قهرمانی آزادکاران جوان ایران در آسیا ترابی نیم فصل سرباز می‌شود؟ حضور پولادگر در اردوی تیم ملی تکواندو توافق وینگر سابق چلسی با استقلال بادامکی: گل گهر جواب ما را نمی‌دهد ورزشکاران مشمول باید به تیم‌های نظامی بروند داستان ستاره‌های فوتبال حاضر در المپیک امیر حسینی به دنبال فعالیت در حاشیه شهر مشهد روایت سفر پرماجرای زوج بسکتبالیست مشهدی به لبنان برنامه کامل بازی‌های استقلال در فصل فوتبالی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ پرسپولیس برای جذب اخبار هر کاری می‌کند برنامه کامل بازی‌های پرسپولیس در لیگ برتر ۱۴۰۳-۱۴۰۴ زمان بازی استقلال و پرسپولیس مشخص شد چه کسانی در پرونده فساد فوتبال احضار و دستگیر شدند؟ مدیرعامل پیشین باشگاه شمس آذر قزوین آزاد شد (۲ مرداد ۱۴۰۳) آقای گل لیگ برتر هم بازی مهدی قایدی| تشکیل یک زوج جذاب ایرانی در امارات سید مهدی رحمتی سرمربی هوادار شد وینگر برزیلی در راه تبریز؟ کسب مقام سوم لیگ برتر شمشیربازی کشور توسط دختران خراسانی
سرخط خبرها

پایانی برای گریم‌های مردانه دختران فوتبالی

  • کد خبر: ۶۷۰۵
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
پایانی برای گریم‌های مردانه دختران فوتبالی
امروز در ورزشگاه آزادی، روز خاص فوتبال ملی ایران با حضور پرشور زنان در تاریخ ثبت می‌شود

هفت هشت روز مدام، سایت فروش آنلاین بلیت بازی تیم ملی فوتبال را بازدید می‌کند. بارها با امید و ذوق تازه‌ای، به سراغ سایت می‌رود بلکه یک صندلی از آزادی نیز به نام او ثبت شود. با این که می‌داند نمی‌تواند پنج‌شنبه خودش را از مشهد به تهران برساند اما همین که برای نخستین بار،‌ بلیت ورود به ورزشگاه آزادی به نامش باشد، حس خوشحالی به او می‌دهد. چند نفر از دوستانش خوش‌شانس بودند و توانستند جایی بین صندلی‌های بنفش پیدا کنند و برای تماشای این بازی، راهی تهران شدند.
امروز قرار است در تونل شماره دو ورزشگاه آزادی، ولوله‌ای بر پا شود و سکوهای شماره 6، 7، 8 و 9، میزبان میهمانان ویژه‌ای باشند. نخستین بار است که این تعداد از بانوان، برای تماشای فوتبال، در ورزشگاه آزادی حاضر می‌شوند. تیم ملی ایران امروز پنج‌شنبه ساعت 17 در مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، در ورزشگاه آزادی با تیم ملی کامبوج روبرو خواهد شد.

 

از حصارکشی تا نصب دوربین
در این چند روز که تیم ملی ایران تمرین‌هایش را پیش از بازی با کامبوج دنبال می‌کرد، کارگران روی سکوها در حال کار بودند تا نرده‌های بلند فلزی و همچنین دوربین‌های مداربسته را در جایگاه بانوان نصب کنند. مورد دیگر،‌ جایگاه‌های اختصاصی ورودی به ورزشگاه است که خانم‌ها می‌توانند با نشان‌دادن کارت ملی، وارد ورزشگاه شوند. از دیگر کارهای انجام‌شده، ساخت سرویس بهداشتی بانوان است که جایگاه های ۶-۷-۸-۹ (منطقه بنفش) می‌توانند از آن استفاده کنند . در تمرینات عصر چهارشنبه تیم ملی هم حدود 40 خانم با عنوان همیار هوادار روی سکوهاحضور داشتند و توسط چند نفر از مسئولین ورزشگاه آموزش هایی برای بازی امروز به آن ها داده می شد.


از پلیس تا اورژانس بانوان
از آن‌جایی که همه‌چیز برای امروز، زنانه و مردانه شده است؛ با اعلام رییس مرکز اورژانس تهران، قرار است گروه سه‌نفره اورژانس بانوان به همراه آمبولانس، در صورت نیاز بانوان هوادار، خدمات درمانی ارائه کنند. همچنین با اعلام یگان‌ ویژه ناجا نیز یک واحد پلیس زن در ورزشگاه حضور دارند که در این بازی، به هدایت بانوان کمک می‌کند.
پارکینگ‌ها نیز جداسازی شده‌اند؛ با اعلام فدراسیون فوتبال، بانوان برای حضور در ورزشگاه آزادی، باید از پارکینگ 19 و 20 جنب در شرقی، حضور یابند. بانوان برای حضور در ورزشگاه آزادی، باید با همراه‌داشتن کارت ملی و نسخه چاپی بلیت مسابقه، از ساعت ۱۳:۳۰ وارد پارکینگ اتوبوس‌رانی ضلع شرقی ورزشگاه شوند. از این مسیر، هیچ مردی اجازه ورود ندارد.

 

#با_من_به_ورزشگاه_بیا
پس از اقدامات فیفا و تعیین ضرب‌الاجل برای فوتبال ایران، منطقه‌ای با رنگ بنفش در تارنمای فروش بلیت به بانوان اختصاص داده شد و استقبال آن‌قدر بالا بود که هشتگ «با من به ورزشگاه بیا» در فضای مجازی شکل گرفت و حالا این هشتگ، بخشی از تاریخ ورزش ایران را ثبت کرده است.

شاید زنان با سهمی بیشتر
بر اساس بیانیه فیفا، روند بلیت‌فروشی باید بدون محدودیتِ جایگاه برای زنان باشد. افزون بر این که جایگاه‌هایی که تاکنون به زنان فروخته شده، همه یک ورودی دارد؛ ورودی جنوب شرقی ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که اگر قرار باشد جایگاه‌های بیشتری برای زنان امروز باز شود، احتمالاً جایگاه‌هایA10 تا A13 خواهند بود. با توجه به چهار جایگاه فروخته‌شده پیشین، در صورت باز شدن بلیت‌فروشی به زنان در جایگاه‌هایA10 تا A13 که به ورودی جنوب شرقی ورزشگاه آزادی منتهی می‌شود، ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی، کاملا در اختیار زنان قرار خواهد بود. در این حالت، حدود 7000 صندلی از 80000 صندلی، متعلق به زنان خواهد بود.

 

مردان کم‌رنگ، زنان پُررنگ
در حالی که تیم ملی ایران عصر پنج‌شنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم کامبوج خواهد رفت، تا دیروز چهارشنبه، بانوان بیش‌تر از آقایان بلیت خریده‌اند و از مجموع حدود 75 هزار صندلی آزادی، تنها 2500 بلیت الکترونیکی توسط آقایان خریداری شده است. بلیت‌فروشی الکترونیکی، از پنج‌شنبه 11 مهر ساعت 22 آغاز شد که از همان لحظه آغاز تا صبح روز جمعه، خانم‌ها 3500 بلیت خریده‌اند. فدراسیون نیز اعلام کرده است اشخاصی که موفق به خرید بلیط نشده‌اند، اصلا نمی‌توانند در ورزشگاه حضور بیابند. به نظر می‌رسد باید منتظر جمعیت زیادی از خانم‌ها که دست‌شان از خرید بلیت خالی مانده، پشت درهای آزادی باشیم.

 

پافشاری فیفا ادامه خواهد داشت؟
فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، پس از وضع قوانین جدید در ارتباط با مقابله با تبعیض نژادی و جنسیتی در فوتبال، بر امکان ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران تأکید داشت. هرچند در ابتدا این موضوع در نشست‌های رسمی یا پشت درهای بسته مطرح می‌شد، اما پس از مرگ دل‌خراش سحر خدایاری و برجسته‌شدن خواسته زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌ها، به طور عمومی‌تری مطرح شد. پس از بازدید نمایندگان فیفا از ورزشگاه آزادی، این نهاد در بیانیه‌ای که شنبه 30 شهریور منتشر شد، اعلام کرد: «تحقیقات فیفا نشان می‌دهد هیچ مانع جدی‌ای بر سر راه انجام اقدامات لازم در ورزشگاه آزادی برای بازی ایران و کامبوج در تاریخ 10 اکتبر وجود ندارد. در همین راستا، هیات فیفا همچنین در ارتباط با روش‌های بلیت‌فروشی و شرایط عملیاتی مورد نیاز مطابق با مقررات فیفا نیز صحبت کرده‌اند. موضع فیفا محکم و شفاف است: زنان باید برای تماشای همه مسابقه‌ها، اجازه ورود به همه ورزشگاه‌های فوتبال ایران را داشته باشند».

 

تصمیم غیراقتصادی فدراسیون
فارغ از موضوع عدالت جنسیتی در فروش بلیت و اختصاص جایگاه، تصمیم فدراسیون برای محدودکردن حضور زنان، علاوه بر ناعادلانه‌بودن، اقتصادی هم نیست. فدراسیونی که آشکارا در بازاریابی مشکل دارد و به زحمت و با زورِ رایگان‌کردن بازی در یکی دو سال اخیر، تلاش کرده چندهزار نفر را به بازی‌های تیم ملی بکشاند، حالا با گروه جدیدی از هواداران روبرو شده که علاقه زیادی به رفتن به ورزشگاه دارند و حاضرند بلیت بخرند. هوادارانی که تا پیش از این، دسترسی به آن‌ها ممکن نبود. به بیان دیگر، برای یک کالای فدراسیون که روی دستش مانده بود و حتی گاهی آن را رایگان میداد، حالا هزاران مشتری دست‌به‌نقد پیدا شده است.
یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال در این شرایط اقتصادی کشور و با این وضعیت وخیم مالی‌ که که به آن دچار است، با محدودکردن فروش بلیت به زنان، از چه درآمدی محروم شده است. در پنج مسابقه قبلی تیم ملی، به طور متوسط شش هزار نفر در هر بازی به ورزشگاه رفته‌اند. تقریباً نصف این تعداد هم برای تماشای بازی دوستانه مقابل بولیوی به آزادی رفتند. در آن بازی هم به‌طور گزینشی تعدادی تماشاگر زن توانستند به ورزشگاه بروند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->