جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

نقشه ابتلای کشور به کرونا، آبی اما ناپایدار

  • کد خبر: ۵۵۲۵۰
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
نقشه ابتلای کشور به کرونا، آبی اما ناپایدار
مردم به رنگ‌ها کاری نداشته باشند، زیرا با برگزاری هرگونه تجمع، شهر از لحاظ همه‌گیری کرونا دوباره زرد یا نارنجی می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ گروه نرم‌افزار ماسک در جدیدترین به‌روزرسانی خود، از شرایط آبی مشهد در نقشه ابتلای کرونا در ایران از بیستم دی‌ماه خبر داد.

حمیدرضا رحیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن تأیید این خبر، می‌گوید: محدودیت‌های رنگ آبی و زرد همانند یکدیگر است. اگرچه بنا به گفته او رنگ آبی نشانه شرایط کم‌خطر و رنگ زرد نشانه شرایط با خطر متوسط است و به لحاظ ممنوعیت‌های اعمال‌شده، تفاوت چندانی ندارند، این نخستین‌باری است که رنگ مشهد در نقشه ابتلای کشور به آبی تغییر کرده است. از اسفند سال گذشته که خبر شیوع کرونا در کشورمان اعلام شد، وضعیت مشهد قرمز بود تا اینکه در تابستان امسال اوضاع قدری بهتر شد و به نارنجی تغییر کرد. ۱۳ دی نیز برای مشهد اعلام وضعیت زرد شد و حالا شهر ما آبی شده است.

باوجوداین مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌‍‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید می‌کند: مردم به رنگ‌ها کاری نداشته باشند؛ زیرا شهری که امروز آبی یا زرد شده است، می‌تواند به سرعت و در مدت کوتاهی با برگزاری تجمعات خانوادگی و جشن‌ها به وضعیت نارنجی و قرمز تغییر کند.

محمدجعفر صادقی می‌گوید: اگرچه با اعلام مسئولان بهداشتی، شرایط فعلی مشهد با رنگ آبی نمایش داده می‌شود، اصل این است که باید با همان مراقبت‌های پیشین به زندگی با ویروس کرونا ادامه بدهیم.
او تأکید می‌کند: این رنگ‌بندی‌ها بیشتر برای فعالیت کسبه و کنترل رفت‌وآمدهاست، نه رعایت اصول مراقبتی. خواهش همه پرسنل درمان این است که رعایت آن سه اصل مثلث و رفتار‌های سالم را در هیچ شرایطی ترک نکنید.

صادقی تصریح می‌کند: باید بپذیریم که تا مدت نامعلومی، این بیماری مزاحم زندگی ما خواهد بود و زمستان و تابستان هم برایش فرقی ندارد و دست‌کم گرفتن آن به معنی آن است که افراد زیادی در بیمارستان‌ها بستری یا به خاک سپرده خواهند شد.

او ادامه می‌دهد: شاید آن‌ها که بیش از همه از وجود بیماری کووید ۱۹ خسته و درمانده شده‌اند، گروه جوانانی باشند که دیگر تحمل زندگی با ماسک، ضدعفونی‌کردن مداوم و دوری از گروه‌های دوستانه و دورهمی‌ها را ندارند، درحالی‌که این گروه پرخطرترین افراد هستند و شاید به‌سادگی و با اعلام تغییر رنگ‌ها، قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی را کنار بگذارند و والدین سالمند و اطرافیانشان را درمعرض خطر بیماری و مرگ قرار دهند.
او می‌گوید: باید تلاش کنیم در چرخه انتقال بیماری به دیگران قرار نگیریم. از رفتار‌های خود مراقب کنیم و مانند همه مردم دنیا برای زندگی عادی کمی دیگر صبر کنیم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌‍‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مثلث استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات خانوادگی، شستن دست‌ها را مهم‌ترین اصولی می‌داند که به حذف چرخه انتقال کمک می‌کند و می‌گوید: به‌طورحتم به زندگی عادی برمی‌گردیم، ولی هیچ چشم انداز مشخصی وجود ندارد. تا همین چندوقت پیش، صحبت از کرونای انگلیسی نبود، اما شکل‌های مختلف به‌تدریج خودش را نشان می‌دهد که با افزایش سرایت یا عفونت‌زایی همراه است. به همین‌دلیل بروز ابعاد دیگر این بیماری دور از ذهن نیست.

او یادآور می‌شود: خوشبختانه از درمان ناامید نیستیم؛ زیرا واکسن ایرانی ساخته شده است و درحال تولید ملی آن هستیم، اما باید این مهم را بپذیریم که این بیماری ناشناخته بوده و ویروسی است با جهش‌ها و تغییرات زیاد و به خاطر بسپاریم که بهترین واکسن‌ها هم صددرصد ایمنی ایجاد نمی‌کنند.
 
 

درصد رعایت بخشنامه‌های بهداشتی در خراسان رضوی ۶۷ درصد است

هم‌اکنون و در پی اعلام محمد باباخانی، رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی ۶۷ درصد است.

بر اساس گفته او میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب گروه‌های نظارتی طرح شهید سلیمانی، در بین دستگاه‌های اجرایی بیش از ۷۲ درصد، و در اصناف و داروخانه‌ها ۶۴ درصد بوده است. با این وجود از ابتدای آذر بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ متخلف در زمینه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و هزار و ۲۶۰ مکان مهر و موم شده است.
 
چنین شرایطی سبب شده که در مجموع کرونا در مشهد روندی نزولی داشته باشد. بنا بر آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۱۰۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ در مدت ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۳۳ تن رسیده است. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت دیروز ۸۵ نفر دیگر در کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، ضمن اینکه ۶ هزار و ۲۵۱ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.
آبی، اما ناپایدار
آبی، اما ناپایدار
آبی، اما ناپایدار
آبی، اما ناپایدار
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->