سرخط خبرها

مدیون 786نفریم

  • کد خبر: ۶۷۲۲
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
مدیون 786نفریم
تلاش شبانه‌روزی چندصد کارگر برای تمیز ماندن معابر اطراف حرم

نیشابوری
خبرنگار شهرآرا محله

«امروز دوباره گذرم به کوچه‌های بهجت افتاد و کلی لذت بردم از تمیزی معابر»، «از پاکبان‌هایی که معابر اطراف حرم را همیشه تا این حد تمیز نگه می‌دارند تشکر می‌کنم»، «به جز یک نمونه غیربهداشتی که ناشی از کمبود سرویس‌بهداشتی است، طی یک سال زندگی در خیابان نواب‌صفوی، تاکنون هیچ‌وقت زباله در محل زندگی‌ام ندیده‌ام. واقعا کارگرهای این منطقه زحمت‌کش هستند» و...

این پیامک‌ها نشان می‌دهد که شاخص تمیزی معابر اطراف حرم خوب است. شاخصی که بالا بودن آن نتیجه تلاش کارگرهای زیادی است که برخلاف سایر مناطق مشهد، ساعت‌کاری‌شان در منطقه ثامن شبانه‌روزی است؛ کارگرهای رفت‌وروب، نگهدارنده سرویس‌های بهداشتی، جمع‌آوری زباله و حمل خاک و نخاله که هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان آن‌ها را در معابر اطراف حرم در حال تمیزکردن دید. کارگرهایی که زودتر از مردم عادی شهر در خیابان هستند تا زائر و مجاور در معابر اطراف حرم چشمش به کثیفی نیفتد. در این شماره با همین پیامک‌ها به سراغ عزیزی،رییس امور شهر شهرداری منطقه ثامن رفته‌ایم و پای گفت‌وگویی نشسته‌ایم که خبر از فعالیت 786کارگر در شرایط عادی برای تمیزی معابر اطراف حرم می‌دهد.


شبانه‌روز در حال تمیزکاری هستیم
عزیزی از فعالیت شبانه‌روزی کارگرها در منطقه ثامن حرف به میان می‌آورد و می‌گوید: محدوده اطراف حرم مطهر، تنها منطقه مشهد است که فعالیت کارگرها برای تمیز نگه‌داشتن آن شبانه‌روزی است. وی اضافه‌ می‌کند: این فعالیت شبانه‌روزی به 3 دسته عادی، ویژه و فوق‌ویژه تقسیم می‌شود؛ یعنی در روزهای ویژه و فوق‌ویژه مثل ایام عید، تابستان، دهه اول محرم، دهه آخر صفر، شهادت و تولد امام‌رضا(ع) و مناسبت‌های مذهبی دیگر، تعداد نیروها افزایش پیدا می‌کند تا هیچ شهروند و زائری احساس نکند معابر اطراف حرم کثیف است. وی تأکید می‌کند: تمیز دیده شدن معابر اطراف حرم که شهروندان با پیامک اعلام کرده‌اند، نتیجه تلاش‌های بیش‌از 786کارگری است که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. به گفته وی در شرایط عادی در بخش رفت‌‌وروب 255نفر، سرویس‌های بهداشتی 38نفر، جمع‌آوری زباله 28نفر و حمل خاک‌ونخاله هم در مجموع 365نفر فعال هستند.

 

جمع‌آوری زباله از 50 تا 120تن در روز
عزیزی می‌گوید: اگر مردم لطف کرده و با ارسال پیامک از زحمت پاکبان‌های منطقه ثامن تشکر کرده‌اند، باید بدانند که واقعا در این حوزه هزینه می‌شود تا خدمات خوبی به مردم ارائه شود. وی با اشاره به اینکه در بخش جمع‌آوری زباله نیروهایش بین 28 تا50نفر بسته به شرایط متغیر است، ادامه داد: هر روز 185مخزن را مستقر زباله خالی می‌شود و ماهانه کارگرها هر مخرن دوبار برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع، جمع شدن پشه‌ها و... شست‌وشو و آهکی می‌کنند. وی اضافه‌ می‌کند: به‌طور میانگین این کارگرها روزانه حدود 50تن زباله را از معابر اطراف حرم جمع می‌کنند که در روزهای شلوغی همچون روز اول عید این میزان تا سقف 120تن هم افزایش پیدا می‌کند.


گندزدایی‌های روزانه
رییس امور شهر شهرداری منطقه ثامن با تأکید بر اینکه در طول شبانه‌روز جارو از دست هیچ‌ یک از کارگرهای بخش رفت‌‌وورب نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: برای تمیز بودن معابر اطراف حرم، پاکبان‌ها فقط جاروکشی‌ نمی‌کنند، بلکه شست‌وشو هم دارند. به این صورت که هر روز تعدادی از معابر دسته‌بندی می‌شوند و با مواد تمیزکننده و ضدعفونی کننده شست‌وشو می‌شوند. در این راستا حتی معابر فرعی هم که در تقسیم‌بندی شهری درجه‌2 محسوب می‌شوند با هزینه زیادی به‌وسیله دستگاه‌های تانکری و کارگرهای زحمت‌کش شست‌وشو می‌‌شوند.
به گفته وی کارگرها گندزدایی هم انجام می‌دهند و با تلاش آن‌ها طی 2سال اخیر، ابتلا به سالک در منطقه ثامن از سوی مرکز بهداشت صفر اعلام شده است.
عزیزی اضافه‌ می‌کند: در کنار همه این کارها، جدول‌شویی، کانال‌شویی، لای‌روبی کانال و چاه‌ها و فعالیت‌های مشابه هم صورت می‌گیرد تا از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری شود.
وی در پایان با تشکر از مردم که در تمیزی معابر اطراف حرم همکاری می‌کنند، می‌گوید: وقتی محلی تمیز باشد، افرادی که در آن نقطه تردد می‌کنند هم سعیشان در حفظ همین پاکیزگی است، با این حال تعدادی از مغازه‌دارها در اطراف حرم همکاری نمی‌کنند؛ درخواست ما از آن‌ها این است که زحمت کارگرها را ببینند و زباله‌های شخصی‌شان را در معابر رها نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->