آبی در آستانه قرار گرفتن در وضعیت سفید کرونایی قرار دارند.
محمدصادق معتمدیان اضافه کرد: هم‌اکنون خراسان‌رضوی از لحاظ بروز بیماری کووید ۱۹ در بین استان‌های کشور در رتبه بیست‌وچهارم است و شرایط خوبی دارد.


فوتی‌ها، همچنان تک رقمی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه روند مرگ ومیر‌ها در استان و مشهد کماکان تک رقمی است، گفت: میانگین فوتی‌های هفته گذشته یک رقمی بوده است و حتی روز بدون فوتی و صفر هم داشته ایم. در کل میزان فوتی‌ها در استان در مقایسه با روز‌های پیک بیماری ۱۳ درصد و در مشهد ۱۲ درصد کم شده است.
مهدی قلیان همچنین بیان کرد: درباره راهپیمایی روز ۲۲ بهمن هنوز دستورالعملی از سوی تهران ابلاغ نشده است و شاید در کلان شهر‌ها هم مثل تهران رژه موتوری و خودرویی داشته باشیم.


مازندرانِ قرمز و تهدید خراسانِ آبی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ادامه دار بودن روند کاهشی شیوع کرونا در مشهد و استان خبر داد و با بیان اینکه قرمز شدن استان مازندران دامن خراسان را هم خواهد گرفت، گفت: روند سرپایی همچنان نزولی است و علامتی از افزایش وجود ندارد. اوج گرفتن کرونا تابع رفتار مردم است. هریک نفر مبتلا و ناقل اگر در اجتماع حضور پیدا کند، می‌تواند ۴۲۰ نفر را مبتلا کند. این روند افزایشی که در برخی از استان‌ها مثل مازندران آغاز شده است، امکان دارد با تأخیر دامن ما را هم بگیرد.


اصناف دیگر توان تعطیلی ندارند

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه اصناف دیگر ظرفیتی برای تعطیلی وجود ندارد، گفت: در طول یک سال گذشته اولین جایی که برای قطع زنجیره کرونا مخاطب قرار می‌گرفت و مشمول تعطیلی می‌شد، اصناف مختلف بودند و بعضی از صنوف مثل تالار‌های پذیرایی در این یک سال به صورت صددرصدی تعطیل بودند و دچار ضرر و زیان‌های جدی شدند. طبق آخرین آمارها، بیش از ۹۰ درصد از صنوف گروه ۲، ۳ و ۴ صنفشان را تعطیل کرده اند.

محمود بنانژاد افزود: در پیک دوم کرونا بیش از ۷۰۲ گشت انجام شد که ثمره آن ۲۷ تذکر شفاهی، ۲۰۵۶ اخطار و ۱۵۵۸ پلمب مغازه بوده است و اکنون هم روزانه ۱۶ گشت روزانه در شهر برای بررسی نحوه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی داریم. وی گفت: درحالی که تالار‌ها در یک سال گذشته از نظر اقتصادی به شدت آسیب دیده اند و مشکلات زیادی بر سر آن‌ها آوار شده و هیچ کمک شایسته‌ای از طرف دولت به آن‌ها اعطا نشده است، بازگشایی تالار‌ها تیغ دولبه است و می‌تواند آغازکننده پیک جدید کرونا باشد و قطعا با ظهور پیک جدید آن‌ها دوباره باید فعالیتشان را تعطیل کنند.


تسهیلاتی که به کار هیچ صنفی نمی‌آید

رئیس اتاق اصناف مشهد با انتقاد از تسهیلاتی که دولت برای اصناف در نظر گرفته است، تصریح کرد: اتاق اصناف کشور یک بسته کامل حمایتی تهیه کرد و به دولت ارائه داد که از مجموع این بسته، فقط اعطای مهلت به پرداخت تکالیف قانونی تصویب شد. مصوبه دولت اعطای وام با سود ۱۲ درصد به برخی از صنوف خاص است. صاحب صنفی که در طول یک سال گذشته درآمدی نداشته است، نمی‌تواند قسط این وام را پرداخت کند.

بنانژاد با اشاره به پویش موفقیت آمیز بخشش اجاره‌ها در مشهد گفت: مجتمع‌های تجاری وابسته به سازمان‌های خاص همکاری خوبی با مستأجران داشتند و در این پویش چیزی نزدیک به ۹ میلیارد تومان بخشودگی اجاره بها و شارژ ثبت شد. البته این همکاری موفقیت آمیز توسط خرده مالک‌ها اتفاق نیفتاد.


سهمیه آرد نانوایی‌های متخلف کم می‌شود

رئیس اتاق اصناف مشهد همچنین از نظارت گسترده بر نانوایی‌ها به دلیل شکایت‌های متعدد بهداشتی از سوی مردم در روز‌های آینده خبر داد و بیان کرد: بیشترین شکایت‌های بهداشتی که به دست ما می‌رسد از نانوایی هاست و به همین دلیل و با همکاری اتحادیه نانوایی‌ها قرار است نظارت بهداشتی بیشتری بر کار آن‌ها داشته باشیم و در جریان این نظارت، هرواحدی مسائل بهداشتی را رعایت نکند، به جای تعطیلی از سهمیه آردش کسر خواهد شد.

طبق اعلام علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با توجه به شرایط موجود و از آنجا که رعایت شیوه‌نامه‌ها توسط مردم کم شده است، چاره‌ای جز اعمال دوباره محدودیت‌ها در برخی موارد وجود ندارد.
مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا، هم گفته که از ۱۲ پرونده مرتبط با تولید واکسن ایرانی کرونا یکی از آن‌ها به مرحله فاز اول کارآزمایی بالینی رسیده است و ۳ پرونده دیگر در حال دریافت مجوز کمیته اخلاق و ورود به مرحله مطالعات بالینی است.
در آخرین خبر منتشرشده از سوی وزارت بهداشت ۸۶ هم‌وطن دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۶۰۱۶ نفر نیز به جمع بیماران کرونایی پیوستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->