فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

پردیس تئاتر در برزخ هنر

  • کد خبر: ۶۶۰۷۱
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
پردیس تئاتر در برزخ هنر
احسان خزاعی | سردبیر شهرآرانیوز
خراسان مهد هنر است و فرهنگ و ادب؛ از دیرباز چنین بوده است و باور دارم آن‌قدر مبرهن هست این گزاره که نیازی به ذکر دلایل و نام‌بردن از چهره‌های سرشناس این وادی و شاهدآوردن آن‌ها بر این مدعا نباشد.


چنین سرزمینی، اما شوربختانه هیچ‌گاه در تاریخ، آن‌چنان که باید و شاید، در بزرگداشت اهالی فرهنگ و هنرش سربلند نبوده و اسفناک‌تر اینکه در بسیاری موارد، با رفتار‌های تلخ و گزنده، آنان را یا از این دیار تارانده و به کوچ اجباری وا داشته یا به گوشه عزلت رانده است. در این باره نیز، مثال فراوان است و ذکر آن، تنها موجب اطاله کلام می‌شود.

با چنین چهره و تاریخ درخشانی و این رفتار‌های نابخردانه مکرر، به نظر می‌رسد که دیار خردمندپرور خراسان و به‌ویژه مشهد، باید تلاشی هرچند کوچک برای جبران این ناملایمات تاریخی و ادای احترام به فرهنگ و هنر این سرزمین انجام دهد. بازآرایی مسیر منتهی به آرامگاه فردوسی بزرگ و ساخت جلوخان فردوسی، بی‌تردید گام مهمی در این مسیر بود. کاری که به غلط سال‌ها مغفول مانده بود. به باور من، اما آغاز پروژه ساخت پردیس تئاتر مشهد، به مراتب از آن مهم‌تر است؛ از آن‌رو که بازپیرایی اطراف آرامگاه فردوسی، تکریم برجسته‌ترین چهره ادبی و حماسی این دیار است و صد البته نیکو و ساخت این پردیس، فراهم آوردن امکان و بستری است برای اهالی امروز هنر در عرصه نمایش تا خلق اثر کنند و مسیر درخشان تاریخ هنر خراسان را تداوم بخشند؛ آن‌هم در روزگارانی که هنر، به هزار و یک دلیل معقول و غیرمعقول، روزگار خوشی را سپری نمی‌کند و در برزخی از نا‌امیدی و ناتوانی گرفتار آمده است.

در چنین شرایطی، این کاری به مراتب نیکوتر است. باشد که به سرانجام رسد و در مسیری درست از آن بهره‌برداری شود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->