واتساپ از ۱۲ دی ۱۴۰۳ پشتیبانی از کدام گوشی‌های اندروید و آیفون را متوقف می‌کند؟ تلگرام بالاخره به سود رسید | پاول دوروف در سال ۲۰۲۴ چقدر درآمد داشته است؟ ویدئو | تا زدن تیشرت توسط ربات انسان‌نمای تسلا چند درصد آدرس‌های اینترنتی دنیا برای کاربران ایرانی فیلتر است؟ چند درصد اینترنت کشور از فیلترشکن‌ها و VPNها می‌گذرد؟ جریمه ۱۵ میلیون دلاری «چت جی پی تی» در ایتالیا حسگر مینیاتوری برای تشخیص گاز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن ساخته شد مشهد میزبان طرح رسانه‌ای رایانو | گامی برای تربیت نسل جدید کنشگران رسانه‌ای + فیلم ماه ممکن است ۱۰۰ میلیون سال پیرتر از چیزی باشد که تصور می‌کردیم گوشی جدید ریلمی با بالارفتن و پایین‌آمدن دما تغییررنگ می‌دهد! + ویدئو بعد از گذشت دوماه از آزادسازی رجیستری آیفون، هنوز این محصول به شیوه تجاری وارد کشور نشده است! بسته‌های ویژه همراه اول به مناسبت شب یلدا ۱۴۰۳ + روش فعالسازی بسته‌های هدیه ایرانسل به مناسبت یلدای ۱۴۰۳ + روش فعالسازی بهترین و پرطرفدارترین بازی‌‌های اپ استور در سال ۲۰۲۴ + فهرست در One UI 7 می‌توان حین پخش موسیقی، فیلم‌برداری کرد چرا شب ۳۰ آذر تنها شب یلدای ۱۴۰۳ نیست؟! در بازی Elden Ring: Nightreign دشمنانی از بازی‌های قبلی «فرام سافتور» هم حضور خواهند داشت + تریلر اسنپ به صورت هوشمند بر انحراف از مسیر و طولانی‌شدن غیرعادی سفر نظارت می‌کند نظرات مدیرعامل اینستاگرام درباره هوش مصنوعی و بحران اعتماد به شبکه‌های اجتماعی اسنپ‌فود از دسترس خارج شد (۲۶ آذر ۱۴۰۳) [به‌روزرسانی: اختلال برطرف شد]
سرخط خبرها

روان شناسی به اشتراک گذاشتن محتوا | بخش نخست: انگیزه ها

  • کد خبر: ۵۸۸۵۳
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
روان شناسی به اشتراک گذاشتن محتوا | بخش نخست: انگیزه ها
ارزشمندترین شکل محتوا آن است که مخاطب به اشتراک بگذارد. مضمون این جمله را زیاد شنیده یا گفته ایم، اما به راستی چه طور می‌توان محتوایی تولید کرد که مخاطب آن را در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق پیام رسان‌ها برای دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارد؟
عماد پورشهریاری  | شهرآرانیوز - ارزشمندترین شکل محتوا آن است که مخاطب به اشتراک بگذارد. مضمون این جمله را زیاد شنیده یا گفته ایم، اما به راستی چه طور می‌توان محتوایی تولید کرد که مخاطب آن را در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق پیام رسان‌ها برای دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارد؟ اجازه بدهید سراغ روش‌ها نرویم و از کمی بالاتر نگاه کنیم.  چرا یک مخاطب باید محتوایی را با دیگران سهیم شود؟ علم روان شناسی پاسخ ساده‌ای به پرسش می‌دهد: افراد تمایل زیادی به تأیید شدن دارند. پیش از هر چیزی، این نکته را به یاد داشته باشیم که به اشتراک گذاری محتوا همان انتشار داستان است، روایتی که برند یا کسب وکار ما آگاهانه ترسیم کرده است. اگر دلایل روان شناختی و انگیزه‌های افراد برای به اشتراک گذاشتن یک محتوا را به طور کامل درک کنیم، می‌توانیم پیش از آنکه محتوایی برای برند یا کسب وکار خود در شبکه‌های اجتماعی تولید کنیم، از میزان احتمالی دست به دست شدن محتوای خود مطلع شویم.

اشتراک گذاری محتوا به قدمت عمر بشر

علاقه افراد به اشتراک گذاری محتوا مربوط به عصر شبکه‌های اجتماعی یا شکل گیری دنیای وب نیست. اشتراک گذاری محتوا به عمر بشر و دوران غارنشینی این موجود دوپا برمی گردد. انسان غارنشین اشکال و تصاویر روی سنگ‌ها حک می‌کرده است تا داستانی را با دیگران به اشتراک بگذارد. خیلی بعدتر، فناوری‌ها و ابداعات به او کمک کردند داستان‌ها در قالب‌های قابل دسترس تری به اشتراک گذاشته شوند. چاپ، رادیو، تلویزیون، سینما و در نهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ابزار‌هایی شدند برای به اشتراک گذاشتن داستان ها. البته این وظیفه به رسانه‌ها یا پلتفرم‌ها محدود نمی‌شود. وقتی یک ماجرا یا خاطره جالب را دور میز شام برای خانواده تعریف می‌کنیم، باز هم در حال به اشتراک گذاشتن محتوا هستیم.
 

یک گزارش ارزشمند از غول نیویورکی

روزنامه نیویورک تایمز در یک پژوهش گسترده که در شهر‌های نیویورک، شیکاگو و سانفرانسیسکوی آمریکا انجام شده، به روان شناسی اشتراک گذاری و انگیزه افراد برای این کار پرداخته است. همان طور که شاید بشود حدس زد، این پژوهش نشان می‌دهد افراد با انگیزه‌های مختلف محتوایی را به اشتراک می‌گذارند. اما این انگیزه‌ها به درستی چیست؟
 

۵ انگیزه اصلی برای به اشتراک گذاشتن یک محتوا وجود دارد

 

سودمند بودن محتوا

به طور معمول، محتوایی را به اشتراک می‌گذاریم که به نیازی پاسخ دهد یا سرگرم کننده باشد. در واقع، انتقال یک محتوای باارزش و سرگرم کننده به دیگران انگیزه مهمی برای انتشار آن است. ۹۴ درصد از شرکت کننده‌ها در این پژوهش اشاره کرده اند که اگر قصد داشته باشند محتوایی را به اشتراک بگذارند، سودمند بودن آن را برای گیرنده به دقت بررسی می‌کنند.
 
 

ارائه تصویر مطلوب از خود

شبکه‌های اجتماعی چشمه بی انتهای پژوهش‌های روان شناختی است. مهم‌ترین این رویکرد‌ها تغییر نگاه فرد به خود در این فضاست. بسیاری از ما ممکن است خود متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم. برای اینکه این خود را شکل دهیم محتوایی را به اشتراک می‌گذاریم که تصویری دلخواه از ما به دیگران ارائه دهد. پس یکی از انگیزه‌های به اشتراک گذاری محتوا معرفی خود به دیگران است. افراد با به اشتراک گذاشتن یک ایده یا محتوا تلاش می‌کنند تصویری دلخواه از خود به دیگران ارائه دهند و خود را آن گونه که دوست دارند معرفی کنند.
 
 

ایجاد، تقویت یا استحکام روابط

حفظ یا ایجاد ارتباط به ویژه با افرادی که کمترین ارتباط را با آن‌ها داریم از مهم‌ترین دلایلی است که یک محتوا به اشتراک گذاشته می‌شود. به احتمال، تاکنون بار‌ها پیش آمده که تنها برای یک «به یادت هستم» محتوایی را برای کسی فرستاده باشید. این محتوا قرار است فقط یک سلام کوتاه باشد یا آغازگر یک گفت وگوی طولانی.
 
 

رضایت درونی

گاهی ممکن است اطلاعاتی را با دوستی در میان بگذاریم و بعد ببینیم همین محتوا در صفحه شخصی این فرد منتشرشده و اتفاقا نظرات خوبی هم دریافت کرده است. در این صورت، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ اگر حس مفید بودن کرده اید، شما هم جزو ۶۹ درصدی هستید که در پژوهش نیویورک تایمز به حس رضایت درونی به عنوان یک انگیزه برای به اشتراک گذاری محتوا اشاره کرده اند.
 
 

مشارکت در یک اتفاق بزرگ

انگیزه دیگر برای به اشتراک گذاری محتوا اعلام حمایت از یک رویداد، اتفاق یا برند است. اگر به اخبار اجتماعی یا پویش‌های مسئولیت اجتماعی واکنش نشان می‌دهیم یا محتوایی را درباره آن به اشتراک می‌گذاریم، در واقع در حال اعلام باور‌های خود هستیم. واکنش ما به درگذشت یک ورزشکار یا هنرمند، کمک به ترند شدن یک هشتگ یا مواردی از این دست انگیزه مهمی برای به اشتراک گذاشتن یک محتواست.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->