رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

حضور معاون وزیر ارتباطات و سازمان فضایی کشور در مشهد

  • کد خبر: ۵۷۷۸
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
حضور معاون وزیر ارتباطات و سازمان فضایی کشور در مشهد
به گفته معاون وزیر ارتباطات، پارک موضوعی آسمان رضوی و ایستگاه فضایی چناران در استان اجرایی می‌شود

زهرا اسکندریان - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که رئیس سازمان فضایی کشور هم هست، دیروز با 2پیشنهاد اقتصادی در حوزه هواوفضا به مشهد آمده بود و آن‌ها را در دیدار با استاندار خراسان‌رضوی در ساختمان خیابان بهار مطرح کرد. یکی از این پیشنهادها که طرح آن آماده و کامل و حتی هزینه آن نیز تخمین زده شده است، احداث «پارک موضوعی آسمان رضوی» بود. این طرح که در قالب 4پروژه تعریف شده است، با ارائه امکاناتی ازجمله مشاهده اجرام آسمانی، مفاهیم قرآنی آسمان‌ها، مشاهده حرم مطهر رضوی از ارتفاع، تجربه‌های فضایی با ابزارهای مختلف، تجربه بی‌وزنی و شبیه‌سازی سیارات در مساحتی حدود 15هکتار اجرا می‌شود. همچنین هزینه‌ای که برای اجرای آن مشخص شده، از یک‌میلیارد تا 53میلیارد تومان در بخش‌های مختلف یک تا 4 تخمین زده شده است. مکانی هم که برای اجرای پارک موضوعی آسمان رضوی در نظر گرفته شده، زمینی در اطراف پایانه مسافربری امام رضا(ع) است.
مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی کشور، در این جلسه درباره این پارک اظهار کرد: در تلاشیم تا این پروژه را با همکاری استانداری خراسان‌رضوی و آستان قدس رضوی به نتیجه برسانیم.
او این را هم گفت که امروزه پارک‌های گردشگری علمی بسیاری در دنیا شکل گرفته است و پارک‌های فضایی با زمینه‌های مختلف می‌تواند تأثیرات مختلفی در جامعه داشته باشد.
پیشنهاد دیگری که در این زمینه و در این جلسه مطرح شد، استفاده از خدمات و اطلاعات ماهواره‌ای برای بهبود وضعیت کشاورزی استان بود.
به گفته براری، اقتصاد کشاورزی در خراسان‌رضوی ازجمله اقتصادهای تأثیرگذار است و به همین منظور باید در حوزه کشاورزی به‌صورت بهینه‌تر عمل کرد.
معاون وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات ادامه داد: ماهواره‌ها روزانه در حال پایش هستند و اطلاعاتی که از این پایش‌ها به دست می‌آید، می‌تواند در آبیاری، تنوع محصول، سم‌پاشی، منحنی رشد گیاه و کوددهی برای کشاورزان کمک‌کننده باشد.


بهره‌برداری از ایستگاه فضایی چناران تا سال 1400
او همچنین از ایجاد ایستگاه فضایی ملی در چناران خبر داد و گفت: با بررسی‌های علمی و جلسات کارشناسی تشخیص داده شد که می‌توانیم با ایجاد ایستگاه فضایی در چناران زمان بیشتری برای مشاهده ماهواره‌ها داشته باشیم و داده‌های ماهواره را مستقیم دریافت کنیم.
به گفته براری، برنامه سازمان فضایی ایران در ایجاد ایستگاه فضایی چناران دوساله است و احتمالا تا پایان این دولت این ایستگاه فضایی به پایان برسد. گام اول این پروژه نیز تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد.
او با بیان اینکه در یک دهه گذشته اقتصاد حوزه فضایی کشور بیش از 139درصد و بیش از 6.5برابر متوسط اقتصاد دنیا رشد داشته است، گفت: به همین منظور هدف ما تبیین اقتصاد فضا برای افراد خلاق، کارآفرینان، دانشگاهیان و مدیران استان است. هدف این است که امکان‌سنجی کنیم تا این فناوری در خراسان‌رضوی نقشی مهم ایفا کند و تأثیرگذار باشد.
معاون وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه دولت، تسهیلگری برای ورود سرمایه‌گذار به بخش فضایی است و بنا داریم تا در 2حوزه توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی استان خراسان‌رضوی گام برداریم.
علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، هم که به گفته خودش پیش از این نیز در زمان استانداری کرمان با براری، رئیس سازمان فضایی کشور، دیدار و همکاری‌های مختلفی داشته است، در این جلسه بیان کرد: چنانچه داده‌های ماهواره‌ای بتواند در توسعه استان مؤثر باشد، با سازمان فضایی ایران در توسعه اقتصادی آن همکاری می‌کنیم و این اطلاعات ماهواره‌ای را به‌صورت سازمان‌دهی در اختیار نهادها و سازمان‌هایی که در راستای سیاست توسعه فعال هستند، به‌طور شفاهی قرار می‌دهیم.
او با بیان اینکه یکی از اهداف، ما جلوگیری از حاشیه‌نشینی و پیشرفت سطح شهری است، ادامه داد: برای این امر طرح جامع نجات ایجاد شده است و داده‌های ماهواره می‌تواند در این زمینه به استان کمک کند. استاندار خراسان‌رضوی این را هم گفت که اگر نقشه‌های هوایی و اطلاعات منطقه‌ای را داشته باشیم، آن‌گاه می‌توانیم بازار فروش محصولات خود را در منطقه ارزیابی کنیم.
رزم‌حسینی با بیان اینکه یکی از بحران‌های کنونی و آینده کشور مسئله آب است، ادامه داد: باید مبنای اداره خردمندانه خراسان‌رضوی اطلاعات صحیح علمی باشد تا مدیران دستگاه‌های اجرایی با این اطلاعات بتوانند این امر را به نحو شایسته‌ای اداره کنند.
استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز می‌توان از این اطلاعات استفاده کرد، گفت: دره‌های زیبایی در استان وجود دارد که نمونه‌اش را در کمتر منطقه‌ای می‌توان دید. به همین منظور ظرفیت گردشگری زیبایی در این استان وجود دارد که به علت برخی کم‌کاری‌ها به گردشگران داخلی و خارجی معرفی نشده است.

 

مشهد ظرفیت بسیار بالایی در حوزه شهر هوشمند دارد

معاون وزیر ارتباطات‌وفناوری اطلاعات همچنین در بازدید از مرکز نوآوری شهرداری مشهد با بیان اینکه شهرداری این شهر فضای فیزیکی، بسترسازی مناسب و توسعه بازار را برای استارت‌آپ‌ها فراهم کرده است، گفت: مشهد ظرفیت بسیار بالایی در حوزه شهر هوشمند دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، براری اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه کشور، رونق اقتصادی و توسعه اشتغال و کسب‌وکار است و همه دستگاه‌ها به سهم خود در این امر ورود پیدا می‌کنند که بستر را برای این مهم فراهم کنند.
وی افزود: اقتصاد شهری، اقتصاد بزرگی است که به خدمات به شهروندان گره خورده است و مشهد به دلیل حضور بیش از 30میلیون زائر، فرصت خوبی در اقتصاد شهری دارد. این موضوع مسئولیت شهرداری را دوچندان کرده است که به شهروندان و زائران خدمات باکیفیت و ارزان‌تر ارائه کند.
براری با بیان اینکه ایجاد مرکز نوآوری از سوی شهرداری مشهد و استقرار 3شتاب‌دهنده بزرگ کار بسیار شایسته‌ای است، افزود: ایجاد فضای فیزیکی، بسترسازی و توسعه بازار از سوی شهرداری مشهد در مرکز نوآوری برای استارت‌آپ‌ها فراهم شده است که کمک می‌کند آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند و کسب‌وکار و اشتغال در استان توسعه یابد.
وی با تأکید بر جایگزین شدن درآمدهای شهر هوشمند به جای درآمدهای سنتی گفت: مشهد ظرفیت بسیار بالایی در حوزه شهر هوشمند دارد.
رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری مشهد به‌سرعت به توسعه بسترسازی‌ها برای استارت‌آپ‌ها ادامه دهد و در مناطق دیگر به‌ویژه حاشیه شهر فضای اشتراکی را برای کسب‌وکارها اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه استارت‌آپ‌ها بازار است، افزود: شهرداری مشهد استارت‌آپ‌هایی را در اولویت قرار دهد که بازار آن‌ها را در دست دارد و می‌تواند پیشرو و خدمات‌گیرنده از این استارت‌آپ‌ها باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->