طرح نشان‌دار کردن مالیاتی چه مزایایی دارد؟ دومین عرضه اولیه مشهدی در هفته جاری اعلام شد | چهارشنبه ۱۰ بهمن، عرضه اولیه «اخشان» عمده معطلی کالا‌ها در گمرک مربوط به تخصیص ارز از بانک مرکزی است فهرست خودرو‌های مجاز وارداتی اعلام شد + جدول ظلم شرکت‌های پیمانکاری به کارگران پیش بینی قیمت سکه و طلا (یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳) کوییک، خودرو جدید پلیس ونزوئلا شد! + تصاویر پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳) معاون وزیر نیرو در مشهد: مردم باید ارتقای کیفیت خدمات شرکت‌های حوزه صنعت آب و برق را لمس کنند پیش بینی بورس (یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳)| صعود ادامه دارد؟ افزایش ۳۰ درصدی صادرات غیرنفتی گمرک در خراسان رضوی (۶ بهمن ۱۴۰۳) هوگار، نسخه وانت پژو ۲۰۷ ایرانی، در برزیل تولید شد + عکس قیمت گوشی گلکسی اس۲۵ اولترا مشخص شد فرصت خرید یا زنگ خطر اصلاح در بازار سکه؟ (۶ بهمن ۱۴۰۳) دستمزد ۱۴۰۴ کارگران را مجلس تعیین می‌کند یا شورای عالی کار؟ سود ۲۲۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران خارجی از بورس ایران طی ۴ ماه دلار تا پایان امسال چند تومان می‌شود؟ (۶ بهمن ۱۴۰۳) آیا کالا‌های اساسی گران می‌شوند؟ (۶ بهمن ۱۴۰۳) عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: سامانه مالی بریکس به سلطه‌گری دلار پایان می‌دهد دست برتر نماد‌های شاخص‌ساز در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ بهمن ۱۴۰۳) افزایش چشمگیر قیمت خودرو‌های خارجی، امروز (۶ بهمن ۱۴۰۳) رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه مشهد ادامه یافت (۶ بهمن ۱۴۰۳) تخت‌ گاز قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی، امروز (۶ بهمن ۱۴۰۳) | افزایش ۱۷ میلیونی قیمت رانا پلاس زمان قرعه‌کشی بهمن‌ماه ۱۴۰۳ ایران‌خودرو مشخص شد انجام برنامه‌ریزی برای تأمین میوه تنظیم‌بازار مشهد در نوروز ۱۴۰۴ | عرضه میوه در ۳۲ جایگاه قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ بهمن ۱۴۰۳) | دلار ۸۳ هزار و ۵۵۰ تومان تصادف دلخراش در جاده‌های کرمان| ۸ عضو در یک خانواده جان باختند
سرخط خبرها

چالش های صنعت خودروسازی

  • کد خبر: ۵۶۱۶
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
چالش های صنعت خودروسازی
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی

اصلی‌ترین چالشی که در سال97 خودروسازی و صنایع وابسته آن را غرق در بحران کرد، سقوط آزاد تولید بود. در سال قبل خودروسازان به شکستن رکورد تولید در اوایل دهه90 امید داشتند که تولید خود را به بالای یک‌میلیون و هفتصدهزار دستگاه برسانند، اما غافل از اینکه دست تقدیر خواب‌های دیگری برای آن‌ها دیده است. خودروسازان بزرگ کشور سرمست از رشد تولید در پسابرجام، امید داشتند در سال پیش رو روند صعودی خود را سرعت بخشند؛ بااین‌حال در ادامه اتفاقاتی رخ داد که نه‌تنها رکورد شکسته نشد، بلکه رکود بیشتری را تجربه کردند. اولین مشکل خودروسازان و صنایع وابسته همانند بقیه جامعه صنعتگران، رشد نرخ ارز و در ادامه محدودیت دسترسی به ارز دولتی بود.
خودروسازان باوجود استفاده از ارز دولتی، همیشه صحبت از زیان به میان می‌آوردند و حالا مجبور به استفاده از ارز گران‌تری هستند. این موضوع به‌طور مستقیم روی هزینه تولید و قیمت تمام‌شده آن‌ها اثر گذاشت تا شوکی بزرگ به تولید وارد شود. شوکی که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد و با این نقض دومینوی خروج خودروسازان خارجی از ایران نیز به‌تدریج آغاز شد؛ ضمن آنکه شرکت‌ها و مؤسسات مالی دنیا هم ارتباط با ایران را محدود کردند. مجموعه این اتفاقات باعث اختلال تأمین قطعات از خارج کشور شد و انعکاس این ماجرا در آیینه تولید نمایان گردید؛ البته ماجرا به اینجا ختم نشد؛ زیرا مشکلات ناشی از جهش قیمت ارز و تحریم، تأمین قطعات از داخل را نیز مختل کرد؛ زیرا خودروسازان نتوانستند قطعه‌سازان را به‌موقع و به‌اندازه شارژ مالی کنند. بروز اختلال بزرگ در سیستم تأمین قطعه، تیراژ را بیشتر و بیشتر نزولی کرد. اثر مستقیم افت تولید، خود را در بازار خودرو نشان داد و قیمت‌ها را چنان بالا برد که بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی از چرخه بازار خارج شدند و در عوض دلالان و سودجویان بیش‌ازپیش وارد بازار شدند. اما دولت باید اجازه دهد قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار باشد و سعی کند تا موانع تولید برطرف شود. اگر این اتفاق بیفتد، تولید خودرو پرتیراژ یک روند عادی خواهد داشت و قیمت این خودروها کاهش می‌یابد و به یک قیمت منطقی خواهد رسید. به دلیل مشکلاتی که کشور برای واردات فناوری (با توجه به شرایط و تحریم) با آن مواجه است، باید این فناوری توسعه یابد؛ اما بالطبع با توجه به مشکل نقدینگی خودروسازان نمی‌توانند برای آن سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری باید برای توسعه فناوری‌های کلیدی از طرف دولت انجام گیرد؛ به دلیل اینکه در حالت عادی این فناوری‌ها در کشور صرف اقتصادی ندارد و توسعه آن از توان خودروسازان خارج است و دولت باید این مشکل را برطرف کند تا مالکیت فناوری داشته باشیم و در شرایط تحریمی بتوانیم تولید را با کیفیت هرچه بیشتر ادامه دهیم. موضوع دیگر، چالش خودروسازان بعد از خصوصی‌سازی است که به اعتقاد کارشناسان، صنعت خودروسازی کشور بعد از واگذاری با چالش‌های جدید روبه‌رو خواهد شد که به نظر می‌رسد دولت نیز برای آن‌ها تمهیداتی نیندیشیده است. همان‌طور که گفته می‌شود قیمت خودرو، تعیین تعرفه، حتی جابه‌جایی و تعیین مدیران عامل و میانی خودروسازان با دولت و مقامات صنعتی است و در این‌باره مقامات صنعتی تصمیم‌گیر نهایی هستند. دخالت دولت تا جایی است که خودروسازان در شرایط کنونی باوجود افت چشمگیر تولید و بیکاری کارگران در بسیاری از خطوط مجوز تعدیل نیروهای خود را ندارند. دولت سال‌هاست اندک سهامی در شرکت‌های خودروسازی دارد، اما تصمیم‌گیرنده اصلی در زنجیره خودروسازی کشور است. دولتی بودن این صنعت خودروسازان را متأثر از خود کرده است؛ به‌طوری‌که پس از واگذاری سهام بخش خصوصی چالش‌های فراوانی به‌خصوص در بخش تولید خواهد داشت؛ البته این بحث خصوصی‌سازی صنعت در بین مدیران دولت بسیار پیچیده است. در آخر باید یادآور شد که در کنار این ماجرا، باید خودروسازان بر تولید باکیفیت‌تر از قبل سعی کنند تا بتوانند بازار مصرف خودرو داخلی را در دست داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->