جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

درباره فیلم «روشن» روح‌الله حجازی | جشنواره فجر ۳۹

  • کد خبر: ۵۷۹۰۴
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
درباره فیلم «روشن» روح‌الله حجازی | جشنواره فجر ۳۹
روشن، مرد میانسال عشق بازیگری است که نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه‌چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.

شهرآرانیوز - روح‌الله حجازی، پس از ۳ سال، با فیلمی در جشنواره فجر حاضر است. فیلمی که برخلاف دیگر ساخته‌های کارگردان، از ترکیب جالبی در گروه بازیگران بهره می‌برد. البته که روشن در ادامه دغدغه‌های اجتماعی حجازی روایت شده و بازیگران فیلم، با نگاهی به فضای کمیک، در نقش‌هایی اجتماعی محک زده شده‌اند. تصویربرداری فیلم، اسفندماه سال گذشته و در نخستین روز‌های شیوع کرونا و درحالی‌که تنها تصاویر بیرونی و خیابانی آن باقی مانده بود، متوقف ماند و چند سکانس معدود شبانه باقی‌مانده در اردیبهشت‌ماه جلوی دوربین رفت.

 

درباره فیلم «روشن» روح‌الله حجازی | جشنواره فجر ۳۹

 

نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده: روح‌الله حجازی

بازیگران: رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی‌نیا، مسعود میرطاهری و محمد، ولی زادگان

داستان: روشن، مرد میانسال عشق بازیگری، نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه‌چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.


 

 

منتقدان درباره فیلم چه گفته‌اند؟

نغمه خدابخش/ سینما سینما:

روشنِ فیلمِ «روشن» تاریک است زندگی اش تاریک است شخصیتش تاریک است عملکردش تاریک است و تصمیماتش تاریک است راه و روشش تاریک است هدفش تاریک است و این تاریکی از همان سکانس اول کاملا واضح و روشن است. مریمِ قصه اما تکلیفش با خودش، فرزندش و زندگی اش کاملا روشن است. علاقه و دوست داشتنشان زندگی‌شان را نجات نمی‌دهد چون کافی نیست چون مرد زندگی منفعل است و هیچ اقدامی برای بیرون آمدن از تاریکی نمی‌کند جز در انتهای قصه که تاریک‌ترین و در عین حال ساده ترین تصمیم را می‌گیرد.


روح الله حجازی در آخرین اثر خود به دنیای درونی  شخصیت‌های قصه اش می‌پردازد. او تنهایی کاراکتر اصلی را زیر ذره‌بین می‌گذارد شخصیتی که گاه مخاطب را از عملکردش در برابر اتفاقات پیرامونش متحیر می‌کند شاید باید جای «روشن» بود تا تاریکی را حس کرد.

 

 ایلیا محمدی‌نیا/ سینما سینما:

فیلم «روشن» به کارگردانی روح الله حجازی فیلمی اجتماعی با رگه هایی کم رنگ از کمدی است که حضور رضا عطاران و سیامک انصاری ناخواسته وجه پررنگ تری به آن داده است. با این همه روشن به شدت فیلمی تلخ و گزنده ای است که حجازی تلاش کرده با فرم و زبانی که انتخاب کرده بخشی از تلخی و گزندگی محتوای فیلم را کنترل کند. حجازی اگرچه در فیلم های گذشته اش به ویژه «اتاق تاریک» تلاش کرده بود آسیب های اجتماعی و به ویژه مشکلات در مناسبات خانوادگی و عوامل خارجی بیرون از خانواده یعنی جامعه را به شکلی غیر مستقیم مورد بررسی قرار دهد در فیلم روشن با صراحت و بیانی بی پروا همان آسیب ها و معضلات اجتماعی و خانوادگی رابه تصویر کشید. فیلمساز اما آنقدر درگیر فرم می شود که فراموش می کند که فیلم نیاز به داستان و رابطه منطقی علت و معلولی دارد. خلا این باعث شده مخاطب به درک درستی از آسیب های پیش آمده به ویژه در نوع رابطه روشن و همسرش مریم نرسد در نتیجه همراهی کاملی با این دو و به ویژه کاراکتر روشن نداشته باشد.


در واقع فرم و زبان فیلم به جهت عدم معرفی کامل شخصیت ها و علل بروز مشکلات پیش آمده فی مابین شخصیت های فیلم دچار لطمه می شود.

 


 

تیزر فیلم 

 

تصاویر فیلم 

 


 

نشست خبری فیلم

 صحبت‌های رضا عطاران درباره اولین بازی علی انصاریان

 


 

صحبت‌های روح‌الله حجازی درباره انتقاد از دولت تدبیر و امید در فیلمش

 


 

تصاویر نشست خبری فیلم 

عکاس: مهدی باقری

 


 

آتلیه

 
درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->