سرخط خبرها

کتاب و دنیای کودکانه

  • کد خبر: ۶۵۷۲
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کتاب و دنیای کودکانه
کتابخانه قلم ۱۱۰۰ جلد کتاب ویژه کودک دارد

نجمه موسوی‌زاده- برای دهه شصتی‌ها 8اکتبر یا روز جهانی کودک، روزی خاص محسوب می‌شد روزی که تا شب تلویزیون با پخش کارتون کودکان را سرگرم می‌کرد، اما با گذشت سال‌ها توجه به نیازهای کودکان پررنگ‌تر شد به‌گونه‌ای که دیگر فقط نگاه سرگرمی در برنامه‌ها وجود نداشت. در همین راستا نیز مراکز مختلفی در شهر شکل گرفت تا به‌طور ویژه نه‌تنها در روز کودک بلکه در تمام ایام سال برای کودکان برنامه‌های مختلفی برگزار کنند.
در منطقه8 شهرداری مشهد، فرهنگ‌سرای کودک و آینده با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی خاص مختص کودکان و همچنین کتاب‌فروشی به‌نشر با در نظر گرفتن فضایی متفاوت ویژه کودکان سعی در ارائه و تشویق آن‌ها به مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی داشته است، یکی از مجموعه‌هایی که در این منطقه دو ماهی است که به حوزه کودکان نگاهی متفاوت داشته و توانسته گام‌های خوبی در همین مدت کوتاه در این مسیر بردارد کتابخانه قلم واقع در خیابان آخوند خراسانی است. بابک گوهرزاده، مدیر روابط عمومی کتابخانه قلم، با اشاره به اینکه یکی از چالش‌ها و معضلاتی که در سال‌های اخیر خانواده‌ها به ویژه کودکان را درگیر خود کرده، فضای مجازی و دنیای الکترونیک است، اظهار کرد: همان‌طور که مطلع هستید سرانه مطالعه کشور کاهش یافته و طی تحقیقات و کار مطالعاتی که حدود یک سال توسط مجموعه انجام شد به این نتیجه رسیدیم که باید از سنین پایه کودکان را با فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی آشنا کنیم.
وی ادامه داد: کتابخانه کودک با در نظر گرفتن مباحث آموزشی بر پایه مسائل دینی و اجتماعی حدود دو ماهی است که در کتابخانه قلم با حدود هزار و 100جلد کتاب ویژه کودکان راه‌اندازی شده است که علاوه بر تشویق کودکان به مطالعه و کتاب‌خوانی کارگاه‌هایی نیز با همین محوریت برگزار می‌کند.
گوهرزاده با اشاره به اینکه فقط بحث تفریح و سرگرمی در راه‌اندازی کتابخانه‌ ویژه کودکان مدنظر نبوده است، گفت: هدف اصلی ما کاهش آسیب‌های اجتماعی با بالا بردن سطح آگاهی کودکان از سنین کم با مطالعه کتاب‌های مختلف در حوزه‌های داستانی، آموزشی، موضوعی و... بوده است در همین راستا نیز کتاب‌های ویژه‌ای خریداری شد. مدیر روابط عمومی کتابخانه قلم افزود: با توجه به اینکه محوریت ما در کار با کودک بیشتر با رکن خانواده و در حوزه تربیتی است تصمیم گرفتیم تا در کنار خرید کتاب‌های ویژه کودکان، یک‌سری برنامه‌های آموزشی و تربیتی در قالب کارگاهی نیز برگزار کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به «مادر دانا و کودک توانا» اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در زمان تشکیل این کلاس هم‌زمان که کودک آموزش می‌بیند، مادر نیز در کلاس دیگری با مباحث روان‌شناسی و تربیتی و ارتباط‌گیری بهتر با فرزند خود یا حتی کلاس‌های هنری مانند نقاشی روی پارچه شرکت می‌کند، در حقیقت هدف ما از برگزاری این‌گونه کلاس‌ها فقط بحث کتاب‌خوانی نیست و تلاش می‌کنیم بیشتر آداب اجتماعی و مهارت فردی را مد نظر قرار دهیم. گوهرزاده با اشاره به دیگر کلاس‌های ویژه کودکان کتابخانه قلم، اظهار داشت: «کلوپ کتاب کودک» یکی دیگر از کلاس‌های آموزشی ما برای کودکان است که داستان یک کتاب به صورت قصه‌گویی یا همراه با عروسک‌گردانی برای کودکان بازگو می‌شود تا با جذابیتی که این نوع از کلاس‌ها دارد کودک تشویق به ادامه مطالعه کتاب شود. مدیر روابط عمومی کتابخانه قلم ادامه داد: دوره تربیت شیوه‌های متفاوت یا تربیت سه‌گانه جذاب که مهارت، بازی و خلاقیت را در کنار هم برای کودکان به همراه دارد از دیگر کلاس‌های مجموعه است، همچنین با توجه به خلأیی که برای کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی احساس می‌کردیم کارگاه قصه‌گویی ویژه این کودکان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه جامعه هدف ما کودکان 2 تا 12سال هستند، بیان کرد: هر بخش مربی خاص خود را دارد که بیشتر آن‌ها در حوزه تربیتی و روان‌شناسی فعال بوده و برخی نیز کارشناسان کتاب‌داری هستند.
گوهرزاده تأکید کرد: با توجه به اینکه تشویق و ترویج فرهنگ مطالعه در سنین بالا کار سختی است، بهتر است این کار از کودکی نهادینه شود، از طرفی یکی از مسائلی که جلوی آسیب‌های اجتماعی را می‌گیرد افزایش مطالعه و آگاهی است و یکی از مواردی که سطح آموزشی کودک را افزایش می‌دهد کتاب‌خوانی است و همین عامل می‌تواند به عنوان یک فیلتر از بسیاری آسیب‌های اجتماعی در آینده جلوگیری کند.
کتابخانه قلم با 8هزار متر زیربنا در سال 95 با هدف ارتقای سطح مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی افتتاح شد که دارای 5سالن مطالعه شامل ویژه خواهران، ویژه برادارن، محققان (دانشجویان ارشد و دکترا) و همچنین بچه‌های کنکوری است که تمام استانداردهای بین‌المللی در آن لحاظ شده است. حدود 900هزار جلد کتاب به صورت ایبوک و 12هزار جلد کتاب فیزیکی در حوزه‌های مختلف در این مجموعه قرار دارد، همچنین بیش از هزار و 600 نفر عضو این کتابخانه هستند و شاید ویژگی بارز کتابخانه قلم خرید کتاب برحسب نیاز اعضاست به این صورت که بعد از عضویت با شرکت در نظرسنجی کتاب‌های مورد نیاز خود را برای خریداری بیان می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->