استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن
سرخط خبرها

بمبئی‌چی، نامی ماندگار در علم‌و‌ورزش

  • کد خبر: ۵۶۰۸۹
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
بمبئی‌چی، نامی ماندگار در علم‌و‌ورزش
به بهانه بیست‌و‌چهارمین سالگرد چهره ماندگار دانشگاه و تربیت‌بدنی مشهد در این یادداشت بیشتر با حسین بمبئی چی آشنا شوید.
حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ جمعه‌ای که گذشت، بیست‌و‌چهارمین سالروز درگذشت حسین بمبئی‌چی بود؛ نامی ماندگار که در سنگر دانشگاه خدمات زیادی به ورزش مشهد کرد و به‌عنوان رئیس اداره تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی نه‌تنها به شکل‌گیری و توسعه ورزش در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایران کمک شایانی کرد، بلکه یکی از پیش‌قراولان ورزش و در شهر مشهد بود.
 
حسین بمبئی‌چی در سال ۱۳۰۱ در مشهد متولد شد و ورزش را از دبستان شروع کرد. خودش در‌این‌رابطه گفته است: در سال‌۱۳۲۲ پس از فراغت از تحصیل در مشهد و تهران، افتخار خدمت در اداره کل آموزش‌و‌پرورش خراسان درآمدم. ۱۵ سال در دبیرستان فردوسی انجام‌وظیفه می‌کردم و پس از ۱۵‌سال که با جوانان سرو‌کار داشتم، به دانشگاه مشهد انتقال یافتم. در سال‌۱۳۲۸ بنیان‌گذار ورزش مشهد بودم و ۳۵ سال مستمر در دانشگاه مشهد خدمت کردم.
 
شادروان بمبئی‌چی کسی بود که بیشتر ورزش‌ها را به دانشگاه مشهد آورد و مسابقات دانشگاهی را برگزار کرد. او سوای خدماتی که به ورزش شهر مشهد کرد، یک رکورد خاص هم داشت؛ سفر به اروپا با موتور‌سیکلت، آن‌هم در حدود ۷۰‌سال قبل! دکتر جواد راشکی‌علی‌آباد در‌این‌باره می‌گوید: آن‌چنان‌که مشهور است، برادران امیدوار) عیسی و عبدا... نخستین جهان‌گردان معاصر ایران هستند که به‌طور حرفه‌ای اقدام به سفر و گردش در جهان کرده‌اند.
 
این ۲ برادر در سال ۱۳۳۳‌خورشیدی سفر خود را به وسیله موتور‌سیکلت از تهران به مشهد و سپس به سایر نقاط جهان آغاز کردند. با‌این‌همه بررسی اسناد و مدارک، پیشتازی برادران امیدوار را به‌عنوان نخستین جهانگردانِ معاصر ایران زیر‌سؤال می‌برد. اسناد بایگانی‌شده دانشگاه فردوسی مشهد و مطالب مندرج در روزنامه فرانسوی La tribune de Geneve مورخ‌۱۶ اوت‌۱۹۵۱، نشریه فرانسوی Moto – Revue مورخ‌۱۸ اوت‌۱۹۵۱ و سایر نشریات فارسی از‌جمله روزنامه خراسان مورخ ۲۳/۷‌/‌۱۳۳۲ گواهی می‌دهند که استاد حسین بمبئی‌چی، مدرس ورزش و رئیس اداره تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد، پیش از برادران امیدوار اقدام به جهانگردی با موتورسیکلت کرده است. این استاد دانشگاه می‌افزاید: استاد بمبئی‌چی در بهار ۱۳۳۰‌با قصد سیاحت و مطالعه ورزشی، سفر خود را با موتور‌سیکلت به اروپا آغاز کرد.
 
او در مسیر رفت پس از خروج از مرز بازرگان از کشور‌های ترکیه، یونان، یوگسلاوی، ایتالیا، سوئیس، آلمان، بلژیک و فرانسه دیدن کرد و در بازگشت با عبور از سوئیس، ایتالیا، لبنان، سوریه، اردن و عراق به ایران وارد شد و یک مسافرت جهانگردی با مسافت‌۱۹۵۶۷ کلیومتری را در مدت ۱۳۸ روز به ثبت رساند؛ بنابراین این مدرس ورزشِ پیشکسوت که در مقام رئیس اداره تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد منشأ خدمات ورزشی بسیاری در دانشگاه و شهر مشهد شده است، نسبت به برادران امیدوار در زمینه جهانگردی با موتور‌سیکلت پیشتاز بوده است.
 
۲۶‌دی‌۱۳۷۵ این نام ماندگار ورزش خراسان در سن هفتادوچهارسالگی درگذشت. کسی که ورزش دانشگاهی مشهد همچنان مرهون زحمات اوست؛ آن‌چنان که دکتر کافی، رئیس فعلی دانشگاه فردوسی مشهد، گفته است: اگر هم‌اکنون نام دانشگاه فردوسی مشهد در تارک دانشگاه‌های ایران در حوزه ورزشی می‌درخشد و از نظر امکانات ورزشی سرآمد است، مرهون تلاش‌های ایشان است. قاسم زردکانلو، پیشکسوت فوتبال و ورزش دانشگاه فردوسی مشهد، نیز تعبیر جالبی از بمبئی‌چی دراد که نشان‌دهنده بزرگ‌بودن این مرد خاص است. او گفته است‌: در هر یک قرن، یک استاد بمبئی‌چی متولد می‌شود که در راه ورزش شهر و کشور خود از مال و زندگی خویش می‌گذرد و دانشگاه باید بیشتر قدر پیشکسوتان ورزش خود را بداند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->