پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

افزایش دستمزد کارگران به کاهش اشتغال ختم نشود

  • کد خبر: ۵۹۲۹۸
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
افزایش دستمزد کارگران به کاهش اشتغال ختم نشود
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان خراسان رضوی گفت: دستمزد کارگران با نگاهی ریز و کارشناسانه افزایش یابد تا به کاهش اشتغال ختم نشود.

طنین همتی| شهرآرانیوز، در بودجه۱۴۰۰، حقوق و دستمرد کارگران مانند سال‌های گذشته در آخرین لحظه تعیین می‌شود. در یک سال گذشته که کارگران و کارفرمایان شرایط سختی را ناشی از افزیش قیمت کالاهای اساسی، کرونا، افزایش قیمت مواد اولیه و سیر صعود نرخ ارز گذراندند، برای تعیین دستمزد سال۱۴۰۰ خواستار نگاهی دقیق‌تر و با در نظر گرفتن همه ابعاد تولید و بازار هستند.

 

به‌گفته ناصر چمنی، عضو کارگری شورای‌عالی کار، در مذاکرات مزدی، دولت باید نقش بی‌طرف و واسط داشته باشد نه اینکه برود سمت کارفرما و مقابل کارگران جبهه بگیرد. متأسفانه نه فقط این دولت، بلکه همه دولت‌ها در مذاکرات مزدی، نقش کارفرمایی ایفا کرده‌اند و هرگز واسطه بی‌طرف نبوده‌اند. این نوع موضع‌گیری‌ها و مقابله‌ها موجب شده است امروز یک شکاف ۷میلیون تومانی میان دستمزد کارگران و هزینه‌های زندگی وجود داشته باشد.

 

به‌گفته این فعال کاگری، امسال به‌دلیل بحران کرونا و افزایش هزینه‌های درمانی جامعه و همچنین تورم سرسام‌آور، سطح زندگی کارگران به بدترین وضعیت ممکن رسیده است. البته باید بگویم کارگران امروز زندگی نمی‌کنند و فقط برای زنده‌ماندن تلاش می‌کنند!

یزدان‌بخش، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان خراسان رضوی، هم دراین‌باره در گفت و گو با خبرنگاران شهرآرانیوز اظهار کرد: ما هم با این موضوع موافقیم که در حقوق کارگر مجموعه حداقل‌های یک زندگی و حتی نزدیک به رفاه دیده شود. ارقامی که برای افزایش دستمزد در بودجه1400 پیشنهاد شده است همه باید براساس واقعیت و تورم در نظر گرفته شود. وقتی که ریال ما در مقابل ارزهای خارجی ارزش مشخصی دارد، این باید مبنایی باشد که تأثیر آن در دستمزد همه دیده شود.


به‌گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان خراسان رضوی، دستمزد در کشور ما بخشی مهم از قیمت تمام‌شده کالاست، بنابراین مبنا باید سبد حداقل‌های زندگی و سبد معاش و نیازهای اولیه فرد باشد. دولت یا باید این سبد را با رایانه‌های در نظر گرفته‌ شده در اختیار کارگران قرار دهد که قاعدتا این کار هم خیلی خوب نیست یا باید اجازه دهد افزایش قیمت‌ها و نرخ‌ها بر مبنای درست و کارشناسی شکل بگیرد.


وی اضافه کرد: وقتی که ما در این یک سال در هزینه‌های درمان، حمل‌ونقل و رفت‌و‌آمد تغییرات عمده‌ای داشتیم و من کارفرما که شاهد افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید کالا ناشی از بی‌ثباتی نرخ ارز بودم، به‌ طبع فروش کالای صنعتی و کالای تولیدی هم باید فرق کند.
یزدان‌بخش تأکید کرد: پیشنهاد من این است که هزینه دستمزد بر مبنای یک حداقل نه به معنی کمترین و ضعیف‌ترین در نظر گرفته شود تا شاید هزینه‌هایی را که بر دوش کارگر تحمیل شده است، پوشش دهد. برای مثال دولت باید حتی هزینه‌های خردی مثل استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی که کاربرد آموزشی پیدا کرده و جزو ضروریات یک خانواده شده است را هم در تعیین دستمرد در نظر بگیرد.


به‌گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان، برای مثال اگر قرار است حقوق 30درصد افزایش یابد، در دیگر مسائل اقتصادی تأثیر می‌گذارد. در این برهه زمانی هزینه زندگی همه ما به‌علت نوسان‌های ارزهای خارجی، رقم ثابت و پیش‌بینی‌پذیر ندارد و این امر هم باید در تعیین دستمزد در نظر گرفته شود.


وی تأکید کرد: قیمت تمام‌شده محصول بعد مهم هزینه مواداولبه و دستمزد است. به‌طبع اگر اجازه نسبی افزایش قیمت کالا داده شود تا یک سودی منطقی هم برای کارفرما داشته باشد، ما مخالفتی با افزایش حقوق نداریم، اما افزایش منطقی که براساس نگاه کارشناسی به تولید و بازار باشد. ما باید تلاش کنیم که این افزایش‌ها به کاهش اشتغال ختم نشود. در نتیجه قیمت باید محتاطانه و باتوجه‌به وضع موجود تعیین شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->