پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

اطلاعیه مهم درباره سهام عدالت

  • کد خبر: ۶۵۱۸۰
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
  • ۱
اطلاعیه مهم درباره سهام عدالت
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درخصوص حاشیه سازی‌ها درباره سهام عدالت اقدام به صدور اطلاعیه‌ای کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، پیرو انتشار گزارشی در یکی از رسانه‌ها، موارد ذیل جهت شفاف سازی صحیح و جلوگیری از هر گونه حاشیه سازی مطرح می‌شود.

۱. وفق ابلاغیه مورخ ۰۹/۰۲/۱۳۹۹ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با موضوع آزادسازی سهام عدالت و سایر فرآیند‌های مرتبط با آن، کلیه اختیارات لازم در خصوص تدوین و تصویب مقررات در راستای فرآیند آزادسازی سهام عدالت و انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت به شورای عالی بورس و اوراق بهادار واگذار شده است. از سوی دیگر در ابلاغیه مذکور، فراهم نمودن زمینه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سرمایه بر عهده شورای عالی بورس و اوراق بهادار قرارگرفته است که این مهم جز از طریق تدوین و تصویب ضوابط و مقررات خاص ضمن امعان نظر به ماهیت این گونه شرکت‌ها و ترکیب سهامداران آن میسر نمی‌باشد.

در همین راستا با هدف اجرایی نمودن دستور مقام معظم رهبری، امکان مشارکت گسترده سهامداران و جلوگیری از تضییع حقوق آنان در اداره امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت در تاریخ ۰۴/۰۵/۱۳۹۹ در ۲۲ ماده به تصویب آن شورای محترم رسید. همچنین الزام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی جهت برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی برای انتخاب اعضاء هیئت مدیره و تعیین مدت سه الی شش روزه جهت اخذ رای از سهامداران به منظور تحقق اهداف بیان شده در تبصره ۵ ماده ۶ آیین‌نامه فوق‌الذکر بیان گردیده است.

از سوی دیگر همانگونه که مستحضرید مطابق موازین قانونی و مفهوم مستنبط از اصول پنجاه و هفت و یکصد و نهم قانون اساسی، ابلاغیه صدرالاشاره حکم حکومتی محسوب می‌شود، مغایرت احتمالی موجود در مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار در این راستا به دلیل تفوق و برتری ابلاغیه مذکور، دارای وجاهت حقوقی می‌باشد.

۲. به استناد تبصره هفت ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت می‌توانند برای مشارکت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شرکت‌های تعاونی، نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه و سایر اشخاص وکالت دهند. همچنین وفق تبصره ماده ۱۴ آیین‌نامه مذکور، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی می‌توانند مطابق با قوانین و مقررات بازار سرمایه، ضمن عقد قرارداد با کارگزاران تحت کنترل بانک‌های دولتی و سایر کارگزاران به اخذ مجوز نمایندگی از بورس مربوطه اقدام نمایند و امور مربوط به شناسایی اولیه و کامل مشتریان، احراز هویت و دریافت سفارش معاملات دارندگان سهام عدالت به عنوان نمایندگان شرکت‌های کارگزاری مزبور انجام دهند.

شایان ذکر است شورای عالی بورس و اوراق بهادار پیرو ابلاغیه مقام معظم رهبری در راستای فرآیند آزادسازی سهام عدالت، اقدام به تصویب آیین‌نامه مورد اشاره نموده است، لذا وجود شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در قالب نقش و پیرو سازوکار پیشین، با اهداف طرح آزادسازی مغایر می‌باشد. چراکه هدف از طرح آزادسازی سهام عدالت، کاستن از واسطه‌های موجود و برجسته نمودن مشارکت سهامداران می‌باشد.

۳. در همین حال در راستای ایجاد مکانیزم‌های نظارتی بیشتر، شورای عالی بورس و اوراق بهادار طی آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت کلیه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را مکلف نمود تا همانند سایر شرکت‌های فعال در این بازار، نسبت به پذیرش در بورس مربوطه اقدام نمایند؛ لذا در این صورت این گونه شرکت‌ها نیز همانند سایر شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، تحت نظارت عالی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته و مکانیزم‌های نظارتی مقرر در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران از طریق آن سازمان به عنوان رکن اجرایی شورای عالی بورس اعمال می‌گردد.

۴. در رابطه با عدم آگاهی سهامداران نیز شایان ذکر است یکی از اهداف استفاده از سامانه سجام و دیگر درگاه‌های بازار سرمایه، اطلاع رسانی به سهامداران است که طی این مدت به طرق مختلف و به دفعات مکرر از طریق رسانه‌های جمعی و علی الخصوص شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان نهاد مراجعه سهامداران، محقق گردیده و به وضوح نمایان است که سطح آگاهی سهامداران به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ لذا با عنایت به جمیع توضیحات معنونه، کلیه اقدامات در راستای فرآیند آزادسازی سهام عدالت و تشکیل مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، منطبق بر موازین قانونی و پیرو تحقق اهداف مدنظر، به ویژه حمایت از سهامداران و ایجاد امکان مشارکت گسترده ایشان صورت گرفته است.

۵. با توجه به این که حف نهایی قانونگذار تشکیل یک شرکت ناشر بورسی و پذیرش آن در بازار سرمایه کشور بوده است، فارنید پذیرش و سایر مراحل مربوط تابع مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.

 

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدنگارنده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
باسلام وام ۴میلیونی سهام عدالت ازحساب کم شده اما واریز نگردیده سررسید قسطش رسید چکارکنم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->